Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#2102078
Ja, ik krijg ook altijd te horen dat mijn honden niet stinken en dat het niet hond ruikt in mijn huis, ik heb vaak de indruk dat mensen (vooral de niet hondenliefhebbers) dat uit een soort beleefdheid zeggen, waarom weet ik niet  :P. Ik  vind Ziggy niet lekker ruiken en ze heeft ook een vettige vacht. Ik heb het altijd geweten aan het feit dat ze nooit optimaal gezond is geweest. Ziggy barft trouwens al sinds ze bij is, dus heel veel jaren. Kai ruikt niet en heeft geen vette vacht, Sarah en Yuka precies hetzelfde en dat terwijl Yuka lang haar heeft, maar Ziggy ruikt niet lekker vind ik, ook ruikt ze niet altijd fris uit haar mond, terwijl ze een prachtig wit gebit heeft. Ze heeft geen sterke lichaamsgeur, maar ze ruikt gewoon typisch, alleen 's ochtends als ze heeft geslapen ruikt ze lekker.

Maar ondanks dat vind ik haar wel lief.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2102089
Laura2004 schreef: Ja, ik krijg ook altijd te horen dat mijn honden niet stinken en dat het niet hond ruikt in mijn huis, ik heb vaak de indruk dat mensen (vooral de niet hondenliefhebbers) dat uit een soort beleefdheid zeggen, waarom weet ik niet  :P. Ik  vind Ziggy niet lekker ruiken en ze heeft ook een vettige vacht. Ik heb het altijd geweten aan het feit dat ze nooit optimaal gezond is geweest. Ziggy barft trouwens al sinds ze bij is, dus heel veel jaren. Kai ruikt niet en heeft geen vette vacht, Sarah en Yuka precies hetzelfde en dat terwijl Yuka lang haar heeft, maar Ziggy ruikt niet lekker vind ik, ook ruikt ze niet altijd fris uit haar mond, terwijl ze een prachtig wit gebit heeft. Ze heeft geen sterke lichaamsgeur, maar ze ruikt gewoon typisch, alleen 's ochtends als ze heeft geslapen ruikt ze lekker.

Maar ondanks dat vind ik haar wel lief.
Krijgt Ziggy af en toe medicijnen? dan kan dat ook een andere geur geven. En verder doet het er toch niet toe?
Door Laura2004
#2102118
Nee, ze krijgt geen medicijnen, maar ze heeft een erg gevoelige huid (vaak pusbultjes, vooral in de zomer) en tot een paar jaar geleden ook een erg gevoelige maag, maar de laatste jaren gaat het voor haar doen erg goed, en sinds haar operatie (darmtorsie) gaat het eigenlijk beter dan ooit met haar, alleen blijft ze raar ruiken.

En verder doet het er idd niet toe, maar aangezien het topic over lichaamsgeur gaat  ;)
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2104700
Laura2004 schreef: Nee, ze krijgt geen medicijnen, maar ze heeft een erg gevoelige huid (vaak pusbultjes, vooral in de zomer) en tot een paar jaar geleden ook een erg gevoelige maag, maar de laatste jaren gaat het voor haar doen erg goed, en sinds haar operatie (darmtorsie) gaat het eigenlijk beter dan ooit met haar, alleen blijft ze raar ruiken.

En verder doet het er idd niet toe, maar aangezien het topic over lichaamsgeur gaat  ;)
Ja dat is waar.. Ik denk dat de problemen haar geur veroorzaken. Als haar huid ooit rustig word zal het vast beter gaan en minder sterk gaan ruiken.  :)
Door judith1967
#2104903
Dorian ruikt ook niet naar die alom bekende vieze hondenlucht.

De hond van mijn collega eet brok,maar heeft ook niet de hondenlucht bij hem.Maar ik heb weleens 2 Duiste Herders vastgehouden,pff daarna ben ik wel even mijn handen gaan wassen,wat een vieze lucht hadden die bij zich zeg..
Door Stephanie777
#2104955
Boedha ruikt heerlijk, een slechte adem/vacht/vachtgeur is totaal niet aan de orde. Het huis ruikt niet naar hond, zelfs niet als ze kletsnat is geworden tijdens het wandelen 's ochtends en je 's middags weer het huis binnen komt.

