Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2217721
Ik heb even gegoogled op wat 'bismut' nu precies is. Als ik het goed heb begrepen lijkt het veel op lood. Het zou dus goed een 'bismut'-kogeltje geweest kunnen zijn wat ik vond. Alleen jammer dat een leek (zoals ik) dat niet kan controleren. Het is dan maar te hopen dat de controlerende instanties dit in de gaten houden. Bismut schijnt volgens Wikipedia 'niet gevaarlijk voor organismen' te zijn.
Ben er in ieder geval toch wat geruster op. Ook al was een incidenteel kogeltje voor mij nog geen aanleiding geen wild meer te voeren, is het idee dat het lood zou kunnen zijn toch niet zo prettig.
#2218108
Ik koop regelmatig haaskarkas bij barf-leveranciers en daar zitten net zo regelmatig kogeltjes in. Deze zijn nooit magnetisch. Ze zijn altijd meer of minder vervormd. Naar mijn idee lood. In december heb ik bij een poelier haaskarkas op de kop getikt. Van hazen die in de omgeving zijn geschoten. Ook daar had ik vandaag een kogeltje. Mooi gaaf en rond. En magnetisch. Voor het eerst. Bij die poelier kan ik nu geen haaskarkas meer krijgen, want haas wordt niet meer geschoten. En op is op. Het feit dat barf-leveranciers het hele jaar door haaskarkas leveren kan dan toch alleen maar betekenen dat die karkassen uit een of ander buitenland komen waar dus gewoon met loodhagel geschoten wordt. Wat voor mij nog geen reden is om het niet te voeren, die kogeltjes ook al zijn ze van lood kunnen geen kwaad in hun vaste vorm, ze worden gewoon mee uitgepoept, of geeneens gegeten (ik vind die kogeltjes altijd in de verder lege voerbak, als ze al niet bij het vullen van de bakken eruit komen rollen). 
Door johanna25
#2218304
tripkippiej schreef: nu heb ik eindelijk iemand gevonden die aan wat wilde eenden, fazanten, haas, kwartel etc voor me kan komen.
Ze kunnen ze ook al volledig voor me plukken.

Maar wat ik me afvraag: er zit dan natuurlijk een/meedere kogeltjes in zo'n beestje; hoe moet je die gaan zoeken?
En kan het kwaad als je dat er in laat zitten?

Dit is weer een stap verder in de BARF-wereld voor mij, maar wel belangrijk om te weten dat ik mijn poezels niet in gevaar breng do
verser dan vers te geven ;)
hageldetector.nl  of hageldetector intypen op youtube  hoort zegt het voort het werkt fantastisch vlgns diverse slagers die wild verkopen.
ik wil zelf niet meer zonder
#2218925
Het lijkt me toch wel een erg handig ding.
Toch vind ik het enigsinds wel een rustgevend gevoel dat je het eruit kunt halen, ook al wetende dat het geen kwaad kan.
Met de instelling waarom je het toch geven als het ook zonder kan..

En nog een voordeel:Zo kun je zelf ook nog eens rustig en veilig genieten van een stukje vlees hihi
#2220753
pike schreef: Je hoeft die kogeltjes niet te zoeken. Ze kunnen geen kwaad. Of wel laat de hond/kat ze liggen, anders poepen ze ze gewoon weer mee uit.  ;)
Correctie: 3e mogelijkheid is dat ze ze uitkotsen. Ik vond vanochtend de restanten van braaksel met daarin maar liefst 5 kogeltjes. Dat is voor het eerst dat ik dat heb meegemaakt.
Door johanna25
#2220809
de hageldetecteert ca 1,5 cm, dus de toplaag als je ziet hoeveel ik er al uitgejast heb, oei oei ik moet er niet an denken dat dat tussen een paar kiezen was blijven zitten.\
kijk even op youtube en zoek op hageldetector.
Door johanna25
#2221490
helaas dat gaat niet op, diepliggende hagel wordt door de hageldetector aangegeven dat je vlees blijft "plakken"oftewel haken aan het apparaat,
bij zachtere filets, zie filmpje trekt de hageldetector het eruit.
de officieele hageldetector kan je ook bij cabelas in amerika bestellen, ik heb er 3 besteld, wat een troep, interesse, ik heb er nog twee liggen zonde van mijn geld.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door