Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#2063031
martine-tom schreef: oh dat valt me reuze mee!
Dat is net een euro meer als wat ik nu per kilo betaal...
Toch het overwegen wel waard dan...

(En dan vreet mijn hond nóg beter dan dat ik doe 8))
Ja dat valt mij ook erg mee.
Ik heb Darf Eko gekozen, en dat aangevuld met vis, hert, fazant, haas en biologische kip en geit.
Genoeg afwisseling lijkt me zo.

De bestelling heb ik nog niet doorgestuurd, omdat mijn vriezer nog vol zit.
Maar dat is voor de eerst volgende keer.
Door Lida. S
#2063050
In nederland wordt fazant absoluut niet gefokt en uitgezet voor de jacht. Dat is ter strengste verboden. Fazanten die in een kooi gehouden worden moeten geringd zijn. Een hollandse fazant is altijd wild.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2063094
Meike en Daisy schreef: Juist. Ik ben me er van bewust dat ik 'meewerk' aan het jagen op deze manier, maar op alleen biologisch lukt het niet om normaal te barfen en dit is dan toch het beste alternatief.
Ach ik ben zeer zekers niet heilig hoor. Kom nog niet eens aan biologisch barfen toe.
Deze draad gaat in mijn ogen vooral om bewustwoording en dan kunnen we met elkaar voor volledige informatie zorgen. Van die fazanten wist ik ook niet, ik dacht ook dat die uitgezet werden.
En met die informatie kunnen we dan keuzes maken. Soms zijn dat goede keuzes, soms de minst slechte. Zo gaat dat in het leven...
Gebruikersavatar
Door Kees
#2080398
Lida. S schreef: In nederland wordt fazant absoluut niet gefokt en uitgezet voor de jacht. Dat is ter strengste verboden. Fazanten die in een kooi gehouden worden moeten geringd zijn. Een hollandse fazant is altijd wild.
Hallo,
Ik kwam de volgende tekst tegen op internet (Dierenbescherming afd. Hoeksche Waard):
"Standpunt:
De Dierenbescherming is tegen het houden van fazanten. Zij vindt fazanten niet geschikt om gehouden te worden. Het zijn schuwe, schrikachtige dieren, ze hebben veel ruimte en zorg nodig. In de houderij komen gezondheids- en welzijnsproblemen voor en zijn er ingrepen nodig (snavelkapje of brilleje) om kannibalisme, verenpikkerij e.d. te voorkomen. Het houden, huisvesten en verzorgen van de dieren moet aan hen worden aangepast en niet andersom. Er blijkt onvoldoende kennis omtrent het houden van fazanten. De Dierenbescherming ziet geen gerechtvaardigde benutting van fazanten, zeker niet het uitzetten voor de jacht."
Lastig toch altijd, die tegenstrijdige informatie!
Mvg
Kees.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2080670
Claudia N schreef: http://www.vkblog.nl/blog/67289/

In dit artikel wordt verwezen naar VPRO programma.
Het programma heb ik indertijd met open mond zitten kijken.
De uitzending zelf kan ik zo gauw niet vinden helaas.

BIOLOGISCHE KIP GAAT VOOR 1 EURO DE KG NAAR AFRIKA, CONTAINERS VOL!
Via uitzendinggemist te zien, het programma heet Goudzoekers. Interessante uitzending inderdaad.
Door Staftime
#2081603
Claudia N schreef:

BIOLOGISCHE KIP GAAT VOOR 1 EURO DE KG NAAR AFRIKA, CONTAINERS VOL!
Wat????
Hoe is dat dan mogelijk?
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2081608
Ik had het stuk ook gelezen ja. Te idioot voor woorden weer omdat 'de consument' de kippenpoten te groot zou vinden. Past niet in de oven e.d.
Soms wordt de consument wel erg onderschat vind ik hoor, kom op nou. Deze consument durf zelfs kromme komkommers te eten  8)

Dus ook grote kippenpoten zou ik wel aankunnen (voor de honden dan he  :biggrin2: alleen omdat ik zelf geen vlees eet)
Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#2082272
En over paardenvlees:

Vaak worden paarden (in NL) nog vol gepompt met medicatie voordat er besloten wordt tot een spuitje.
Dat vlees lijkt me nu echt niet gezond...
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2082442
Claudia N schreef: En over paardenvlees:

