Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2118364
kijk hij komt er wel hoor!! ik zou inderdaad niet gaan knippen in de ruggen. voor Reus doe ik dat wel (zo'n hele rug is net even te veel), maar Reus is maar klein en moet op de ribbetjes ook gewoon kluiven om ze door te kunnen slikken. maarja, een bek maatje Berner is een iets ander verhaal. zou het gewoon zo laten, ik denk dat hij het vanzelf wel door krijgt, als het nu al zoveel beter gaat!
#2118377
Jeetje wat herkenbaar!
Onze Max (Parson Russell) heeft 2 hele dagen moeten wennen aan hert voordat hij het at. Ik heb de ribben goed platgeslagen, en het vlees en orgaan in kleine stukjes geknipt. Hij deed precies hetzelfde als jouw Berner, wel oppakken, ruiken, maar absoluut niet kauwen of opeten.
Ik had hier al rekening mee gehouden, want zelfs het Smuldier-prutje duurde een week voordat hij het wilde eten, maar toen ging het ook wel hap-slik-weg naar binnen.
Na 2 dagen (gisteren) heeft hij ineens zijn hele hert-maaltijd opgegeten, ook de ribben gingen met smaak naar binnen  :)
Dus het kan inderdaad even duren voordat ze het doorhebben, gewoon geduld hebben en een beetje helpen waar nodig.
#2118927
Ik ben heel trots op hem. Vanavond ging het boven verwachting goed. Misschien ook omdat hij honger had, want ze kregen later eten omdat ik moest werken.
Ik heb hem eerst wat spiervlees gegeven voor de smaak. Daarna het stuk rug van vanmorgen en dat ging best goed. Daarna nog twee rugstukken, want dat lag er ook nog. En hij heeft alles op.  ;D Ik heb de stukken wel voor hem vast gehouden. Vanmorgen liep hij dat niet zo toe, maar nu wel. Dus dat ging heel goed.

Ik heb ook een idee waarom hij het gister echt niet wilde. Vanmorgen vond hij de organen niet zo lekker. Nu liep hij bij de rugkarkassen ook te miepen bij een stukje orgaan. Althans ik denk dat het orgaan is, er zat een stukje in wat lijkt op hart ofzo. Dat vond hij echt niet lekker. Bij 1 stuk heeft hij het ook laten liggen, dus ik heb het mijn andere hond op laten eten. Toen kwam hij wel echt bij mij van, he dat is van mij.

Nog even nadenken wat ik kan doen met de organen, want bij een half konijn is het of beginnen aan de kop, die vond hij ook niet lekker. Of beginnen aan de 'onderkant' en daar zitten de organen. Misschien even de organen eruit halen ofzo? Maar ja, het is wel belangrijk dat hij die ook eet.

O,ja plat slaan is geen optie. Hij kan daar echt niet tegen. Hij wordt al panisch als ik een vlieg dood sla, dan gaat hij blaffen en er bang van. Geen idee waar het vandaan komt. Maar goed, dat werkt niet echt, zelfs niet als hij buiten is en ik binnen. Ik heb een beetje een rare hond, hihi.
#2118941
wat goed!! misschien gaat hij dat orgaan vanzelf nog wel eten, kijk dat een paar dagen aan. anders zal je dat inderdaad even op moeten leuken. geloof dat mensen hier orgaantjes nog wel eens heel even in een droge koekenpan doen. of een klein beetje drogen?
#2118968
Ja, organen even drogen zat ik ook aan te denken. Ik heb ze in ieder geval nu gedroogd, voor trainingsbrokjes en net at hij daar een stukje van zonder probleem. Maar dat ik het ook hap slik weg.
Ik geef hem in ieder geval een paar dagen de tijd en dan kijk ik verder.
#2119137
Hee super goed zeg!
Heeft hij toch genoeg honger gehad  ;)
Orgaan gaat hier ook als laatste naar binnen. Misschien moet hij daar nog een beetje aan wennen. Of je geeft hem eerst het orgaan als hij nog flinke honger heeft, en daarna het "lekkere"?
Maar misschien dat drogen inderdaad werkt om hem straks aan rauw te laten wennen, ben benieuwd...
Laatst gewijzigd door Kim_S op di 27 sep 2011, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#2119257
Vanmorgen merkte ik duidelijk dat hij de konijnennieren gewoon niet zo geweldig vind, wel het vet. dat eet hij eraf en laat dan de nier liggen. konijnen hart/long gaat. Hij had een paar stukken buiten neer gelegd en wilde het niet op eten. Dus mijn andere hond geroepen en het hem oplaten eten voor zijn neus. Toen stond hij mij echt een beetje beteurerd aan te kijken. Wie weet helpt het. Zo appart als pup was hij echt een kliko, mocht echt niet in de buurt van zijn eten komen. Nu mag ik het uit zijn bak halen en het aan hem geven en de botten vasthouden zodat hij eraan kan kauwen. Dus dat is wel geweldig, dat hij me hierin nu wel vertrouwd. En er niet sneller door gaat eten. Dus in die zin is het wel goed dat hij loopt te miepen.