Nu we Buddy in huis hebben, merk je het verschil pas! Hij stinkt (gelukkig leest hij nooit mee op BP  :biggrin2:)! Zijn adem vooral (pfff...), maar ook zijn vacht, deze 'plakt' ook. En mijn huis ruikt nu wel naar natte hond!

Nou komt hij ook uit een zeer vervuild huis en is zijn spijsverteringskanaal helemaal van slag doordat hij, buiten een keer een boterham of zoiets, niks te eten kreeg. Ik heb er dus alle vertrouwen in dat als hij eenmaal helemaal op goede voeding over is, weer conditie heeft en ik eindelijk door de vacht heen ben met borstelen, hij net als Boedha gaat ruiken als roosjes!  :whistling:
Door Lorre
#2110632
Ik barf al jaren met al mijn honden, componentendelen, nooit hele prooidieren en nog nooit rook een hond naar hond, wel blinken ze als een spiegel.  Een vriend van me wil "het beste" voor zijn hond en voert hem de ene dag Orijen brokken en de andere dag Acana brokken, hij (de hond) ruikt dus echt naar hond.  De lieve vriend al tig malen duidelijk gemaakt dat bokken écht niet het beste zijn voor een woef, maar zijn dame is gekant tegen "viezigheid" (lees: hart, nier, maag, pens, long, strot, etc.) in de diepvries...
Door nienk
#2110669
Lorre schreef: maar zijn dame is gekant tegen "viezigheid" (lees: hart, nier, maag, pens, long, strot, etc.) in de diepvries...
nou ik heb liever 'viezigheid' in mn diepvries, dan viezigheid in de vorm van een stinkende hond in huis!  ;)
Door Huskymeisje
#2113580
Ik hoor er nooit iemand over ondanks dat het bij ons in huis best wel eens naar hond ruikt. Mijn hussen ruik je bijna niet. Toen Dezhno bij ons kwam was hij een brokkenhond en had hij een kennelgeur (zo noemen wij het tenminste, weet niet of een hond uit een kennel altijd meer ruikt of dat het toch van de brok kwam). Eenmaal op vers voelde ik de vacht veel zachter worden en de kennelgeur was een kwestie van een paar dagen. Het is al zo'n beertje en toen werd hij nog knuffelbaarder.  :smitten:

Hisja heeft huidproblemen in die zin dat zij absoluut geen granen oid kan hebben. Wanneer ze ook maar een beetje brood steelt (wat helaas best wel eens gebeurd doordat de kids wel eens wat laten slingeren) is het direct raak. Bijten, jeuk, open plekken en dat ruik je vind ik. En het is zo zielig voor haar. Ik hamer er zo op dat ze er om moeten denken mja....
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2113624
Uiteraard zullen hondloze mensen mijn honden ruiken. Zelf vind ik de mijne niet zo erg ruiken (zolang ze geen boer laten naar het haring eten of zo  :biggrin2: )
Maar wat me zelf opvalt is dat ik zelf brokkengevoerde honden vind meuren! En zeker newfoundlanders. En ook bijv. een nest newf pups. Mijn god die brokken gevoerde pups stinken toch!
Maci kreeg als pup br*kken bij de fokker en man want vond ik hem stinken, uiteraard meteen kvv (toen nog wel) gevoerd,; na een week of 1,5 was de geur echt pas minder.

