Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#2062394
ik zou het heel fijn vinden om Boomer alleen nog Bio vlees te voeren!!
ik ben door dit topic weer verder gaan zoeken!!
nu kom ik niet verder dan de bio kip van Tonny en de bio parelhoen van Rita!
en sinds kort kan je bioorgaan kopen bij lupa!
Door Lizzy
#2062396
MarijeEnBoomer schreef: ik zou het heel fijn vinden om Boomer alleen nog Bio vlees te voeren!!
ik ben door dit topic weer verder gaan zoeken!!
nu kom ik niet verder dan de bio kip van Tonny en de bio parelhoen van Rita!
en sinds kort kan je bioorgaan kopen bij lupa!
En soms wat rund :P
Door Staftime
#2062488
Met Darf Eko ga ik dus nog wel even door.
Daar wil ik dan wat wild aan toe gaan voegen, en kipkarkas, en geitenvlees.
Dat is voor voorlopig wel goed genoeg.
Om eventueel uit te gaan breiden in diersoorten ga ik eens rustig alle tips die ik gekregen heb bekijken en uitzoeken.
Ik ben wel bereid om (zodra ik mijn rijbewijs heb gehaald) zelf vlees op te gaan halen op verschillende adressen.
Hopelijk kan ik dan ook met eigen ogen zien hoe de dieren leven daar.

Echt ontzettend bedankt allemaal.
Ook voor de informatie over paardenvlees!
Dat ga ik dus absoluut niet voeren.
Door Staftime
#2062508
Gemiddeld ben ik 3.22 per kg kwijt als ik Biologisch vlees met wild en vis ga voeren.
Ik heb net op de site van Lupa een bestelling gemaakt om te zien wat het zou kosten.
Dus ik heb alles dat ik zou willen bestellen gekozen.
En toen kwam ik op een bepaald bedrag uit, en heb ik het gemiddelde per kg berekend.

Dat valt me dus echt gigantisch mee om eerlijk te zijn.
Voor 3.22 euro per kg kan ik meewerken aan diervriendelijke dierhouderij.
Voor 3.22 euro per kg de bio-industrie niet ondersteunen.

Nou daar doe ik het graag voor hoor!!
Door Staftime
#2062516
MarijeEnBoomer schreef: Maar wild is niet altijd wild wat lekker vrij door de bossen gebanjerd heeft hè  :-\
Oh help... meer info aub..
Heb je links voor me?
Alles is welkom.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2062562
Mag het wild heten als het 'gehouden' is dan? Ik weet dat hert soms gehouden wordt en niet altijd wild is en ik weet dat fazant vaak wel gefokt wordt maar vervolgens uitgezet om later voor plezierjacht geschoten te worden. Maar ik dacht dat haas eigenlijk altijd wel wild is. Tsja, nu ga ik natuurlijk ook twijfelen. Ik heb begin dit jaar wat mailtjes gestuurd naar Kiezebrink, Lupa en Herby om erachter te komen wat niet uit de bio-industrie komt.

Kiezebrink: Ik vroeg welke dieren in hun assortiment niet uit de vee-industrie kwamen. "Dieren zoals haas, hert, fazant worden niet intensief gehouden. De producten hiervan komen dus ook niet uit de ‘vee industrie’." en na een specifiekere vraag over fazant "De fazanten worden over het algemeen gekweekt om vervolgens te worden uitgezet in een gebied waar er op gejaagd wordt."

Herby: mijn vraag: "Zijn alle producten op www.herbyvers.com die bij de wildproducten staan ook werkelijk van dieren die niet in gevangenschap gehouden zijn? Met uitzondering waar ''tam' bijstaat natuurlijk." Herby:" ja, klopt" (lekker kort van stof)

Van Lupa kreeg ik een antwoord waar ik niks mee kon, namelijk dat al het vlees kwam van "fabrikanten komen die vlees verwerken voor menselijke consumptie." Dat zegt niks over de herkomst.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2062564
Limpy schreef: Konijn vast ook wel.
Konijn komt uit de bio-industrie, konijn is volgens mij het meest mishandelde beestje in de dierhouderij. Herby heeft soms wel wild konijn, maar dan staat het er specifiek bij dat het wild is.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2062718
Ja, konijnen worden in van die draadkooien gehouden. Veels te klein en ze krijgen er zere poten van.

Hazen kun je zover ik weet nauwelijks in gevangenschap houden, dus daarmee zit je redelijk veilig als je wil dat het wild is. Komt ook daar wel een kantekening bij, wil je wel dat er op hazen gejaagd wordt voor het voer van jou hond? Ik ben het persoonlijk niet echt eens met het jachtbeleid in NL.

Herten worden wel gehouden voor hun vlees, maar herten is zo'n diersoort die het niet hebben kan als het teveel "bioindustrie" wordt. Dus herten krijgen vaak meer ruimte. Ik weet niet waar het hertenvlees wat je in NL koopt voornamelijk vandaan komt. In New Zeeland worden veel herten gehouden en naar wat ik weet onder prima omstandigheden.

Uiteindelijk moet je toch ergens voor kiezen. Je hond eet vlees, hoe veel of weinig dan ook. Daar zullen dus letterlijk altijd slachtoffers voor vallen. Ik denk dat je met al je goede bedoelingen toch altijd voor de minst kwalijke keuzes moet gaan. En door het uitsluiten van bioindustrie ben je daar al heel erg goed mee op weg.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2062828
Kaela schreef: Komt ook daar wel een kantekening bij, wil je wel dat er op hazen gejaagd wordt voor het voer van jou hond? Ik ben het persoonlijk niet echt eens met het jachtbeleid in NL.

Uiteindelijk moet je toch ergens voor kiezen. Je hond eet vlees, hoe veel of weinig dan ook. Daar zullen dus letterlijk altijd slachtoffers voor vallen. Ik denk dat je met al je goede bedoelingen toch altijd voor de minst kwalijke keuzes moet gaan. En door het uitsluiten van bioindustrie ben je daar al heel erg goed mee op weg.
Juist. Ik ben me er van bewust dat ik 'meewerk' aan het jagen op deze manier, maar op alleen biologisch lukt het niet om normaal te barfen en dit is dan toch het beste alternatief.
Door Martine-Tom
#2062880
Staftime schreef: Gemiddeld ben ik 3.22 per kg kwijt als ik Biologisch vlees met wild en vis ga voeren.
Ik heb net op de site van Lupa een bestelling gemaakt om te zien wat het zou kosten.
Dus ik heb alles dat ik zou willen bestellen gekozen.
En toen kwam ik op een bepaald bedrag uit, en heb ik het gemiddelde per kg berekend.

Dat valt me dus echt gigantisch mee om eerlijk te zijn.
Voor 3.22 euro per kg kan ik meewerken aan diervriendelijke dierhouderij.
Voor 3.22 euro per kg de bio-industrie niet ondersteunen.

Nou daar doe ik het graag voor hoor!!
oh dat valt me reuze mee!
Dat is net een euro meer als wat ik nu per kilo betaal...
Toch het overwegen wel waard dan...

(En dan vreet mijn hond nóg beter dan dat ik doe 8))
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door