Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Limpy
#2066524
Ik doe het hier ook in zakjes want die zijn makkelijker op mekaar te proppen in de vriezer.
Dat minimaal 10 dgn invriezen voordat je het voert was vooral voor wild en vis dacht ik....
Gebruikersavatar
Door koekje
#2066525
Ik gebruik zipzakken die ik ook weer hergebruik. De losse porties doe ik namelijk eerst in een boterhamzakje en dan alle boterhamzakjes in een zipzap (per deel en soort; dus zipzak met kippennekken, zipzak met hart, etc). Dit is omdat ik meerdere kleine porties heb. Ots muffins gaan als ze bevroren zijn ook allemaal in 1 grote zipzak.

Je voert meestal vlees voor humane consumptie. Dit hoef je niet eerst zoveel dagen in te vriezen, dat is niet nodig. Dit is alleen het geval bij rauwe vers gevangen zalm uit de Pacific. Aangezien wij die meestal toch niet zelf vangen, maar pas hier kopen, is deze al 3 weken zeker ingevroren geweest. Zelf gevangen zoetwatervis was nog nog iets mee, maar ik voer dat toch niet en doe niet aan vissen vangen.
Door beesteboelmona
#2066538
kimi schreef: Wij gaan ons eigen vlees altijd bij Renmans kopen. Daar krijg je gemarineerd vlees altijd in plasic bakjes mee. Wij hebben hier dus al een hele hoop plastic bakjes liggen, dus dat zou geen probleem zijn :-)
Dan zou ik voor bakjes gaan dat is echt vele malen handiger dan plastic zakjes vindt ik teminste.
Dan moeten ze wel allemaal even groot zijn anders krijg je problemen met stapelen.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2066558
hier porties van 180 gram , deze maak ik zo plat mogelijk als een pizza goed te stapelen en snel te ontdooien (dit kan natuurlijk alleen als het ontdooit of vers is)
makkelijk in de vriezrlades of anders in een plastic mandje de vriezer in.
Afbeelding
heb ik bv bevroren vlees in een doos van 10 kilo zitten, haal ik de verpakking eruit leg deze in een dichte wasmand of in de douchecel  en laat het een paar uurtjes ontdooien .
ik probeer het zo te ontdooien dat het niet te zacht word , dan pak ik het electrische mes en snij er dan lange dikke stroken af die ik dan in blokken snij .
deze blokken weeg ik dan steeds en vul ze dan aan naar t gewenste gewicht (180 gram)
ook deze blokken passen makkelijk in  een klein mandje , bijkomend voordeel is dat ik alleen t mandje label met wat erin zit
verder heb ik ook op de lades van de vriezer met schilderstape beplakt  wat er precies inzit , makkelijk voor de snelle blik :)
Door kimi
#2066609
lauraV schreef: hier porties van 180 gram , deze maak ik zo plat mogelijk als een pizza goed te stapelen en snel te ontdooien (dit kan natuurlijk alleen als het ontdooit of vers is)
makkelijk in de vriezrlades of anders in een plastic mandje de vriezer in.
Afbeelding
heb ik bv bevroren vlees in een doos van 10 kilo zitten, haal ik de verpakking eruit leg deze in een dichte wasmand of in de douchecel  en laat het een paar uurtjes ontdooien .
ik probeer het zo te ontdooien dat het niet te zacht word , dan pak ik het electrische mes en snij er dan lange dikke stroken af die ik dan in blokken snij .
deze blokken weeg ik dan steeds en vul ze dan aan naar t gewenste gewicht (180 gram)
ook deze blokken passen makkelijk in  een klein mandje , bijkomend voordeel is dat ik alleen t mandje label met wat erin zit
verder heb ik ook op de lades van de vriezer met schilderstape beplakt  wat er precies inzit , makkelijk voor de snelle blik :)

ik veronderstel dat jij dan wel een grotere diepvriezer hebt dan een gewoon tafelmodel?
Door beesteboelmona
#2066658
kimi schreef: ik veronderstel dat jij dan wel een grotere diepvriezer hebt dan een gewoon tafelmodel?
Ook met een kleine vriezer kun je grote verpakingen inslaan.
Je moet alleen wat preciezer gaan als het gaat om inruimen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2066692
Denk dat ik maar eens begin met plastic zakjes. Is wel duurder natuurlijk.
Maar ik zou nog niet weten hoe groot de bakjes moeten zijn. Zakjes kun je wel economisch stapelen denk ik.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2066853
Bedankt voor de action-tip! Ga ik daar eens kijken!
Ik zat al te denken aan de HEMA ofzo.
Gelukkig is mijn vriezer probleem opgelost. Maandag ga ik naar een vriezer kijken.
Heb er 1 gezien in de aanbieding bij de makro. 72 liter.
Is al heel wat anders dan de 25 liter die ik anders ter beschikking had!

Hoeveel graden laten jullie vriezen? -20 ofzo?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2066897
Dan toch nog maar even verder kijken.
Moet goed komen. Ik moet 540 gram in totaal voeren (excl. groenten).
Het liefst wil ik per kwartaal bestellen, dus 3 maanden. Als het gaat.
Als het niet gaat, dan gewoon vaker!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2066924
Alle zegen komt van boven zeggen ze toch?
Ik heb een vriezer geregeld, haha! Hij komt morgen.
Hij is van mensen die hem niet meer gebruiken.
Spaart me weer wat geld uit, joehoe! Inhoud weet ik nog niet in liters, maar zelf vond ik het toen ik hem eens zag een flinke kist. Bevalt het niet, kan ik altijd nog voor een vriezer gaan kijken  ;D
Gebruikersavatar
Door Hope
#2066941
Weer wat geleerd! Ik ga maandag pas bestellen, dus ik zorg gewoon dat hij koud is als het vlees komt.
Hoe koud moet hij? Je kan hem instellen. Standaard staat hij op -18 dus ik ga er vanuit dat ik hem zo kan laten staan.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2066950
Ja, dat is wel standaard. De koudere stand is meestal voor snel invriezen. Dus als je in 1x veel niet bevroren vlees hebt wat snel ingevroren moet worden. Ik gebruik mijn snelvriesstand nooit.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2068057
kimi schreef: ik veronderstel dat jij dan wel een grotere diepvriezer hebt dan een gewoon tafelmodel?
ik heb 2 100liter kisten en 2 lades , maar als je een beetje efficient inricht kom je heeel ver met een tafelmodel ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door