Morgenochtend moet ik werken, dus dan ga ik geen organen geven in de ochtend. Hij is er echt zo lang mee bezig.
#2119289
Heb je een droogmachientje? Dan zou ik even proberen of hij het makkelijker eet als je het een beetje droogt, dat lees ik geregeld hier.. En dan steeds wat korter drogen ;) 't Kan ook in de oven, ik meen dat de deur dan op een kier moet blijven, maar er is vast iemand die dat weet.
#2119313
Als hij honger heeft eet hij dus beter.

is het dan geen idee om zijn dagporties tijdelijk kleiner te maken? Dus ipv 800gram maar 600gr geven? tijdelijk? Zodat hij altijd een beetje honger heeft?
En dan beginnen met de onderdelen konijn, waar hij het meeste moeite mee heeft. En afsluiten met wat hij het lekkerste vind?

Als hij dan eemaal goed eet. De hoeveelheid weer opschroeven naar wat hij normaal moet krijgen.

Maar je bent al goed op weg! Super dus!
Door Jump
#2119318
Hier lustte Fee ook geen nier en lever,een paar tellen in een droge koekenpan en ze at het
met smaak op.Dit heb ik ong.3 keer gedaan,de 4e keer keek ze me aan van"zou je niet eens gaan bakken"
toen ik dat niet deed heeft ze het toch maar rauw gegeten.Het zal niet haar lievelingseten worden,maar ze
eet het nu wel op.
#2119336
Ik denk dat ik voor het drogen ga. Ik heb namelijk nier en hart gedroogd voor beloningsbrokjes en dat eet hij dus wel.

Als dat niet werkt, kan ik hem altijd wat minder gaan geven. Ik snap dat het tijdelijk is, maar hij is nog geen 1,5 jaar en dus nog in de groei, Berner Sennen. Al vergeet ik dat soms door zijn grote lijf. Dus minder geven ben ik niet zo happig op, maar ik begrijp wel dat hij best een paar dagen minder kan eten, maar het is gewoon mijn gevoel.
#2119638
Niet te bang zijn he. ;) hij gaat heus wel weer genoeg binnenkrijgen!
heb hier een moeilijk etende pup gehad. na een week op 'dieet' had tie door dat moeilijk doen met eten dus niet werkt. En alleen honger opleverde.
Toen hij eenmaal weer at. En goed at. Ben ik hem de week daarna wat meer gaan geven dan hij eigelijk moest hebben. ( hij was ook wat dunner geworden, dus kon hij dat goed hebben) Dus op die mannier had tie toch in 2 weken tijd al het eten binnen, wat hij volgens de berekeningen ongeveer moest hebben. Dat vind ik nou 1 van de vele voordelen van Barf!
Komt vast goed met jou Berner! Je bent hartstikke goed op weg als ik dat zo lees!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door