Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2075758
Staftime schreef: Even met jullie delen hoe het nu gaat met Romeo.

Sommigen kunnen het zich misschien nog herinneren.
Romeo heeft een paar maanden terug twee zware buik operaties ondergaan nadat er een stuk bullenpees in zijn darmen vast was komen te zitten.
Eerst de darmoperatie waarbij het stukje bullenpees is verwijderd.
En vier dagen daarna zijn milt die was bloed gaan sijpelen en zag er slecht uit.

Na de operaties moest hij heel voorzichtig weer wennen aan alle soorten voedsel.
Maar helaas kwam ik niet verder dan blik en later heel voorzichtig wat brokjes.
Telkens als hij een stukje vlees kreeg dat rauw was, werd hij enorm ziek.
Heel veel last van gasophoping in zijn darmen, heftige pijnen die enorme misselijkheid veroorzaakten en waardoor hij bergen met gras ging eten.
Ik heb toen besloten om hem in de ochtend wat blik met brok te blijven geven (alles biologisch), en in de avond iets dat ik zelf kook.
In eerste instantie maakte ik me zorgen of ik het wel goed deed, maar ik heb dat van me af gezet omdat ik voor mijn eigen voedsel ook niet kijk hoeveel calcium, fosfor, omega 3/6/9 etc ik binnen krijg.
Ik eet gewoon gevarieerd, dus ik besloot om voor Romeo ook gewoon gevarieerd te gaan koken.

Dus zo begon ik om biologisch vlees en orgaan van de Islamitische slagerij te gaan bakken in olijfolie, en dit aan te vullen met rauwe gepureerde groentes met allerlei natuurlijke toevoegingen.
Ik kookte eieren, bruine rijst, aardappels, bataat, macaroni, elke keer weer iets anders voor erbij. Ik koos voor verschillende soorten vis, ook allemaal gebakken of uit blik.

En op een dag had ik een zalmkop met rug en staart voor Julia en Anders.
Maar Julia wilde de kop pertinent niet eten, en Romeo had er enorm veel interesse in.
Dus ik heb hem de kop van binnen op laten eten (had hem in tweeën geknipt) en de harde buitenkant heb ik weggegooid.
Tot mijn grote vreugde heeft hij hier totaal geen last van gehad.
De week erna heb ik hem een hele zalmkop (volledig) laten eten, over twee maaltijden verdeeld, en dat is goed gegaan, bij het eerste deel begon hij gras te eten en werd hij even misselijk, toen heb ik hem direct gastronol gegeven. Bij het tweede deel heb ik hem van tevoren een beetje van mijn zelfgemaakt gekookt eten gegeven als bodempje, en toen ging het perfect.

Het is een hele lastige periode geweest.
We hebben weer helemaal moeten uitvinden wat hij wel en wat hij niet verdraagt, en daar zijn we dus nog steeds niet helemaal achter.
Wel weet ik nu dat als ik zelf kook, dat hij werkelijk álles verdraagt, ook allerlei graansoorten.
Hij heeft nu 3x per dag iets te eten nodig, anders wordt hij weer ziek.
Hij kan geen rauw vlees, maar wel rauwe zalm (ook andere vis?) eten, wel moet ik hem daarvoor een bodempje gekookte rijst oid geven omdat hij anders weer pijn krijgt.
Hij heeft dus een hele gebruiksaanwijzing, maar hij is al wekenlang klachtenvrij!!!!
Hij ziet er ook weer perfect uit, en zijn conditie is geweldig.

Ik wil verder gaan om de vissoorten uit te gaan breiden, zodat hij toch weer gedeeltelijk kan gaan barfen, maar dan enkel met vis.
Want hij heeft er zo gigantisch van genoten, dat was zo mooi om te zien.
Ik wil de zelfgekookte maaltijden (met rauwe groentemix) ook blijven geven, want daar reageert hij zeer goed op, en daarmee is hij weer terug op conditie gekomen, dat lukte daarvoor niet toen hij nog enkel blik met brok kreeg.