Vaak worden paarden (in NL) nog vol gepompt met medicatie voordat er besloten wordt tot een spuitje.
Dat vlees lijkt me nu echt niet gezond...
Ik las hier ook ergens dat paardenlever niet voor menselijke consumptie verkocht mag worden geloof ik, door de 'vervuiling', om het zo maar even te zeggen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2082472
Paarden krijgen erg veel medicatie.  Het is niet voor niets dat ze zoveel resistentieproblemen hebben.
Maar bij alle dieren in de bio-industrie wordt er pas enkele dagen voor de slacht afgezien van AB en andere toxines.  Oh ja, maar daar gaat dit topic natuurlijk over.  :-X
Maar paardevlees lijkt me dus inderdaad ook niet per definitie biologisch.
Door Barf
#2082782
Lonaa schreef: Ja, Anne, dat is ook mijn gedachte.

Volledig biologisch kan ik gewoon niet betalen. Kip is wel (zoveel mogelijk) biologisch. De rest niet. Maar ik probeer inderdaad te voeren wat anders weggegooid wordt...
Ook mijn gedachte  ;)
Door Jump
#2082787
[quote="pearlsofpassion"]
Paarden krijgen erg veel medicatie.  Het is niet voor niets dat ze zoveel resistentieproblemen hebben.
Maar bij alle dieren in de bio-industrie wordt er pas enkele dagen voor de slacht afgezien van AB en andere toxines.  Oh ja, maar daar gaat dit topic natuurlijk over.  :-X
Maar paardevlees lijkt me dus inderdaad ook niet per definitie biologisch.
[/quote

Waarom krijgen paarden veel medicatie?Ik heb zelf een paard maar die krijgt nooit medicatie.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2083092
Ik weet niet waarom, ik weet dat het zo is, vooral bij sportpaarden.  Daar wordt, of werd toch nog niet zo lang geleden met de AB gegooid.  Maar dat doen ze in rund ook. In zowat alle dieren die voor het vlees gekweekt worden zeker... :-X
Ik hoop maar dat liefhebbers dat niet doen!  ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2083103
Kaela schreef: Is een lastige en ik wil mijn 2cents wel geven hoor:

De paardenhouderij is er eentje van "het paard is een gebruiksmiddel". Ik doel nu even niet op die mensen die 1 paard voor de hobby hebben (al laat de houderij ook in die tak vaak zeer veel te wensen over), maar op de sport. Springen, dressuuur, mennen, western, het is allemaal hetzelfde liedje. Het paard moet in te zetten zijn voor de sport en als hij dit niet (meer) is door gebrek aan kwaliteit of gezondheidsproblemen, dan worden die paarden afgedankt.
Is je paard stuk, dan koop je een nieuwe. En is je paard stuk, dan moet óf iemand anders hem een goede oude dag geven met alle kosten van dien, of hij wordt geslacht.

Dus ja, ik vind dat als jij je hart zo bij dierenwelzijn legt, je geen paardenvlees kan voeren. Want het gros van de paarden die geslacht worden hebben een zeer on-paards leven gehad en worden bij de slager afgedankt voor een nieuwe die wel winstpunten kan genereren. Natuurlijk verandert dat niet als jij geen paardenvlees meer koopt, maar de bioindustrie houd ook niet ineens op te bestaan als jij je hond biologisch gaat voeren. Maar stel dat er totaal geen markt meer is voor paardenvlees, dan worden eigenaren gedwongen anders te gaan denken of hoe ze van hun wegwerpartikel af moeten komen. Dan gaat het ze opeens geld kosten ipv dat het ze oplevert.

Ik stel het natuurlijk wel héél erg zwart wit, er zijn ook gelukkig mensen die hun paarden wel paardwaardig houden, trainen en een oude dag geven. Maar als je voor jezelf wilt uitmaken of er een punt zit in wat ik zeg, moet je maar een googlen op maneges en pensionstallen voor de gemiddelde houderij-systemen en op marktplaats kijken naar hoeveel paarden er weggedaan worden en naar de slacht moeten als niet iemand anders voor het dier wenst te zorgen. Zoek dan op marktplaats bijvoorbeeld op "gezelschapspaard aangeboden". 

