Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tiny
#2103400
Oef, als ik dit allemaal zo lees, is schraalhans keukenmeester bij ons.
Tessa van 12 jaar (gesteriliseerd teefje) weegt 9,2 kilo en krijgt 130 gram per dag. (Bij 150 gram bleef te net te dik)
Rosco van 5 jaar (chemisch gecastreerd) is 13 kilo en krijgt 175 gram.

Volgens de rekenhulp alhier zouden ze 3x zo veel moeten krijgen. Maar dat zullen we met Kooikertjes maar niet doen ;)
Door Barf
#2103426
Lida. S schreef: Mijn kleintjes (4, 7,7 en 9 kg) krijgen respectievelijk 2,5% 2%, 1,5% en 2%. Ze zijn al wat ouder (11,8,9 en 9) maar behoorlijk actief (verplicht). Ik maakte me wel eens zorgen omdat ik vaak las dat kleine hondjes 3 tot 4% zouden moeten krijgen, maar zij zijn dus niet de enigen die minder krijgen. Mijn groten (30, 33, 35, 33 en 40 kg) krijgen overigens juist meer, 3, 2, 2, 2,5 en 3,5%. Maar zowel bij de kleintjes als de groten wisselt het ook nog wel eens. Als ik er een te mager of te dik vind worden dan wordt het menu voor een paar dagen aangepast.
Het zijn allemaal maar richtlijnen, persoonlijk denk ik dat het allerbelangrijkste is dat je hond het er goed op doet  ;)
Door Martine-Tom
#2103552
Grappig te lezen dat eigenlijk vrijwel alle kleine hondjes tot nu toe "gewoon" 1,5 tot 3% krijgen, geloof dat er weinig verschil is met grote honden, aangezien hier ook staat dat sommige honden meer of minder krijgen..
Mss dat die richtlijn "meer voeren naarmate de hond kleiner is" toch niet helemaal klopt.
#2103579
Ik heb twee border terriers. Een reu van 8 kg en die eet ongeveer 240 gram (inclusoef groente), dus 3%
Mijn teefje weegt 6kg, is gecastreerd en eet ongeveer 200 gram, dus iets meer dan 3%.

Ze krijgen weinig calorierijke tussendoortje. Ze snacken wel winterwortel, spruitjes (die van de kar vallen. Dat is nu weer begonnen) en afgevallen of afgeplukte appels. De meeste dingen poepen ze gewoon weer uit.
Door nienk
#2103736
en hoe zit het met grote honden/kleine hondjes als ze meer bewegen dan normaal? als ik met Reus erg actief ben (strand, bos, duin, etc), dan krijgt hij zo 2 a 2,5 keer zoveel op een dag, anders dan valt hij echt te hard af, na 1 of 2 dagen al.
Door Barf
#2104055
nienk schreef: en hoe zit het met grote honden/kleine hondjes als ze meer bewegen dan normaal? als ik met Reus erg actief ben (strand, bos, duin, etc), dan krijgt hij zo 2 a 2,5 keer zoveel op een dag, anders dan valt hij echt te hard af, na 1 of 2 dagen al.
Dan krijgt SH ook het dubbele, hij valt makkelijk af als hij te aktief is dus ik houd het goed in de gaten
#2104082
Bubba weegt 3.6 en krijgt 150 / 160 gr pd ongeveer (dacht ik ) en dat is dus (moest ff denken) 4.5 procent ongeveer.
Maarrrr, Bubba is aan de prednison en is een halve kilo zwaarder dan normaal, maar krijgt wel het zelfde gram aan eten.
Dus in 'gezonde' toestand krijgt hij ruim 5 %
#2104171
nienk schreef: en hoe zit het met grote honden/kleine hondjes als ze meer bewegen dan normaal? als ik met Reus erg actief ben (strand, bos, duin, etc), dan krijgt hij zo 2 a 2,5 keer zoveel op een dag, anders dan valt hij echt te hard af, na 1 of 2 dagen al.
Ja dat merk ik ook. Toen we nog in de stand woonden at Daisy 2.5% van haar lichaamsgewicht. Nu we buitenaf wonen en een tuin hebben, krijgt ze meer beweging en heeft ze meer dan 3% nodig om op gewicht te blijven.
#2104469
Ja grappig als ik zie hoeveel die kleinere hondjes te eten krijgen.. Mijn Aquillo is een hond van 50 cm schofthoogte en heeft een gewicht van ca 12,5 kg. Hij krijgt gemiddeld  maar 190 gram per dag..  8)
Door nienk
#2104482
Aquillo schreef: Ja grappig als ik zie hoeveel die kleinere hondjes te eten krijgen.. Mijn Aquillo is een hond van 50 cm schofthoogte en heeft een gewicht van ca 12,5 kg. Hij krijgt gemiddeld  maar 190 gram per dag..  8)
ach gut... arm dier! ;)

is er iemand die grote honden èn kleine honden heeft/heeft gehad, en verschil op merkt in hoe veel hij deze in verhouding meer/minder moet geven naar mate er meer/minder gedaan wordt, of bijvoorbeeld als het heel koud is?
#2104641
nienk schreef: ach gut... arm dier! ;)

is er iemand die grote honden èn kleine honden heeft/heeft gehad, en verschil op merkt in hoe veel hij deze in verhouding meer/minder moet geven naar mate er meer/minder gedaan wordt, of bijvoorbeeld als het heel koud is?
Mijn honden zijn eigenlijk altijd zeer actief tijdens de lange wandelingen, maar in koude winters hebben ze allebei beduidend meer nodig.
Estrella is in de regel 19 a 20 kg maar die kan dan opeens mager worden en Aquillo ook. Dan krijgen ze meer, vooral ook omdat ze bij mij verhoudingsgewijs meer wild krijgen en dat is mager. Ik voer dan extra vettere soorten bij zoals eend, geit. Dus als ik merk dat ze swinters meer nodig hebben (ook om op temperatuur te blijven..ik geef ze geen jasje zolang ze het niet nodig hebben). Zo is het voorgekomen dat Estrella ipv van haar ca 400 gram opeens 600 gram nodig had en Aquillo ipv genoemde hoeveelheid ook op 400 gram zat. Dus ik voer naast gewicht vooral op het oog. Als ze wat te zwaar zijn naar mijn idee krijgen ze minder, worden ze te schraal geef ik ze meer.
#2104652
nienk schreef: ach gut... arm dier! ;)

is er iemand die grote honden èn kleine honden heeft/heeft gehad, en verschil op merkt in hoe veel hij deze in verhouding meer/minder moet geven naar mate er meer/minder gedaan wordt, of bijvoorbeeld als het heel koud is?
Ik weet wel als we drukker zijn geweest dat ze dan veel meer honger hebben, maar verder weet ik het niet.
Ik weet niet eens precies wat ze per dag krijgen, ja Bling wel die krijgt 1 plak duck per dag en Bubba voer ik op het oog.
Maar dat is dan gemalen barf dus heel anders geven dan bot, orgaan en spier.
Door Barf
#2104669
Aquillo schreef: Ja grappig als ik zie hoeveel die kleinere hondjes te eten krijgen.. Mijn Aquillo is een hond van 50 cm schofthoogte en heeft een gewicht van ca 12,5 kg. Hij krijgt gemiddeld  maar 190 gram per dag..  8)
Wat weinig, Capoontje weegt 11 kg en krijgt 750 gram maar hij is wel superaktief te vertalen naar hij staat geen seconde stil als hij in het hondenbos is  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door