Op vakantie in een klein huisje, zei de verhuurder (zelf eigenaar van flats en golden) dat het haar zo opviel dat ons huisje niet stonk. Normaal ruik je zo die hondenlucht en zeker wanneer er newfs zijn want dat ruikt nog erger. En nu rook ze niks.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2124123
Ik doe al ongeveer 25 jaar onderzoek naar het verband tussen de voeding en de gezondheid van honden. Ik denk dat ik inmiddels van zo'n 2000 honden weet wat ze te eten krijgen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het stinken van een hond direct verband houdt met de kwaliteit en opneembaarheid van het voer. Dat kan dan vers, brok of blikvoer zijn. Het is zeker niet zo dat een brokkenhond standaard stinkt. De kauwstaafjes en snoepjes en weet-ik-wat-al-niet-meer er in de handel verkocht wordt, spelen ook een grote rol bij de lichaamsgeur. Het meeste (vooral het onherkenbaar geperste spul) is ronduit troep. Via o.a. de huid komt de troep er als het ware uit. Ook broodbeleg zoals leverworst e.d. blijkt zeer slecht te zijn voor een hond.
Ik heb het hier overigens over honden die in principe gezond zijn en vrij van medicijn gebruik, want ziekte en/of medicijngebruik kan ondanks goede voeding ook lichaamsgeur veroorzaken. Ik zeg 'in principe gezond' want een hond die erg stinkt is in feite niet echt gezond.
Voordat ik over ging op vers, voerde ik altijd brok van Hill's science plan (ik denk toch zeker zo'n 20 jaar). Mijn honden stonken absoluut niet en werden zonder ooit iets te mankeren oud (rond de 15 j.). Ik voer nu enkele maanden vers en zie geen verschil in de gezondheid. Ze blijven even mooi en gezond als op de Hill's brokken en zonder lichaamsgeur.
Dat ik nu vers voer, is een gevoelskwestie. Voor mijn gevoel is vers nu eenmaal natuurlijker en dus ook beter dan brok. Bovendien waren de honden de enige dieren hier die niet biologisch aten, omdat er naar mijn weten geen goede biologische brok is. (De biologische brokken die er zijn hebben we geprobeerd, maar daar gingen ze na enkele weken van stinken). Ook vind ik dat ze nu meer genieten van het eten (en wij dus ook).
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#2124919
IK VIND HONDEN BEST SNEL STINKEN.
maar dat ligt wel aan mij denk ik. ik ruik mensen ook snel, lekker of juist niet.
maar natte honden, ik ruik ze van afstand.  br....
Tico zijn kleedjes ruiken erg snel, hij sabbelt er ook altijd aan. Ik was ze om de twee dagen.
Zo ruik ik tico niet en als ik hem een kusje geef ook nauwelijks. maar ga ik hem kriebelen dan ruiken mijn handen wel naar hond.
Blitz ruikt wat minder maar heeft echte zweetkakkers. Als hij op z'n rug ligt met de poten in de lucht en ze bewegen, dan ruik ik echt oude kaas. :o
Noa de sphynx stinkt altijd naar een soort zweet. De siamezen ruiken lekker, soort parfumluchtje.
Zij nemen snel lucht over van waar ze opliggen. Dus schone was etc.
Ik vind de lucht van m'n dieren niet echt veranderd sinds ze geen brok meer eten, muv het uit de bek ruiken.
dat is beter geworden.
Ze glanzen veel mooier en zien er veel beter uit en voelen niet vettig aan.
Door El_Kato
#2126013
Leuk topic!
Onze herder ruik je totaal niet. Maar onze amerikaanse bulldog stinkt echt. Als zij ergens op heeft gelegen ruikt het meteen naar hond
Grappig, Manu (x am bull) ruikt altijd en nu is zijn vacht nooit helemaal mooi geweest en soms beter en soms slechter dus dat kan ook een goede oorzaak zijn. Rana weet ik eigenlijk niet zo denk dat die dus niet ruikt. Toen we vorige week terug van vakantie de honden gingen halen bij mijn ouders vonden wij ze allebei echt stinken maar daar hebben ze op muffe oude kleden gelegen en wij denken dat het daar door komt en de combi van smuldier wat ze daar eten en hier barf.

Als ze ergens opgelegen hebben kun je dat duidelijk ruiken, kleden ed worden hier toch wel 1x in de week gewassen om ze fris te houden.
Door **Jolanda**
#2126026
Tanja stonk vreselijk toen ze hier kwam (kreeg een of andere goedkope brok) en haar vacht was ook vettig.
Na 2 weken op vers was haar vacht al zachter en minder vettig, maar rook wel nog. Volgens de DA was het de talg die ze afscheidde, maar dat schijnt normaal te zijn voor honden die buiten leven.

De borders ruik ik niet. Of anderen ze ruiken weet ik ook niet eerlijk gezegt. Wel ruiken ze naar natte hond als ze nat zijn :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door