Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Hoe vaak worden jullie honden gevoerd vanaf 8 maanden leeftijd?

1x per dag
48
71%
2x per dag
19
28%
3x per dag
1
1%
#2101524
Hoi hoi,

Ik ben benieuwd wat jullie de voor en nadelen van één keer per dag voeren vinden ten opzichte van meerdere keren per dag. Ik had me voorgenomen om Storm eigenlijk twee keer per dag te blijven voeren, omdat ik zelf het gevoel heb dat dit beter is vanwege hun verteringsperiode. Als jullie snappen wat ik bedoel. Meer voedsel in één keer vind ik minder geslaagd dan evenveel in meerdere keren.

Maar sinds Storm ziek is/was (z'n ontlasting is weer goed en z'n overgeven is ook niet meer gebeurd sinds woensdag), eet hij nog steeds erg slecht. Ik heb dit in het begin ook met hem gehad, toen hielp het om hem de rust te gunnen om te eten door hem in de bench te laten eten. Maar hij eet nu weer heel slecht. Mijn gedachtegang is nu, als ik hem maar één keer per dag ga voeren is hij iets hongeriger. Misschien dat het helpt.

Maar nu wil ik graag wat meer info hierover en mensen die ervaring hebben met één keer per dag voeren. Toelichten is erg gewenst dus :P
#2101527
Ik voer Kain een keer per dag en dan zeer wisselende tijden. Mijn ervaring was juist dat hij op 2x per dag meer honger hield omdat hij zijn buik niet kon vol eten. Hij ging dus snaaien van straat.
Nu met 1 keer per dag eet hij zich goed vol.

Slecht eten kan ook te maken hebben met zijn leeftijd. Wellicht kun je zn % iets lager doen, of meer groente voeren.

[zeikmodusaan]dit is eigenlijk geen topic voor in de bar, maar voor vragen en problemen[/zeikmodusuit]
#2101534
Sorry dat ik hem verkeerd had geplaatst  :-[

Dat zoeken naar eten ken ik wel, misschien dan toch maar één keer per dag gaan voeren al is het alleen maar daarom hihi
Storm eet nu 500g per dag en hij weegt 17kg. Hij is momenteel iets te licht, weet niet precies hoeveel maar hij is wat afgevallen toen hij ziek was.
#2101544
At hij ook al zo weinig voor hij ziek werd? Ik heb dat verhaal niet meegekregen, dus kan er weinig zinnigs over zeggen. Maar het zou kunnen dat ie gewoon aan het miepen is. Ik zou al helemaal niet het eten uren laten staan. Geven, binnen 5 minuten niet goed aant eten zijn geslagen. Wegnemen, nog 1 wellicht 2 keer aanbieden, niet? wegnemen, dag erna nieuwe kansen. Of je laat hem eens een dag vasten. Moet prima kunnen met zijn 8(?) maanden nu.

Als hij slecht eet vanuit zijn ziek geweest zijn (Heerlijke zin :P ) zou ik hem even de tijd geven. zet hem dan even een tijdje op 250 gram, zodat eten geen stress opleverd. Trainen wat opschroeven zodat hij fijn gedroogd vlees binnen krijgt.
Ook zou ik wel omschakelen naar 1 keer per dag, OF juist terug naar 4 keer per dag hele kleine beetjes. maar das puur mijn gevoel. Ik zou dat doen als Kain ziek zou zijn (geweest) vaker kleine beetjes aanbieden. Moet met KVV goed te doen zijn.
#2101556
hier ook vrij snel op 1x per dag, ideaal..
zu niet te veel aandacht geven rondom het eten, neerzetten en doet ie geen poging om te eten weghalen, want door erbij te blijven ed geef je hem ook geen rust......8 mnd is ook een leeftijd dat ze gaan kijken wat ze allemaal voor elkaar kunnen krijgen...
zou hem nu niet meer geven, laat hem eerst die 250 maar opeten
#2101606
Mijn optie staat er niet bij. Ik ga pas na 12 maanden over naar 1 keer per dag.

