Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linsey
#2127259
Ik heb geen menu meer, hier hebben ze gewoon: 1 dag orgaan, 1 dag pens, 1 dag vis en de rest 50% spiervlees/50% vleesbot. En Kai nog 1 dag per week een konijn in de vacht.
Spiervlees is verpakt per 100g en ligt in 1 lade gemengd door elkaar (zo'n 10 diersoorten), dus dat is elke keer weer wat anders. Orgaan is een mengeling van tong, maag, hart, lever en nier. Vleesbot is ook afwisselend, heb altijd verschillende soorten in de vriezer.
Door madeleine
#2135653
Ik heb wel echt een menu waar ik me aan hou.
Dit omdat ik dat voormezelf beter vind werken en zo kan ik mijn hondje precies aanvullen op wat ze nodig heeft.

Ik had mijn oude 2 weeks menu eigenlijk omgezet naar een 1 weeks.. Maar dat gaat weer veranderd worden door wat nieuw botwerk (hardere weer, rib / kop / etc) omdat Dazzle's ontlasting iets te slap werkt.
Als het me lukt (en ik krijg de bruine aan het eten!) dan wil ik ook nog diverse prooidieren gaan toevoegen en dan kan ik een menu van drie weken maken. Afhankelijk zit ik dan of op 21 of op 24 verschillende dieren. Afwisseling genoeg dacht ik zo!
Doe de knagers trouwens toegoeven omdat ik me realiseerde dat ze deze groep helemaal niet kreeg. Terwijl deze toch ook voordelen hebben..

Vis lust madame nog steeds niet helaas. Wellicht ga ik dit ook nog een keer opnieuw proberen terug te krijgen met sprotjes als eerste als lekker tussendoor..
Laatst gewijzigd door madeleine op za 15 okt 2011, 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jara
#2138097
pike schreef: Het menu dat hier in de keuken hangt bestaat alleen uit getalletjes. Of misschien kan ik beter zeggen: percentages. En die veranderen niet meer, ze hebben bewezen goed te zijn. Ze eten hier "compleet". Alleen de invulling van die getalletjes wisselt, en is afhankelijk van wat er aan soorten in de vriezer ligt. Die worden gewoon afgewisseld. Wat wel vast staat is 1x in de week vis, en het orgaan waarvan ze 1x in de week lever, 1x in de week nier en minimaal 2x inde week hart krijgen.
Dus, qua verhoudingen verandert het menu niet, qua hoeveelheid schommelt het een beetje, en qua soorten is het een ratjetoe  :biggrin2: (ze krijgen hier" mixed grill" zegt mijnheer Pike altijd).
Hier gaat het precies zo..... er ligt wel een volledig menu op de kast omschreven met diersoort vlees/bot ze krijgen per dag, maar dat is meer bedoeld voor Marielle voor de dagen dat ik niet thuis ben  ;)
Door siempie73
#2138361
Hoi,

Ik heb een vaste indeling zeg maar (ma bot en spiervlees, di bot en pens enz)
Maar de invulling van vleesbot en spiervlees wisselt per periode.

Ik maak boodschappen tassen klaar. Een periode is meestal 8 weken of 13.
Per weekdag 1 tas. Staan dus 7 tassen in de vriezer. Met daarin dus 8 (of13) x alles voor de maandag, andere tas 8x (of 13) voor de di.enz.

Daarna is het makkelijk, ik pak uit de goede dagtas wat ik nodig heb en klaar is Simone!!!
Groetjes
Door smulpaap
#2138398
Ik heb wel een menu , maar voer ze niet meer heel strak volgens dat menu . Ik heb de percentages per hond in mijn hoofd zitten . Wat ik ze precies voer in een week dat houd ik bij op een spiekbriefje , om bv de orgaansoorten op bij te houden die ze hebben gehad , en verder houd ik rekening met soorten , dus geen vet soort spiervlees bij wat vetter vleesbot . En ik houd ook bij of ze wat kaler vleesbot hebben gehad en dan weer goed bevleesd . Op die manier gaat het goed , houd ik geen spiekbriefje bij dan vergeet ik nog weleens wat ze bij wat hebben gehad . Ik heb er eentje hier die dan snel wat dunner poept
Door tycolaika
#2255023
ik heb niet eens een menu
ik heb voor ieder hond de percentages , op een briefje boven mijn aan recht hangen
ik ren mijn vriezer in , trek daar van alles uit , en ik heb veel soorten om te wisselen nl :

duif kip paard hert lama rund geit lam haas parelhoen eend konijn kalkoen

en van de soorten die ik neem , alles verschillend dus stel ik die dag een menu samen , gewoon lettend op de percentages.
en 1 x in de week zalm. ze eten iedere dag compleet .. bot .. spier .. orgaan .. groente ..
ik let er gewoon op , stel ik had gisteren kip paard eend , pak ik vandaag duif haas rund
zo doe ik het , en dat gaat prima
Gebruikersavatar
Door kira
#2255038
Hier heb ik een lijstje met de grammen vleesbot, spier etc. die per hond in een emmer gaan voor een week. Daarbij zitten voor de kleine en grote beer 2 lijstjes omdat die nog al jojo zijn in gewicht afhankelijk van hormonale toestand en daarmee samenhangende verharing en de kleine beer ook nog eens afhankelijk van de activiteit op de wandeling (zoeken, zwemmen, lopen of naast de fiets). Wat ze dan krijgen ligt erg aan wat ik uit de vriezer pak en dat is afhankelijk van welke aanbiedingen zijn ingekocht. Per dag pakken we dan per hond een aantal grammen eruit die op gaan. Soms is een hond er eerder doorheen (omdat ik de hond te mager vind) die krijgt dan de andere dagen hele prooi (konijn, duif, eend of haas).
Het percentage vleesbot/spier etc pas ik soms aan. Bv als de vriezer vol zit met veel kaalbot, dan komt er meer spier bij, ik probeer dat altijd te voorkomen maar soms koop je opeens een partij in het groot in die veel kaler is geworden of juist veel bevleesder.
Door eliza4u
#2256767
Eerst had ik een heel mooi strak menuutje op het prikbord hangen. Per dag, per hond helemaal uitgeschreven. Maar dat heb ik niet meer. Op zich niet handig voor als ik er plotseling niet zou zijn. Weet ik van tevoren dat ik er niet ben, zet ik alles klaar.