Waar ik dus aan denk, is om hem in de ochtend wat gekookt voedsel te geven, en in de avond een stuk rauwe vis met een bodempje van het gekookte voedsel in zijn maag (anders gaat het mis) in de middag krijgt hij dan (als kleine maagvulling) een klein handje brok (Yarrah Eko kip/rijst)

Heeft iemand nog tips of ervaringen?
Ik zou graag weten of er meer honden dit probleem hebben en geen rauw vlees (meer) kunnen verdragen, maar wel zalm (andere vis?).
Ik zou zelf dus uitkijken met elke dag vis geven. Rauwe vis bevat namelijk een stofje dat vitamine B1 afbreekt waardoor je hond tekorten daarvan kan oplopen. Ook heeft je hond extra vitamine E nodig, wanneer je veel rauwe vette vis voert. Dus dat zou je dan ook weer aan moeten vullen....

Even een stukje wat ik geschreven heb uit een ander/ouder topic:

Overigens is het volstrekt onduidelijk wanneer (bij welke hoeveelheid) vis in je menu een vitamine B1 tekort gaat krijgen. Of te weinig vitamine E voert om te voorkomen dat de vetten oxideren. Daar is bij mijn weten niet zo heel veel studie naar gedaan maar bij iedere vorm van overdrijving in je menu, veroorzaak je een onbalans.

Maar, er is een groep zilvervossen geweest dat werd gehouden voor bontproductie. Toen zij meer dan 10% rauwe vis kregen, raakte de dieren op den duur verlamt. Nadat vitamine B1 aan de voeding werd toegevoegd, verdwenen de problemen weer. Nu weet ik natuurlijk niet in hoeverre dit soort hoeveelheden overeen komen met/bij de hond. Maar om meer dan 1 reden is het gewoon een goed idee om niet teveel rauwe vis in het menu van je hond te verwerken. Hoef je niet in paniek te raken, hoef je alleen je menu weer terug in balans te brengen.

Overigens is het een enzym in de rauwe vis (thiaminases genaamd) die thiamine moleculen afbreken. En vitamine B1 is thiamine. Er zijn trouwens volgens mij ook vissoorten die geen thiaminases bevatten. Maar je blijft zitten met je vitamine E verbruik. En je blijft zitten met dat vis zwaar vervuild is. Meerdere redenen om het gewoon niet teveel te voeren en je menu in balans te houden.

Als je vis dat thiaminases bevat een paar minuten in water legt dat 80 graden is, dan vernietig je de thiaminases al. Maar ja, wij verhitten het voer voor onze honden niet. Maar, bij het maken van goedkope visolie (visolie is dan een bijproduct uit de vismeel industrie) wordt de vis verhit op zeer hoge temperaturen (waarmee dit enzym onschadelijk wordt gemaakt) en bij het maken van dure visolie worden de vissenkoppen uitgeperst maar wel behandeld met stoom, wat dan ook weer de thiaminases onschadelijk maakt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2076036
Prachtig lijstje, maar ik heb meteen zo iets van: Oh fijn, daar valt dus absoluut geen lijn in te trekken.  ::) sommige haringachtigen wel, anderen niet, sommige zalmachtigen niet, anderen wel...  :(
Maar goed.

Ik zou wel een oproep willen plaatsen (aangezien die vissen bij de niet-thiaminase producerende horen) om geen kabeljauw uit de noodzee te kopen! Die populatie zit nu al onder haar herstelpunt maar de vis laat zich gewoon veel te gemakkelijk vangen. Als je over tien jaar nog kabeljauw in de noordzee wil hebben, moet er nu gestopt worden met vissen.  Kabeljauw van noorwegen, ijsland of groenland zou wel doenbaar zijn.
Ook wil ik oproepen aub geen Heek te kopen! Dat is een diepzeevis, en die is dus niet gewend om bejaagd te worden.  Die plant zich dus heel traag voort en kan die vangsten absoluut niet opvangen.  Dus niet kopen!
Bovendien zit er aan heek gewoon geen smaak, ze maken hem lekker door de manier van klaarmaken en vinden het daarbij gewoon leuk dat er geen beginsmaak aan zit.

