Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2077669
weet iemand hoe dit komt??
ik geen kip met iets van groente en hij heeft sinds 2 dagen grijze ontlasting dan weer zacht dat weer iets stevig
er zitten ook onverteerde stukjes bot in van kip
en dit sinds 2 a 3 dagen
ik geef totaal geen brok
en wissel de barf af met kvv en ben sinds 2 weken aan de kvv en barf.
het is een bordeauxdog van 1,5 jr.
we hebben hem vandaag 3 weken.

heb vanmorgen om 11 u een kipkarkas gegeven
maar dit kan toch  niet om 13.00 u alweer zijn darmen verlaten?
hoelang doet de vertering van een hond erover?
tips gevraagd.....
#2077674
Wat at je hond hiervoor, voordat jij hem had? Is het ook een grote hoeveelheid, wat hij poept? Stinkt het? Het kan van alles zijn. Een virusje, waardoor hij minder goed verteerd, giardia, etc. Ik zou Okugest van VSM geven. En de komende dagen even rust voor de darmpjes en alleen KVV geven.

Is het helder rood bloed? Meestal is dat van het persen.
#2077675
Hoe oud is je hond nu...

Lijkt erop dat ie het botwerk van de kip nog niet goed kan verteren, je zou kunnen proberen de karkassen even te pletten met een hamer oid. Ik ga ervan uit dat de karkassen iig wel vrij zacht zijn.

Een beetje bloed kan ook komen doordat de darmen zich nu aan het reinigen zijn (ik weet dus niet wat ze hiervoor, of bij de fokker heeft gehad), dit hoeft niet meteen op een probleem te duidden.
Hier zit ook wel eens een klein beetje bloed in de ontlasting, en de volgende keer weer niet. Ik zou het gewoon even in de haten houden, en de volgende keer het weer even goed bekijken.
T kan ook van het persen komen...

Vertering kan verschillen, maar hier is de duur van ingang tot uitgang ongeveer een uur of 15 a 20, ook wel afhankelijk van wat voor botwerk ze heeft gehad (groter/harder botwerk duurt wat langer qua vertering)
#2077676
wat hij uitpoept is van de maaltijd van de vorige dag. dus ga even na wat hij gegeten heeft. je hond is nog niet zo lang over op vers. Dus het kan zijn dat zijn maagzuur nog net niet sterk genoeg is.
Kleur van poep veranderd naar het voedsel dat hij gekregen heeft. lichtgekleurde vleessoorten geven een lichtere kleur dan donkere (rode vleessoorten) hoe meer bot hoe lichter de kleur. zachte poep wordt gevormd bij groentenprutjes, spiervlees, orgaan en pens
stevige poep wordt gevormd bij bevleesd bot. keiharde witte poep krijg je als je te veel bot hebt gegeven. Dus verschil in kleur en stevigheid is inherent aan het voedsel dat hij gegeten heeft.
Een beetje bloed eenmalig kan gebeuren als het bot niet goed verteerd is. Geef hem tijdelijk zachter botten te eten. Denk bij een Bordeauxdog dan aan eendennekken. en liever grote stukken kip met flink wat vlees dan kalige kipkarkassen. ws is dat bloed eenmalig en is dat straks weer over. blijft er bloed bij de volgende poepbeurten zitten dan kan het zinnig zijn om even naar de dierenarts te gaan. Kan altijd een darminfectie zijn.  Succes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door