Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#2072020
Je zou ook margarinebakjes etc. kunnen gebruiken, als speciale bakjes te duur zijn.

Zelf portioneer ik bij binnenkomst niets omdat het allemaal al bevroren is dan. Ik haal op vrijdag alles wat ik de week daarop wil voeren uit de diepvries en laat dat in drie of vier grote Ikeabakken ontdooien (in iedere bak komt het voer voor 2 dagen, dan heb ik de boel alvast een beetje gesorteerd). Op zaterdagavond, wanneer ik het eten voor de honden voor die dag klaarmaak, portioneer ik dan meteen voor de rest van de week erachteraan. Inmiddels kost me dat minder dan een uur (het portioneren dan; de afwas daarna duurt wel vreselijk lang, omdat ik alle verpakkingen moet uitspoelen. Maar dat blijft me dan de rest van de week bespaard.). Op iedere portie komt de initiaal van een hond, en zo gaat het de vriezer in. Aan het eind van de week weet ik dan dat ze alle drie alles gehad hebben wat er op het menu stond.

In de diepvries zelf heb ik verder alles per diersoort gesorteerd liggen. Op die manier hoef ik bij het ontdooien niet lang te zoeken: op dag 1 bot van die soort, vlees van die soort, orgaan van die soort, op dag 2 alles van een andere soort, op dag 3 weer een andere soort etc.
Door Limpy
#2072466
Soms heeft de wibra ook leuke afmetingen goedkope bakjes (assortiment wisselt, iig het filiaal hier)
Hier ligt de vriezer ook grotendeels vol met zakjes helaas omdat ik dat toch makkelijker proppen/pletten/aanstampen vind.
Kilo verpakkingen mik ik bij aflevering ook zo in de vriezer en portioneer ze als ik ze nodig heb, dit worden dan dagpoties voor 4 katsels. Soms grijp ik er wel eens naast als ik bij de laatste portie vergeet een nieuwe killo in de koelkast te leggen, jammer dan...gooien we het menu om en krijgen ze een kuikendag, dat vinden ze toch erg  ;D
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2072535
Ik verdeel ook alles in dagporties als ik het vlees binnen heb. In de vriezer leg ik vleesbot bij elkaar, spiervlees bij elkaar en orgaan bij elkaar. Zo kan ik het redelijk snel vinden.
Ik maak per week een menu en haal het de avond van tevoren uit de vriezer. Verder hou ik een voorraadlijst bij met wat ik allemaal nog heb en zo grijp ik nooit mis.
Door bedaan
#2072784
Ik ben er steeds makkelijker in geworden. Lever en Nier laat ik bij binnenkomst zover ontdooien totdat ik het in porties kan snijden. Voor lever 200 grams zakjes en nier 50 grams zakjes, Daan en Dieber krijgen samen wekelijks (meestal de dinsdag) samen 1 zakje lever en 1 zakje nier. De rest gaat ongeveer per kilo de vriezer in (kilo's varieren van 900 gram tot 1100 gram, ben niet zo precies en de ene keer hebben ze geluk en de andere keer pech). Ik haal steeds 1 kilo vleesbot en 1 kilo spiervlees of 1 kilo pens uit de vriezer en daar voer ik dan 2 dagen van. De duif en parelhoen laat ik ontdooien als ik het ga voeren, die gaan na het ontdooien per stuk weer terug (Dieber lust dit niet en 1 duif of 1 parelhoen is voor Daan 2 dagen eten). Ik heb geen vast menu en kijk gewoon naar de ontlasting en hoe onze week er uit ziet, op drukke dagen makkelijke maaltijden en op rustige dagen moeilijke maaltijden.

Tussen Bedan en Dieber in was Daan alleen en lag ook alles per kilo in de vriezer. Ik liet steeds 2 kilo ontdooien en daarvan ging alles per 200 gram terug de vriezer in.
Door Tommie
#2073105
Ik maak portie's van 160 gram.dit doe ik in Becel boterbakjes.goede overzicht in mijn honden vriezer.ideaal.en het voordeel is dat ze af te wassen zijn.zag gister bij de zeeman bakjes 10 voor 2 euro.kan nog 500 gram in.geen geld.ik vind het met bakjes werken super omdat je geen vocht verliest bij het ontdooien.
Door Xada
#2077132
Bij mij gaat al het vlees zo de vriezer in. Dus hele eenden of hele kippen etc. Schapenvlees (en vlees van andere grote dieren) gaat per 2 kilo de vriezer in. Ik gebruik nu twee kilo vlees per dag. Orgaan krijgen ze als ik het gehaald heb, dat vries ik dus niet in. Iedere dag sla ik met een mes en een vleesbijl de twee kilo in stukken van 500, 600 en 900 gram. Wat over blijft gaat de vriezer weer in en eens in de één tot twee weken hebben ze een kliekjes dag.
Door Minhie
#2077900
Tommie schreef: Ik maak portie's van 160 gram.dit doe ik in Becel boterbakjes.goede overzicht in mijn honden vriezer.ideaal.en het voordeel is dat ze af te wassen zijn.zag gister bij de zeeman bakjes 10 voor 2 euro.kan nog 500 gram in.geen geld.ik vind het met bakjes werken super omdat je geen vocht verliest bij het ontdooien.
Wat dat betreft doe ik de zakjes in één plastic bak en laat ik dat ontdooien in de koelkast. Het vocht blijft dan in die bak zitten. Maar die bakjes zijn natuurlijk wel beter voor het milieu dan die plastic zakjes.. Als kaiyou wat vaster eet (niet elke week ander menu vanwege groei) ga ik denk ik ook met bakjes werken  :) voor het milieu
Gebruikersavatar
Door Hope
#2077933
We zijn nu bakjes op aan het sparen.
Van de soepballetjes, de boter, ga zo maar door. Echt handig lijkt het me nog niet, omdat je die zakjes zo lekker makkelijk in de vriezer krijgt. Maar beter voor het milieu lijkt het met zeker!
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2078634
Best handig zeg. Ik heb een heleboel tupperware diepvriesbakjes in de kast staan, ongebruikt. Ik zal volgende keer eens kijken of ik deze kan gebruiken. Het zijn namelijk van die smalle hoge.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2078709
En als je nu deel per deel ontdooit, portioneert en de porties naast elkaar, op een plaat vb, laat invriezen. Dan kan je de porties erna toch bij elkaar in een zakje doen zonder dat ze aan elkaar vastvriezen?  Of werkt dat niet?
Dan doe je er natuurlijk wel een tijdje over en moet je wat ruimte over hebben voor de platen. Maar zou dat niet werken voor vb gedeelde karkassen?
Voor spiervlees en orgaan zijn bakjes in het juiste formaat vast handiger, maar karkassen lijken me zo'n plaatsverspilling door ze in bakjes te steken. Dat past toch nooit mooi?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door