Vissers houden helemaal geen rekening met herstelcapaciteiten van vispopulatie's, dat weten we al langer, maar als consument kan je dat wel.  Kabeljauw is in de noodzee bijna ten dode opgeschreven, en met de tong zijn ze ook goed op weg.  Doornhaai is trouwens ook bedreigd.  En heek is dus kwestie van leegvissen en gedaan.  Vroeger werden geen diepzeevissen gevangen, maar tegenwoordig heeft met geen andere keuze als met nog iets wil vangen en met blijft manieren zoeken om de zo al verzwakte populatie's steeds meer weg te vangen.  

Haring was trouwens jaren geleden een probleem en toen zijn er erg strenge quota op geweest, maar de populatie is erg goed hersteld en dat is dus een prima vis om te kopen.  Makreel weet ik niet van buiten.
Maar er is op de website van het WWF ook een viswijzer te krijgen, daar staan de meest commerciele soorten op en dan vooral rekeninghoudend met waar de vis vandaan komt.  
Wellicht zijn er wel mensen hier op BP die daar rekening mee wensen te houden.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 03 aug 2011, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Staftime
#2076300
Kijk, daarom ben ik dus zo blij met fora als dit.
Elke dag verse vis is dus niet zo'n geweldig idee als ik dacht.
Eens per week lijkt me meer dan voldoende als ik dit zo hoor, en ook met het oog op overbevissing.
Hij doet het voortreffelijk op wat hij nu krijgt, dus misschien moet ik maar gewoon niet teveel 'het beste' willen geven.
En gewoon geven wat ik hem nu geef, en hem laten genieten van zijn oude dag door eens per week een lekkere zalmkop of halve makreel te geven.
Door Martine-Tom
#2076422
Het beste wat je hem kan geven is een leven waarvan hij kan genieten, waarin hij zich lekker voelt en gezond is.
Als hij op gekookt zich lekker voelt en op rauw niet...dan is gekookt het beste ;)

Het allerbeste is een baasje die kijkt naar de hond en daar de voeding op af stemt, en dat doe je :)
Door Lizzy
#2076569
Ik denk dat dus ook. Dat je gezien de omstandigheden geen keus hebt en het beste doet wat je kunt doen. Nou vind ik nog altijd dat zelf gemaakte gekookte voeding altijd beter is dan een kant en klaar brokje of blikje. Dus ik denk dat Romeo niks te klagen heeft. En als ie dan wel af en toen een rauw visje kan verdragen, dan lijkt me dat echt prima. Ik denk dat ik zelf of bijv. 1 zalmkop in de week zou geven of bijv. 2 sardientjes. Of bijv. 1 sardientje en een klein makreeltje. Zoiets. Makreel is trouwens wel weer een vis waar veel honden snel niet lekker van worden. Dus ik weet niet of Romeo daar tegen kan, maar als je die nog niet geprobeerd hebt, zou ik eerst een halve geven.
Door Xada
#2076723
Ik kan je verder geen advies geven, maar gelukkig heb je dat al heel veel gehad. Wel wil ik je complumenten geven door de manier waarop je alles doet en uitgezocht hebt wat goed is voor je hond en het je niet uitmaakt hoeveel tijd zoiets neemt en hoeveel zorg je hem geeft.
Menigeen zou dit niet doen, denk ik. Romeo mag blij zijn dat hij jou als baas heeft.
Door Staftime
#2077983
Xada schreef: Ik kan je verder geen advies geven, maar gelukkig heb je dat al heel veel gehad. Wel wil ik je complumenten geven door de manier waarop je alles doet en uitgezocht hebt wat goed is voor je hond en het je niet uitmaakt hoeveel tijd zoiets neemt en hoeveel zorg je hem geeft.
Menigeen zou dit niet doen, denk ik. Romeo mag blij zijn dat hij jou als baas heeft.
:flowers:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door