Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door yalla
#259693
Omdat ik nu steeds meer zelf samen ga stellen, lees ik ook nog eens andere topics hier dan alleen in de bar ( :-[). Zo las ik in de bieb dat Dory schreef dat je geen blad en steeltjes van tomaat mag geven. Mijn vraag: waarom niet?
Ik geef namelijk eigenlijk iedere week wel tomaat in de groentenmix en doe daar ook gewoon de steeltjes bij (zijn vaak trostomaten, waarvan ik er zelf 1 of 2 gegeten heb).
Door Laura2004
#259837
Sander schreef: Dat is giftig. Ik geloof dat al het groen van de nachtschade familie giftig is.
courgette is toch ook van de nachtschade familie. Is daar dan de schil giftig van? Ik doe het nl met schil en al door de mix heen.
Door 202spots
#259866
Laura2004 schreef: courgette is toch ook van de nachtschade familie. Is daar dan de schil giftig van? Ik doe het nl met schil en al door de mix heen.
De schil is niet giftig hoor. ;)
Steeltje er wel af snijden,de rest met schil en al is heeeeel gezond.
Door Lizzy
#259877
Uit de nachtschade familie komt o.a.: Tomaat, Aardappel, Aubergine, Spaanse peper, Paprika en Cayenne peper.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 12 feb 2005, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#259884
Niet door mij...maar door sommige word de courgette ook in de squash family gerekend. :-\

btw.de nightshade groentes niet TEveel geven aan 't hond met artrose..
Door Lizzy
#259891
202spots schreef: Niet door mij...maar door sommige word de courgette ook in de squash family gerekend. :-\

btw.de nightshade groentes niet TEveel geven aan 't hond met artrose..
Bij mijn weten valt de courgette inderdaad ook in de squash familie gerekend. Cucumbers ook.
Door DiNero
#259915
Oh volgens mij begrijp ik iets verkeerd?
Ik dacht dat je groenten uit de nachtschade familie beperkt gebruiken mocht? Of beter helemaal niet dan?
Als wij aardappels gegeten hebben, op de dag dat ik de groentemix maak, gebruik ik daar ook wat mooie schillen van om erdoor te doen. Maar dan doe ik er weer geen andere nachtschade groenten door heen.
Aubergine doe ik weer wel eens door dan
Door Truus
#259917
Linda.B schreef: Oh volgens mij begrijp ik iets verkeerd?
Ik dacht dat je groenten uit de nachtschade familie beperkt gebruiken mocht? Of beter helemaal niet dan?
Als wij aardappels gegeten hebben, op de dag dat ik de groentemix maak, gebruik ik daar ook wat mooie schillen van om erdoor te doen. Maar dan doe ik er weer geen andere nachtschade groenten door heen.
Aubergine doe ik weer wel eens door dan

Geen schillen van aardappels geven die zijn giftig!
Door DiNero
#259932
Oh? Dat wist ik dus niet
Ik heb het net voor de zekerheid even opgezocht in het ebook van Eliasen. Hij schrijft dat je de nachtschade-groentes beperkt mag geven.
Dat aardappelschillen (maar ook bv komkommerschillen en appelschillen) meer voedingswaarde bevatten dan de rest van de aardappel. En dat deze schillen gemalen door de groente mix een waardevol supplement zijn.
Voorheen deed ik dit er dus niet door, maar toen ik dit las ben ik daar mee begonnen.
Maar ik ben nu wel nieuwsgierig hoe het precies zit
Door Lizzy
#259938
Bij mijn weten mogen groentes uit de nachtschade familie ook gebruikt worden. Maar, niet te veel. En, ze kunnen allergische reacties bij sommige honden (en mensen) veroorzaken en die honden moet je natuurlijk geen groentes uit de nachtschade-familie meer geven. Aardappel schillen geef ik zelf niet, maar alleen de schillen die groen zijn, zijn giftig. Daarnaast zijn de uitlopers ook giftig en moet je deze wel goed wegsnijden.
Door DiNero
#259946
Lizzy schreef: Bij mijn weten mogen groentes uit de nachtschade familie ook gebruikt worden. Maar, niet te veel. En, ze kunnen allergische reacties bij sommige honden (en mensen) veroorzaken en die honden moet je natuurlijk geen groentes uit de nachtschade-familie meer geven. Aardappel schillen geef ik zelf niet, maar alleen de schillen die groen zijn, zijn giftig. Daarnaast zijn de uitlopers ook giftig en moet je deze wel goed wegsnijden.
Die groene stukken geef ik ook echt niet en ook geen uitlopers of beginpuntjes daarvan, alleen maar mooie stukjes schil en uiteraard niet teveel.
Door 202spots
#260026
Linda.B schreef: Die groene stukken geef ik ook echt niet en ook geen uitlopers of beginpuntjes daarvan, alleen maar mooie stukjes schil en uiteraard niet teveel.
Ik geloof dat de aardappels vaak worden bespoten of behandeld met iets waardoor er geen uitlopers komen.
Ik weet niet of dat eraf gaat wanneer ze gewassen worden?
Inplaats van gewone aardappel gebruik ik wel de gewassen balaat met schil.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door