Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kimi
#2066435
Hoi,

Hier ben ik alweer met een vraag...
Sorry, maar ik wil eerst van alles goed op de hoogte zijn voor ik zelf een poging onderneem om te gaan BARFen.
Mijn vraag:
Als je barf bestelt is dat diepgevroren en verpakt per 10kg of 5kg. Maar om porties te maken heb je maar een fractie van die 10 of 5 nodig. Je mag toch diepgevroren vlees niet laten ontdooien om dan terug in de vriezer te steken?
Hoe doen jullie dat???
Leg me dat eens heel grondig uit :-) Ik wil geen risico's lopen namelijk :-)
Groetjes,
Kim
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2066443
Er zijn ook wel kleinere verpakkingen te verkrijgen. Maar ontdooien en weer invriezen maakt voor hondenvoer niets uit. Meestal is half ontdooien al goed genog om dingen te proportioneren.
Door kimi
#2066447
Dus bij de eerste ontdooiing al direct de proties maken? Ja, want anders moet je iedere keer ontdooien :-) Kan het echt geen kwaad? Vraag me af hoe jullie het doen...
Door Nadia
#2066451
Nee, het kan echt geen kwaad :) In de koelkast laten ontdooien, waneer het hanteerbaar is porties maken en weer invriezen. Een hondenmaag is veeeel sterker dan die van een mens. De bacteriën kunnen daar niet in overleven.

Soms gebeurd het hier wel dat het een dag of 2 uit licht voor het terug de vriezer in gaat. Wanneer je gewoon hygiëne hanteerd, zal er niks gebeuren.
Door Mevroi Kruim
#2066453
Laten ontdooien, porties maken, weer invriezen. Zelfs de katten hebben er geen enkel probleem mee en als vlees niet goed is laten die dat echt wel weten.
Sommige leveranciers leveren per kilo, andere per hele of halve doos. Kilo's laat ik zo, ik trek altijd voor een paar dagen uit de vriezer en hier gaat ongeveer 1 1/2 kilo per dag door dus dat kan makkelijk. Het blijft echt wel een dag of 4 goed in de koelkast. Dozen laat ik (deels) ontdooien en verpak ik per kilo.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2066460
Ik bestel kiloverpakking, maar dat is nog steeds erg veel voor 2 katten (die apart eten; 1 gemalen en 1 ongemalen). Ik haal dus een kilo er uit, ontdooi deze zover als nodig is en ga dan portioneren. Ze worden er niet ziek van en leven nog steeds na bijna 4 jaar barfen.
Ik werk wel zo snel mogelijk en ook zo schoon mogelijk. Ik draag latex handschoenen en gebruik apart gereedschap. Daarna alles in schone zakjes of bakjes en weer zo snel mogelijk terug in de vriezer. Het gereedschap wordt dan goed afgewassen en netjes opgeborgen tot de volgende keer.

Het enige dat ik in bulk van 10 kilo koop, zijn dozen kuikens. Maar die hoef ik niet te portioneren, want die hebben veertjes en vriezen daarom niet aan elkaar vast en kan ik dus per stuk en nog bevroren uit de doos halen.

Ontdooien en weer invriezen geeft wel iets van kwaliteitsverlies. Dat is zo minimaal dat het geen gevolgen heeft. Wel altijd goed verpakken om vriesbrand (uitdroging) tegen te gaan; vriesbrand geeft namelijk wel verlies van voedingsstoffen. Hier en daar wel eens af en toe een klein plekje vriesbrand, is overigens niet bezwaarlijk. Vlees waar al vriesbrand aanzit zou ik overigens nooit kopen, ik vind dat alleen kunnen als het in eigen vriezer is gebeurd door niet goed verpakken.
Door kimi
#2066468
een doos van 10kg zal uiteraard goedkoper zijn dan 10 verpakkingen van 1kg? Ik wil ook een beetje op het budget letten, waar mogelijk...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2066472
Bulk is meestal goedkoper ja. Je hebt met een bulkdoos ook minder verpakkingen, want meestal is dat 10 doos vol met 10 kg ipv 10 zakjes van 1 kg.
Let met bestellen ook op je doorvoer. Bulk kan dan wel goedkoper zijn, maar als dat resulteert in een incompleet menu of eigenlijk net te weinig diersoorten of voer wat je meer dan een half jaar mee kan doen, is het naar mijn idee niet meer rendabel. Vandaar dat ik met 2 katten (er gaat per dag 250-350 gram voer doorheen, het zijn best grote eters) over het algemeen ook aan kilo- of pondverpakkingen doe.