Succes met je keuze.
Ik voer juist wel paardenvlees.

Al een jaar of 14 draai in nu mee in de paardenhouderij. Ik heb van alles gezien. Sportstallen, manege's, fokkerijen, hengstenhouderijen, pensionstallen en paarden aan huis.
In mijn ogen heeft het paard in nederland zo ongeveer het beste leven wat een gedomesticeerd dier zich kan wensen. Tegenwoordig gaan de meeste paarden overdag naar buiten. Ze krijgt voeding die goed voor ze is, vooral ruwvoer. Ze krijgen veel sociaal contact, veel beweging en de trainingsmethoden worden steeds meer anno 2011. Ik les bij een bekende dressuuramazone, en ik mag geen zweep gebruiken.
Wat hierboven geschetst word daar ben ik het echt totaal niet mee eens. Ik heb een manegehouder gezien die stond te janken als een klein kind toen zijn manegepony van 32 naar de slager ging. Waarom naar de slager? Omdat de beste man gewoon het geld niet had om hem in te laten slapen en dan nog een nieuwe pony te kopen die hij nodig had voor zijn bedrijf. Met paarden wordt zeer goed omgegaan. Er zijn MRI apparaten, rontgenfoto's, fysiotherapeuten, ostheopaten, noem maar op. Mensen geven vaan kapitalen uit om hun geblesseerde paard weer goed te krijgen. Je hebt zelf revalidatiecentra voor paarden.
Heb jij daar wel eens een koe rond zien lopen? Of een schaap? Nee, als die iets mankeren word er niet eens fatsoenlijk naar gekeken.

In mijn ogen ben je alleen maar eerlijk als je een paard dat geen goed leven meer heeft naar de slager brengt. Ik heb er 4 voor mezelf, en als er 1 echt op is dan gaat hij ook naar de slager. Inslapen is voor een paard vreselijk stressvol, daar zijn genoeg onderzoeken naar gedaan. Een paard is een vluchtdier en zal altijd willen vechten tegen het gevoel dat hij door zijn benen gaat zakken. Vreselijk is het. Ik heb het gezien en ik wil het nooit meer meemaken. Dieren die ondanks de verdoving op willen staan, tegen de grond aan klappen en met grote angstogen de dood in gaan.
Nee, dan liever een pin door het hoofd en einde oefening.

Natuurlijk gaat het ook wel eens anders. Maar hier in de paardenwereld zeggen wij:
" als de wereldbevolking het net zo goed had als onze paarden, dan zouden we in het paradijs leven." En zo is het ook.
Dat paarden medicatie krijgen dat klopt. Dat komt omdat eigenaren willen dat hun dier in orde komt. Een gezond paard krijgt geen medicatie. Die van mij krijgen niet eens een wormkuur zonder mestonderzoek. Maar ik heb er nu 1 met een longontsteking en die gaat aan de prednison. Dan komt er een logboekformulier in het paspoort en is het dier gewoon voor een periode niet meer bestemd voor humane consumptie. Bij bepaalde medicatie komt er een stempel in het paspoort waardoor het paard levenslang ongeschikt is voor humane consumptie.
Als je kijkt naar de vee-industrie dan krijgen paarden in verhouding de minste antibiotica. Paarden krijgen namelijk al nooit preventief antibiotica. Ze krijgen doorgaans maar 1 of 2 entingen in een jaar.
Resistentie komt voor bij alle diersoorten, zelfs bij de mens. Dat ligt eerder aan de bio-industrie (vooral varkens en kippen) dan aan de paardenhouderij.

Denk daarbij nog even aan het transport van de dieren.
Denk aan de individuele behandeling die een paard krijgt.
Denk aan al de kinderen die de pony op de manege zijn hele leven lang hebben geborsteld, geknuffeld, ingevlochten en vertroeteld.

Paarden hebben een goed leven. Dat kan altijd beter, en daar is de sector ook hard voor aan het werken. Je moet niet kijken naar de uitschieters. Je moet kijken naar de gehele sector.
Er wordt gewerkt aan minimale stalruimte (10m2, hoeveel ruimte heeft een biologische koe op stal?), aan verplichte weidegang en ga zo maar door.

Met een gerust hart voer ik hier vooral paard.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door