Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2099662
Lizzy schreef: Mag ik trouwens een kritische vraag stellen? Hoe weet je nou dat dit echt EKO is? Komen deze vlees/vleesbot/orgaan-spullen met een keurig EKO keurmerkje?

Het is ineens enorm hot, EKO voor je hond. En dat juich ik toe. Maar zolang ik niet de precieze herkomst weet of deze voertjes netjes met een sticker komen:

Afbeelding

zou ik toch mijn twijfels en bedenkingen hebben, eerlijk gezegd..... Wij in de vers/rauw-hondenwereld laten ons in mijn ogen namelijk wel heel makkelijk beduvelen.
Een groot deel van de verkooppunten verkopen Banditproducten, daar zit inderdaad keurig een EKO-keurmerkje op. Sommige producten zijn van Carnibest, ook daar zit een eko-keurmerkje op volgens mij. Darf doet niet aan officiele verpakkingen volgens mij, daar zit dan geen keurmerkje op meen ik me te herinneren. Ik denk niet dat alle boeren officieel verpakken, en een eko-keurmerkje erop plakken, maar als de boer SKAL-gecertificeerd is, vertrouw ik het wel. Ik ben het met je eens dat je altijd kritisch moet blijven. Ik heb alle verkooppunten op de lijst die zeggen biologische producten te verkopen om een SKALnummer gevraagd en deze gecontroleerd.

Wild is lastiger. Zou je in alle wildproducten kogeltjes vinden? Ik heb nu gemalen hazenvlees, en heb nog geen kogeltje gezien. Het lijkt me sterk dat het van een hazenfokkerij komt. Qua wild vertrouw ik maar op het antwoord van het verkooppunt, want om het allemaal zelf te gaan controleren is niet te doen.
#2099768
Heb even gekeken, maar op de dozen van Darf staat een keurmerk en een skalnr.
Ik heb me laten vertellen dat dat ook de reden is dat het alleen per dichte doos verkocht mag worden en niet per kg ofzo.
In dat geval mag je het niet meer als biologisch verkopen omdat de verkooppunten geen skalnummer hebben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door