Soms kan je bij slachthuizen of leveranciers ook dingen halen die niet bevroren zijn. Dit is niet altijd zo overigens.
Door kimi
#2066479
Senta schreef: bulk is vaak niet eens voor de regel goedkoper. Het zal wellicht een paar euro schelen, en als jij 10 kilo ik noem maar paardenvlees koopt, hoe wil je dat wegvoeren bij een hodn met jou gewicht? Dan ben je maanden bezig, hoop ruimte neemt het in in de vriezer, als je wilt varieren (Want dat is zo mooi aan barf) en je heb zulke grote verpakkingen staan....Ik weet het niet hoor of je moet kanjers van vriezers hebben staan en een heel roedel honden ;D
Inderdaad, dat dacht ik ook... Ik vraag gewoon een beetje rond hoor :-) Ben een echte leek, maar dat had je intussen wel al door hé ;-)
Door beesteboelmona
#2066494
kimi schreef: een doos van 10kg zal uiteraard goedkoper zijn dan 10 verpakkingen van 1kg? Ik wil ook een beetje op het budget letten, waar mogelijk...
Meestal wel ja.
Ligt er natuurlijk ook aan waar je besteld.
Ik ondooi het trouwes maak er porties van en vries het weer in.
Dat doe ik niet alleen met het hondenvoer maar ook vaak genoeg met vlees voor ons zelf.
Wij zijn met zen 2 dus als er 5 karbonaatjes in een verpaking zitten dan wordt het op de dag dat we het eten ondooit en de overige 3 gaan gewoon de vriezer weer in voor volgende keer.
En ik leef nog steeds.
En  mijn hond en katten ook.

Ik koop trouwes zoveel mogelijk in bulk verpakingen.
Portioneren is wat lastiger maar het maakt het wel betaalbaar.
Ook toen ik nog maar 2 katten had en geen hond kocht ik bulk verpakingen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2066505
Waar doen jullie de porties in? Plastic zakjes of van die vacuüm afsluitbare bakjes?
Ik ben ook mezelf aan het voorbereiden. Ga z.s.m. over op barf, maar wil ook geen fouten maken.
Klopt het dat je vers vlees dat je bij de slager haalt eerst 10 dagen in de vriezer moet leggen voor je het rauw voert? Dit hoorde ik van iemand die bij VION werkt. Dan zouden alle schadelijke bacteriën zijn doodgevroren.
En hoelang blijft het goed in de vriezer? Mijn moeder heeft het over max. 3 maanden..?
Door beesteboelmona
#2066514
Plastic zakjes als ik bakjes aan moet schaffen worden dat er echt heel veel en dat is me echt te kostbaar.
En hoe lang het goed blijft ik geloof dat het langste dat ik ooit iets in de vriezer heb gehad voor de beestjes zo`n 8 maanden is en dat was toen nog goed.
En voor onzelf denk ik ongeveer een jaar dat was kipfilet en daar was ook niks mis mee.
Door kimi
#2066521
Wij gaan ons eigen vlees altijd bij Renmans kopen. Daar krijg je gemarineerd vlees altijd in plasic bakjes mee. Wij hebben hier dus al een hele hoop plastic bakjes liggen, dus dat zou geen probleem zijn :-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door