Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#2068296
De eerste paar weken kip voeren is niet ideaal maar kan goed om je hond te laten wennen. Verse kip is iig stukken beter dan diezelfde kip doodgekookt, gemalen, gemengd met granen, zaagsel, kankerverwekkende geur- kleur- en smaakstoffen en conserveermiddelen en in een vrolijk gekleurde zak gemikt.

Als het enigszins kan zou ik wel snel andere diersoorten toe gaan voegen, parelhoen, konijn, eend e.d.
Door Minhie
#2068325
Niet bang wezen hoor, mijn pupje van 8 weken ging meteen over op barf en zelfs hij kon gewoon meteen al kippennekken, eendennekken en kwartel eten qua kauwen.. (hij had wel diarree vanwege het overzetten en destijds was mij menu nog niet goed, maar dat gaat al een stuk beter)

Mijn pup (nu 12 weken) eet qua vleesbot: kippennekken/kippenrug/vleugels, eendennekken/karkas, kwartel en parelhoenkarkas. En binnen een maand krijgt hij ook konijn en gans.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2068356
Waar haal jij kwartel en parelhoen?
En eendennekken, die kan je eerst platslaan geloof ik he?

Echt jongens, ik vind het zoooooooo eng  ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2068370
Parelhoen en kwartels kan je vinden bij versleveranciers. Kwartels hebben ze ook bij de Makro/Sligro en poelier, maar dan zijn ze wat duurder. Sommige versleveranciers hebben ook kwartelkarkas. Ik vind eendennekken nogal groot en hard, maar ik denk natuurlijk vanuit katten. Deze kan je idd hameren. Nek in een zakje, zakje eventueel dicht. Theedoek vouwen en zakje ertussen leggen. Grote hamer zoeken en op de theedoek met zakje meppen. Doe dit wel op een stevige ondergrond, je slagersblok of goede dikke snijplank bv. Anders krijg je van die deuken in je tafel of aanrecht.
Door kimi
#2068377
koekje schreef: Parelhoen en kwartels kan je vinden bij versleveranciers. Kwartels hebben ze ook bij de Makro/Sligro en poelier, maar dan zijn ze wat duurder. Sommige versleveranciers hebben ook kwartelkarkas. Ik vind eendennekken nogal groot en hard, maar ik denk natuurlijk vanuit katten. Deze kan je idd hameren. Nek in een zakje, zakje eventueel dicht. Theedoek vouwen en zakje ertussen leggen. Grote hamer zoeken en op de theedoek met zakje meppen. Doe dit wel op een stevige ondergrond, je slagersblok of goede dikke snijplank bv. Anders krijg je van die deuken in je tafel of aanrecht.
Bedoel je met versleverancier dan een slachthuis? Want daar kan het natuurlijk niet verser hé :-)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2068385
Dat kan ook, maar heb ik zelf geen ervaring mee. Er zijn leveranciers die je bestelling ook aan huis komen brengen, afhankelijk van waar je woont. Kiezebrink (heeft geen parelhoen en alleen hele kwartels met veren, wel mooie eendennekken), Lupa, Herby (als die nog in bedrijf is), Gelukkig Dier, etc.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2068394
Dat van die eendennekken klinkt wel goed.
Ik zal eens bij de Sligro en/of Makro kijken.

Stiekem wordt het kostenplaatje toch steeds een beetje hoger ;)
Hoe vaak wissel je af met vleesbot? En is vis (vleesbot) ook een goede afwisseling?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2068405
Ik wissel iedere keer af met vleesbot en ik denk dat hondenmensen dat ook doen. Op maandag konijnstuk, dinsdag in de ochtend kippennek, woensdag ook (zit er stukje hart bij), donderdag parelhoen, vrijdag eendennek, zaterdag stuk kiprug, zondagochtend kippennek.
Visvleesbot kan je denken aan een zalmkop of een stuk zalmkarkas (hele zalm, kop eraf, organen eruit, filets eraf; blijft graat met vlees eraan over). Ik vind dit wel voor gevorderde barfers. Ik geef maar 1x per week vis op vrijdag (de katten zijn katholiek opgevoed) en dat is dan een stukje zalmfilet. Honden kunnen best vis-vleesbot aan, als ze dat lusten. Als vis kan je ook hele sardienen of panharingen of horsmakrelen geven. Dit is dan wel een hele prooi. Bij grote honden kan je dit als spiervlees rekenen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2068508
Ik ga naar Lupa. Of in ieder geval de eerste keer.
Ze gaat mij ook  nog wat verder uitleggen over het voeren van vleesbot.
Ik denk dat ik mijn hond meeneem, kan ze ook zien hoe hij er uit ziet.

