Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kayabully
#246359
hallo

wij zijn chantal en jim uit Leiden en hebben een miniatuur-bullterrier van 18 maanden.
We zijn sinds een paar weken overgestapt van brokken naar versvlees voeding van het merk Energique nr 4 omdat zij problemen heeft met haar vacht en allemaal puistjes heeft die opdrogen in korstjes.Maar wij willen nu voor de ochtend overstappen op carnibest en willen voor de avond zelf wat in elkaar knutsellen.Kan iemand voor mij een menu in elkaar knutsellen die alleen bestaat uit produkten die ik bij een supermart of markt kan kopen en daarmee bedoel ik de soorten vlees.Het gewicht van haar is 19 kilo

ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen

groetjes Jim en Chantal en Kaya
Door Lupa
#246470
hoi, niemand kan een menu voor je gaan in elkaar zetten dat kunje alleen, omdat je weet het beste wat goed en niet goed voor je hond is.
Personelijk zou ik stoppen met energique en volledig op carnibest gaan totdat je het barfen onder de knie hebt want ik denk dat voor je hond het beste is het zelf samen stellen.
kijk op menu's en kijk naar de percentages die je moet hebben om een goeie verhouding te hebben tussen d ingredienten, lees zp veel mogenlijk op dit forum.
Door Lizzy
#246493
Ja, ik sluit me aan bij Lupa. Ik vind het onverstandig om een ander een menu voor je in elkaar te laten zetten. Ik denk dat het verstandig is om de met de basisbegrippen van het zelf samenstellen zelf aan de slag te gaan met een menu. Want als je je niet verdiept hebt in het zelf samenstellen, dan is het moeilijk te vatten waarom (en hoeveel) bepaalde voedingsstoffen toch echt gegeten moeten worden.

En ik zou je dan wel aan willen raden om in de avondmaaltijden weinig tot geen orgaanvlees te gebruiken omdat dat al voldoende in versvlees zit. En het mooiste is nog wanneer je 's avonds kunt samenstellen met dingen die niet/weinig in versvlees zitten. Ik noem maar wat voorbeelden: 's avonds parelhoenkarkas (of gewoon een stuk van een hele parelhoen), eendkarkas, rauwe vis (1 maal per week), enzovoorts.
Door Lizzy
#246664
Kayabully schreef: die alleen bestaat uit produkten die ik bij een supermart of markt kan kopen en daarmee bedoel ik de soorten vlees
Dit zal overigens mogelijk ook niet meevallen.... In de supermarkt en op de markt kun je vaak alleen dure vleessoorten kopen.

Maar wat je kunt proberen is om op de markt rauwe/hele sardientjes (en later ook makreel en vissekoppen - vissekoppen krijg je vaak gratis) te scoren. Als je de sardientjes de eerste keren in stukken van ongeveer 2 cm knipt en mengt met een groentemix (weet je hoe je dat moet maken? Je kunt hier ook meer vinden: http://www.barfclub.nl/Groenten.htm) en bijv een blikje vis (sardientjes of makreel of zalm ofzo), dan heb je kans dat jouw hond dit wel lekker vindt en eet. De meeste honden moeten dus aan vis wennen. Maar goed, als je 1 keer in de week vis zou voeren (niet vaker voeren), dan ben je voor 1 dag onder de pannen. Nog 4 te gaan.

Misschien kun je op de markt, bij de poelier, aan kippennekken komen. Of misschien kan hij deze bestellen. Je zou kippennekken kunnen gaan geven om je hond te laten wennen aan botten. Zie daarvoor ook het document 'honden en het eten van botten' in de barfplaats bibliotheek: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Als jouw hond gewend is aan kippennekken en het gaat allemaal goed, dan zou je kunnen proberen op de markt hele parelhoenen en eenden te kopen/bestellen. Je kunt dan gewoon een stuk parelhoen of eend geven. Of 1 keer per week eend en 1 keer per week parelhoen. Ben je 1 tot 2 dagen verder onder de pannen.

Heb je een vleesmolen? Op de markt kun je mogelijk ook goed kalkoendijen kopen. Aangezien de botten erg hard zijn, kun je deze beter malen.

Ik denk wel dat je er goed aan doet om notie te nemen van de hoeveelheden bot/vlees/orgaanvlees die je kunt voeren. Hier bijvoorbeeld uitleg over de percentages van Ian Billinghurst (schrijver van Give Your Dog a Bone): http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5670

Ik denk zelf dat deze ingredientenlijst ook handig is: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4451
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door