Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Thea
#2130656
Ik heb 2 honden Boy 5 jaar en Bency 16 weken.
Bency eet alles wat ik hem geef.
Boy eet lastiger
Afgelopen week wat verschillende gemalen soorten van kiezebrink gevoerd aan beide honden.
Boy eet alles met lange tanden en een kippenek moet hij al helemaal niets van weten. Heb op het laatst een kippenek in 5 stukjes geknipt en dat door wat gemalen vlees gedaan. Het eerste stuk haalde hij eruit en legde dat naast de bak neer. De andere heeft hij uiteindelijk gelijk met de mix opgegeten. Weet niet of hij dat wel echt gemerkt heeft. Volgende dag weer een kippenek aangeboden maar at hij weer niet op.
Ook de mixen doet hij echt moeilijk over en als ik het gaat voeren dan wil hij het wel eten maar kijk me met iedere hap aan van moet het.
Ik wil nu voor nog 1 week wat mixen bestellen. Maar zal ik Boy ooit zover krijgen dat hij bv een kippenek of rug en later wat groter vlees wel zelf zal gaan eten?
Ze krijgen nu nog s'morgens een bakje brokken. Om de brokken op te maken en ik weet nog niet of ik de brok helemaal weg wil laten. En dan s'middags vlees.
Bency eet nu nog 3x per dag. Maar zou ik die ook al naar 2x kunnen zetten. Van brokken weet ik dat het eigenlijk tot 5a6 maanden beter is 3x per dag te voeren.
Ik ben nog beginner.
Geef ook om de dag ook een beetje groentemix dat ik zelf gepureerd en ingevroren heb.
En mag je ook 1dag een pensdag geven?
Door Anne in Zweden
#2130686
Ja hoor, dat gaat lukken! Voor sommige honden is vers iets heel raars en klefs en glibberigs; mijn eigen husky heeft in het begin ook alles geweigerd wat ik hem voorzette, en als hij iets at, kotste hij het vaak meteen na de maaltijd weer uit. Ik heb acht maanden lang zijn porties gemalen en opgeleukt met beetje blikvoer, of gepureerde groente, of een blikje tonijn, of even kokend water erover (wat ikzelf vreselijk vond ruiken, maar voor hem blijkbaar het yuk erafhaalde).

Inmiddels zijn we meer dan twee jaar verder en eet hij alles wat ik hem voorzet, en graag, en altijd. Geen enkel probleem meer. Op een dag ging de knop gewoon om, nadat ik een gedroogd eendennekje voor z'n neus hield. Misschien kun je dat eens proberen, een paar nekjes te drogen. Dat haalt het glibberige er een beetje af, en het ruikt dan waarschijnlijk ook wat meer naar eten voor een hond die brokken gewend is. Succes!
Gebruikersavatar
Door Thea
#2130704
Ik had pas gedroogde nekjes en pootjes ect en dat eet hij allemaal wel.
Warm water had ik er al over heen gegooit.
En hij kreeg altijd brokken of Diner met vlees van smuldier dat gaat er wel in.
Enkel gemalen pens heeft hij ook geen moeite mee.
Maar begrijp dus dat ik voorlopig beter gemalen mixen kan geven. En regelmatig een kippennek aanbieden.
Door Cathelijn
#2130743
Het is natuurlijk maar wat je zelf wil. Als je perse wil gaan barfen kun je hem ook voor het blok zetten: of dit eten of niks  ;)
Mijn Floor heeft de eerste drie dagen dat ze bij mij was helemaal niks gegeten. Ik voerde toen nog Carnibest en ze vond het duidelijk niet te eten.
Na drie dagen is ze dus wel gaan eten en verder zonder problemen. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ze toen ruim 10 kg te zwaar was, dus ik durfde het ook wel even aan te kijken.
Door nienk
#2130777
je kan het proberen met opleuken, of met ´dit, en anders niet´. dwz, eten klaar maken, aan bieden, paar minuten laten staan. niet opgegeten? nou dan niet. rest van de dag niets anders geven, volgende eetmoment weer aanbieden. niet eten? nou dan niet. dit doe je net zo lang tot dat hij doorheeft dat er toch echt niets anders komt. misschien eet ie dan een paar dagen niet of nauwelijks, dat kan een gezonde hond wel hebben.  maar dat gaat waarschijnlijk niet zo goed werken als je 's ochtends de brokjes blijft geven.

waarom twijfel je nog of je de brokjes wilt blijven geven?
Door MJoze
#2130900
Een van mijn honden houdt ook niet zo van vleesbot. Ik geef haar het vleesbot altijd eerst. Als ze niet wil eten houd ik het spiervlees even voor haar neus, haal het weer weg en wijs naar de bak met vleesbot. Als ze die niet opeet krijgt ze ook geen vlees. Ze kiest eigenlijk altijd eieren voor haar geld en eet het vleesbot dan maar op en krijgt het vlees dan als beloning. Dit werkt natuurlijk alleen als ze honger hebben en ik zou je dan ook adviseren om de brokken weg te laten.
Succes, MJ
Gebruikersavatar
Door Thea
#2130927
Bedankt alvast voor jullie reacties.
Boy is niet te dik. Daarbij moet hij zondag nog een wedstrijd Flyball lopen. Dus ga hem nu zeker niet zonder of op weinig eten zetten.
Hij moet tenslotte wel energie daar voor hebben.
Gisteren hebben ze gemalen kippennekken gehad. Vanmorgen brokken en vanmiddag gemalen rundvlees. Nu had hij net veel moeite met zijn ontlasting klein beetje en licht en dun. En hij probeerde om er meer uit te krijgen. Bency heeft dat niet. Zal dat nu door de gemalen kippennekken komen?
Kan ik nu morgen misschien beter pens geven?
Ik heb de mixen en vleessoorten van Kiezebrink Is dit wel een goed merk?
Door nienk
#2131379
Huskymeisje schreef: brok en vers door elkaar is niet goed voor je hond......
eens. maar beter brok en vers dan alleen maar brok, denk ik.
Thea schreef: Ik heb de mixen en vleessoorten van Kiezebrink Is dit wel een goed merk?
De dingen die ik van Kiezebrink heb vind ik prima spul. let er wel op dat  het mixen zijn, het is geen compleet product. op de site van kiezebrink(.eu) kan je opzoeken wat er precies in welke verhoudingen in zit. je moet dus zelf in de gaten houden dat je in beetje in de buurt blijft van de juiste percentage's vleesbot/spiervlees/orgaan èn dat je flink afwisselt met verschillende diersoorten.
Door MJoze
#2131524
Om botten goed te kunnen verteren moet de zuurgraad van de maag erg laag zijn. D.w.z. dat de maag erg zuur moet zijn. Voor het verteren van brokken moet de maag veel minder zuur zijn. Dit is een groot verschil en daarom is het belangrijk om geen brokken meer te voeren als je ook rauw voert, zodat de maag ingesteld raakt op het verteren van de botten.
In principe kun je de ene dag vleesbot geven en de andere dag spiervlees of orgaan. In mijn ervaring is het wel handig om in het begin iedere dag compleet te voeren, dus vleesbot, spiervlees en orgaan. Op die manier wordt de ontlasting constanter en voorkom je dat de ontlasting de ene dag te hard is en de andere dag te dun. Pens kun je als compleet beschouwen, maar de ontlasting wordt daar wel een beetje dunner van.
De ontlasting wordt trouwens veel minder als je rauw voert omdat het voer veel beter verteerd wordt. Het scheelt wel de helft!
Groetjes, MJ
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door