Ze zal dan ook wel kunnen zeggen wat ik wel en niet kan voeren. Zelf durfde ze bijvoorbeeld ook geen lamsrib te geven, dus ik denk dat ze me wel begrijpt.
Ik ben zojuist bij de visboer geweest, gewoon een (dure) winkel.
Hij vond het wel leuk, dat ik kwam voor de hond. Iedere dinsdag mag ik komen om wat dingen te halen.
Hij gooit best veel weg zegt hij omdat zijn klanten alleen het vlees afnemen. Zalmkoppen kan ik zo meekrijgen.
Is dat goed beginnersbot? Dat kan ik mijn hond (labrador) toch best geven?
Door beesteboelmona
#2068510
Hope schreef: Ik ga naar Lupa. Of in ieder geval de eerste keer.
Ze gaat mij ook  nog wat verder uitleggen over het voeren van vleesbot.
Ik denk dat ik mijn hond meeneem, kan ze ook zien hoe hij er uit ziet.

Ze zal dan ook wel kunnen zeggen wat ik wel en niet kan voeren. Zelf durfde ze bijvoorbeeld ook geen lamsrib te geven, dus ik denk dat ze me wel begrijpt.
Ik ben zojuist bij de visboer geweest, gewoon een (dure) winkel.
Hij vond het wel leuk, dat ik kwam voor de hond. Iedere dinsdag mag ik komen om wat dingen te halen.
Hij gooit best veel weg zegt hij omdat zijn klanten alleen het vlees afnemen. Zalmkoppen kan ik zo meekrijgen.
Is dat goed beginnersbot? Dat kan ik mijn hond (labrador) toch best geven?
Op de visdag hier krijgt mijn hond al zinds ik hem heb zalmkop.
Ja in het begin was hij een half uur bezig en daarna moe en ging hij tevreden liggen slapen.
Maar dat gaat steeds snellen en trouwes ik vindt dat er niks mis mee is als hij voor zijn eten moet werken en daarna lekker gaat liggen slapen.
Biggy was 5 maanden toen hij zijn eerste zalmkop kreeg. (toen kwam hij namelijk bij mij)
Lijven vindt hij nog wel erg moeilijk vooral omdat het van die lange onhandige dingen zijn waarbij hij nooit weet waar hij moet beginnen.
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op ma 25 jul 2011, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2068542
Zalmkoppen kunnen behoorlijk hard werk zijn voor niet-ervaren barfhonden. En een hele kop kan nog wel eens wat dunne poep geven. Om te oefenen met vis zijn de staarten/graten vaak wat handiger, niet zo hard. Fijn trouwens, een zelf filerende visboer! Op de markt komt hier ook een maar die vraagt er wel geld voor, 1 euro per kilo dus nog steeds goed te doen.
Door Minhie
#2069159
Hope schreef: Waar haal jij kwartel en parelhoen?
En eendennekken, die kan je eerst platslaan geloof ik he?

Echt jongens, ik vind het zoooooooo eng  ;)
kwartel en parelhoen heb ik bij gelukkigdier.nl vandaan. Maar er zijn wel meer webshops die dat hebben. De polier ook vast wel.
Eendennekken sla ik niet plat.. ik hou ze nog wel vast.. Hij heeft hem ook wel eens in een keer doorgeslikt en leeft nog..

Het komt wel goed, als mijn pup dat kan moet een volwassen hond dat helemaal kunnen..  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door