Ik doe nu alles uit mijn hoofd. Er zijn ook geen vaste dagen dat ze bijv. bot krijgen of orgaan. Dat wisselt door de week heen. Aan het eind van de week hebben ze wel alles gehad.
Door Juul
#2257249
Ik heb geen vast menu. Wel krijgt ie iedere dag alles in de juiste verhoudingen. Dus 50% bot - 10% groente - 15% orgaan en 25% vlees. Ik bestel zo divers mogelijke diersoorten en voer dat gewoon afwisselend, Waarbij het best zo kan zijn dat ie een bepaalde periode iets meer diersoort A, B en C en andere periodes weer meer diersoort D, E en F krijgt.
Door Minhie
#2258601
Nou om weer te reageren. Kaiyou is inmiddels wat ouder en het menu is de laatste tijd hetzelfde. Alleen de diersoorten worden afgewisseld afhankelijk van wat ik allemaal kan krijgen.
Door Monoxxide
#2258704
Hier sinds 2 maanden ook geen veranderingen in het menu meer. Percentages blijven altijd hetzelfde.
7 dagen vleesbot, 2 dagen orgaan, 5 dagen spier, vrijdags vis als extra. Ik probeer wel bij elke bestelling (om de 6 weken) veel af te wisselen in diersoorten en welke delen van het dier. Groenten is wat de pot schaft en wat ik erin krijg en 2x eitje.
In het begin was een lijstje echt wel nodig en handig.
#2259340
Het menu verandert hier eigenlijk niet echt. Ik geef vrijwel altijd dezelfde soorten dieren. Soms wat meer kip en soms juist weer niet. Het ligt er aan wat ik kan krijgen. De percentages verander ik naar gelang de behoefte. Groenten worden wel afgewisseld. Net wat we zelf ook eten en wat ik krijgen kan.
Door Emytje
#2265912
Ik probeer zoveel mogelijk volgens een vast menu te voeren. Dit is voor mij veel overzichterlijker, ik weet zeker dat ze voldoende variatie hebben én mijn vriend kan zonder problemen de katjes ook voeren. Echter, dit menu verandert wel een beetje mee met hetgeen waar ik aan kan komen. Ik had deze bijvoorbeeld grotendeels gemaakt op basis van de producten die ik via SW, andere meebestellingen en de poelier hier in de buurt kon halen. Nu SW waarschijnlijk weg gaat vallen, zal dit dus ook weer wat veranderen.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2266065
Ik heb helemaal geen menu.
Ik voer in 5 dagen compleet en dan begin ik of opnieuw te tellen, of ze krijgen een keer extra vis, kvv of pens.
In die vijf dagen krijgen ze 4 botmaaltijden (40%) , 3 spiervleesmaaltijden (30%), 1,5 orgaan maaltijd (15%), 1 groentenmaaltijd (10%)  en 0,5 extra's (5%). Tien maaltijden in 5 dagen dus; twee keer per dag.

Welk bot, vlees, orgaan, groenten of extra dat verzin ik ter plekke. Net wat uitkomt. Soms wat eenzijdig, maar dat halen we dan later weer in.
Ik voer zo'n 7 verschillende botsoorten, zo'n 6 verschillende vleesdiersoorten, 7 orgaandiersoorten etc... En 3 soorten vis (zalm, haring, sardien).

Het liefst kieper ik voor ongeveer 3 dagen in een grotere bak en vul vandaar uit de etensbak. Zo eten ze nooit alleen bot, maar per maaltijd al gevarieerder. Dat is ontstaan tijdens de dracht (al waren dat iets andere percentages).
Ik vind het erg gemakkelijk omdat ik voor die 5 dagen nog net wel onthouden kan hoeveel bot/orgaan etc gehad hebben ;-)

Ik heb overigens wel een hondenagenda waarin ik als ik de geest heb opschrijf wat ze gegeten hebben (en medicatie, loopsheden, training, shows, etc). Maar dat schiet er nogal eens bij in ;-)
De hoeveelheid lever die ik in die 5 dagen voer ligt overigens afgepast in de vriezer (3%). De rest vul ik aan zoals het uitkomt.
Door Lida. S
#2266079
Ik heb ook geen vast menu. Ik gooi het een en ander uit de vriezer, houd de percentages in de gaten, maar meer ook niet. De ene dag krijgt de ene hond wat meer dan de ander. Ik weet wat ze lekker vinden en snel eten of waar ze juist mee treuzelen. Ik probeer het zo uit te kienen dat ze gelijk klaar zijn met eten zodat ik geen politie-agent hoef te spelen.
Maar met 9 honden gaat dat ook makkelijk. Als er wat overblijft, krijgt één of twee honden wat extra's, en als er wat te kort is, dan krijgen ze wat minder.  In de natuur krijgen ze ook niet iedere dag/week hetzelfde.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door