Ik vind 1 keer per dag voeren geweldig. Ze hebben maar 1 keer per dag de opwinding van "ohhww, eten eten eten", ik geef ze alle 3 eten en dan is er rust. Zowel geestelijk (voor de honden) als lichamelijk. Ik heb het gevoel dat het veel minder belastend voor ze is. Daarnaast vind ik het voor mezelf gewoon heel praktisch. En ik vind dat mijn honden een betere spijsvertering hebben sinds ze 1 keer per dag eten. En Pinkel, die kotste vaak gal toen ze 2 keer per dag eten kreeg en dat doet ze nu nooit meer. Kortom, geen nadelen, alleen voordelen.
#2101629
Ik voer ook één keer per dag. Eigenlijk om exact dezelfde redenen als Lizzy aangeeft. Het is praktisch in meerdere opzichten. Ik vind het overigens ook handig met 't menu. Een grote lap pens bijv. kunnen ze gewoon nu in één keer opeten, dus lekker wat werk, i.p.v. die hap-slik-weg maaltijden....
#2101719
Wij zijn ook over gegaan op 1 keer voeren.
Onze labrador krijgt 's morgens nog wel een heel klein beetje (een 50 gram vlees, of 1 konijnenoor), omdat hij op lege maag begint te spugen. 1 keer per dag voeren vind ik zelf ook makkelijker.
Vooral wat betreft portioneren. Het worden zo'n kleine porties als je alles moet delen in 2 maaltijden.
En de rust, die is ook beter nu.

Ik zou hem niet lang in die bench laten met zijn etensbak erbij.
De hond van mijn zus at ook tijden dramatisch slecht, toen hij bij ons kwam logeren kreeg hij 15 minuten de tijd en dan haalde ik het weg. Dat had hij vlug genoeg door, dat hij dan niks meer kreeg  :)
Die was niet ziek, dus dat is een verschil natuurlijk. Die was ook jong, en speelde naar mijn idee gewoon een spelletje.
Hij vond al die "ach wat ben je zielig" aandacht heerlijk! Toen hij die niet meer kreeg was het zo over.
#2101741
Reus krijgt sinds hij echt barft 1 keer per dag, dat is op het moment s avonds na dat ik gegeten heb, maar ik wil gaan proberen hem aan onregelmatigere tijden te laten wennen. deels omdat dat wel praktisch is, en deels omdat hij nu zodra ik mijn bestek neer leg in de 'nu krijgt Reus eten!'-stand staat. hij krijgt 's ochtends wel een licht ontbijtje, een oor, eitje, wat groente of alleen een hap honing met zijn supplementen. ik vind het ideaal, hij is duidelijk meer voldaan, rustiger, en verteerd het volgens mij ook beter. hij eet in de bench (Reus in de bench zitten, eten in de bench, deurtje dicht, en op commando pas eten), een heel enkele keer eet hij het niet gelijk op. afhankelijk van waarom dat is pas ik het een beetje aan of haal ik het weg. als hij bijvoorbeeld iets nieuws krijgt en niet weet hoe het werkt, zoals toen hij voor het eerst kwartel kreeg (blijkt hij gewoon smerig te vinden), dan maak ik het knagen een beetje makkelijker voor hem. als hij het niet op eet omdat hij bijvoorbeeld vindt dat er teveel rust compositum poeder in te weinig lekkers zit, dan krijgt hij het na de ochtend wandeling ipv zijn snackje. hij moet dat toch op eten en na de wandeling heeft hij net iets meer trek en dan eet hij het eigenlijk altijd op.
#2101778
Hier eten ze al jaren hooguit 1x per dag. Meestal las ik 1 of 2 vastendagen per week in. En ik voer ook op onregelmatige tijden maar wel meestal 's avonds en iig na de grootste wandeling van de dag zodat ze in alle rust kunnen uitbuiken. Ooit, in het allereerste barf-begin zo'n 12 jaar geleden voerde ik wel 2 keer maar ik vind ze met 1x voeren beter voldaan, ik heb de indruk dat het beter verteert (hoef minder te voeren) en het past mij idd ook het beste qua dag-indeling.
Al vinden ze het nu heeeeeel gemeen dat de Frummels wel 3 a 4x daags iets krijgen  :biggrin2: krijgen ze dus een klein snackje, tegen de jaloezie.

De puppen hier maken zelf duidelijk hoe vaak ze willen eten en Logi en Kátur gingen allebei zo rond een maand of 8 over op 1x per dag, op eigen verzoek.
#2101785
Hier krijgen de borders 1x pd eten en de oudjes (kvv) 2x pd.

Het 1x pd barf geven is voor mijn gemoedsrust beter omdat je dan bv iets minder bevleesde karkassen toch combineert met spiervlees eo orgaan oid.
Ik heb een tijdje 2x pd gegeven, 's morgens spier of orgaan en dan 's avonds vleesbot maar dit voelt lekkerder voor mij.

Ze krijgen wel 's morgens 2 eendepootjes.

Groetjes
#2101856
Biggy krijgt 1 keer per dag voer al vanaf een maand of 6.
Dit omdat als hij smorgens voer kreeg hij het netjes op at maar dan savonds zijn voer liet staan.
Nu hij 1 keer per dag krijgt eet hij alles op. (tenzij ik niet op let en de kat het afpakt)
Nadelen van 1 keer per dag voeren ervaar ik niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door