Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kemi
#2091801
Ik denk er over om kemi's botpercentage naar beneden te doen. Ze heeft enorme harde keutels die zodra ze grond raken zo'n beetje als poeder uit elkaar vallen. Soms is het zachter, maar meestal is het erg hard. Ook van Tinlo, wat ze het afgelopen weekend heeft gekregen, is het knoerhard.
Ze krijgt nu
45% vleesbot
10% groente (de laatste tijd vervang ik het voor pens, omdat ze groente niet geweldig vindt)
16% orgaan (lever, nier, hart en de helft pens)
29% spiervlees
Ze krijgt iedere dag van alles iets, 2x per dag.

Ik weet niet of ik 'zomaar' minder botvlees kan gaan voeren?? Moet ik dan van iets anders dan meer gaan geven?
Door Nadia
#2091892
Wat voor vleesbot geef je? Wellicht is het te hard? Of kijk eens kritisch naar hoe bevleesd het is. Wellicht zijn ze erg kaal.

Geef je iedere dag bot+iets anders?
Door Kemi
#2092023
Ik geef kippennekken, platgeslagen eendennekken, en rugstukken (?) van kip (t is geen heel karkas, maar het brede stuk dat afgesneden wordt als het van een poot in een dij+drumstick wordt gesneden). Allemaal makkelijke botten lijkt me en niet heel kaal. Laatst weer een een konijnkopje geprobeerd, maar dat verteerd ze niet goed. Net zoals zalmgraten en koppen. Daar gaat ze van poepen piepen.
Ze is 9 maanden en barft al vanaf het begin.

Ze krijgt ongeveer op een dag 300 gr vleesbot, 250 gr spiervlees, orgaan is afhankelijk van wat/wanneer en groente (of pens als vervanging) 80 gr.
Totaal rond de 800 gr per dag. Ik deel 's morgens alles in 2 zodat ze zowel 's morgens als 's avonds bot+iets anders krijgt.
Laatst gewijzigd door Kemi op di 23 aug 2011, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Huskymeisje
#2092060
wanneer je minder vleesbot gaat geven zul je dat wel aan moeten vullen met spiervlees. Anders krijgt ze minder te eten en dat zal niet je bedoeling zijn.

En zoals eerder al gezegd, het hangt ook van het bot af dat je voert. Sommige zijn heel erg kaal en dan zul je minder vleesbot (en bij sommigen kun je beter spreken van alleen bot) moeten geven en meer spiervlees.

Bij mijn honden is het ook afhankelijk van wat ik er aan vlees bijgeef. Heb ik bijv. pens dan mag het bot best wat kaler zijn dan wanneer ze bijv. rund of paard krijgen.

Onze hussen krijgen in verhouding minder vleesbot als ons herdertje. Die reageren daar veel sterker op en hebben veel sneller last van harde ontlasting.

Je zult gewoon moeten proberen wat het beste werkt voor jou hond.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2092082
Hier zitten ze ook op minder vleesbot omdat de ontlasting anders op kattenbakgrit lijkt.
Hier krijgen ze 40% vleesbot, 40% spiervlees, 20% orgaanvlees. Groente, eitje etc krijgen ze hier als extraatje
Door Lizzy
#2092142
Kemi schreef: Ik denk er over om kemi's botpercentage naar beneden te doen. Ze heeft enorme harde keutels die zodra ze grond raken zo'n beetje als poeder uit elkaar vallen. Soms is het zachter, maar meestal is het erg hard. Ook van Tinlo, wat ze het afgelopen weekend heeft gekregen, is het knoerhard.
Ze krijgt nu
45% vleesbot
10% groente (de laatste tijd vervang ik het voor pens, omdat ze groente niet geweldig vindt)
16% orgaan (lever, nier, hart en de helft pens)
29% spiervlees
Ze krijgt iedere dag van alles iets, 2x per dag.

Ik weet niet of ik 'zomaar' minder botvlees kan gaan voeren?? Moet ik dan van iets anders dan meer gaan geven?
Ik zou dan toch groenten gaan voeren. En 40% vleesbot. En dan 20% orgaanvlees, inclusief pens.
Door Kemi
#2092176
Senta schreef: Ik vind je spiervlees aan de hoge kant, heb je daar een reden voor?
In het begin heb ik die percentage's van Barfplaats gehaald, van een topic overgenomen wat over de hoeveelheden voor een pup ging. Ik kan het topic helaas even zo snel niet terug vinden...
Maar stel dat ik net zo zou gaan voeren als 'Choopy' met 40% vleesbot, 40% spiervlees en 20% orgaan, is het percentage spiervlees nóg hoger. Is dat erg? Zitten daar nadelen aan?

Groenteprutje haalt mevrouw haar neus voor op, ik kook nu af en toe wat extra groente en prak dat door haar vlees heen 's avonds. Dat gaat redelijk naar binnen, maar niet van harte. Als ze lamsgehakt krijgt gaat daar 160gr groenteprut doorheen, dat eet ze dan wel op vanwege het gehakt dat erdoor zit ;-)
Ik zal toch maar weer proberen wat te brouwen dat ze hopelijk lekker vindt...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2092190
Heb je ooit geprobeerd haar spiervlees enkele uren op voorhand in de groentenmix te leggen?
Ik kwam dat ergens tegen dat dan de smaak goed vermengt en de honden de groentenmix niet weigeren... Valt misschien eens te proberen?
Door Martine-Tom
#2092207
pearlsofpassion schreef: Heb je ooit geprobeerd haar spiervlees enkele uren op voorhand in de groentenmix te leggen?
Ik kwam dat ergens tegen dat dan de smaak goed vermengt en de honden de groentenmix niet weigeren... Valt misschien eens te proberen?
Of beter nog in de pens, datmeurt uhm ruikt nog heftiger :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door