Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Evy_JD
#2057712
Ha BP,
Op dit moment krijgt Sammie, 5,5 jaar, 7 kg, 2,7 % van zijn lichaamsgewicht.
Dit komt neer op ong. 100 gr. vleesbot per dag in de 13 dagen (1 dag pens)
Omdat Sammie kluiven geweldig vind zou ik liever 150 gr. vleesbot p/d geven. (een half parelhoenkarkas, een heel kwarteltje)
Dat zou ik kunnen bereiken met 3 % van zijn lichaamsgewicht en dan 5 dagen van de week vleesbot.
Op dit moment is hij precies goed, niet te dik niet te dun en geef ik vrij veel vette vleessoorten (bijv. lam, geit, eend) als ik dat nou vervang door wat magerders (kalkoen, paard enz)
zou ik dan die 3 % kunnen geven en komt het niet zo nauw of zou hij daar op dichtgroeien?
Door Lizzy
#2057717
Ik zou het gewoon proberen! Je ziet gauw genoeg of ie dicht groeit. Qua kluifwerk zou je verder ook wat grote stukken kopvlees kunnen geven. Tenminste, als ie die niet in 1 keer inslikt.
Door nienk
#2057742
kwestie van proberen! en mocht hij er wel te dik van worden kan je altijd over stappen op wat weer magere soorten. konijn bijvoorbeeld. Dat Reus dat (ivm eliminatiedieet) 6 weken lang kreeg, gaf ik hem bijna 2 keer zoveel en alsnog was hij na een paar weken bijna graat mager, er was niet  tegen op te voeren.  (niet zo fijn, met zo'n koude winter als afgelopen jaar) ben op een gegeven moment maar 3 keer per dag gaan voeren, grote porties, maar aankomen deed hij weer pas toen hij er ook eend bij kreeg.
Door Evy_JD
#2058739
Ik kan natuurlijk ook de ene dag 50 gram geven en de andere dag 150, hmm ga wel even een menuutje in elkaar frutsellen en dat laat ik jullie wel keuren  ;D
Sam lust behoorlijk veel (in tegenstelling tot Maxi, dat is echt een piepertje) maar konijn krijg ik er echt niet in, zelfs gemarineerd in pens niet  :( ook haas vinden ze niet echt lekker dus dat is ook niet echt een optie.
voor de rest lust hij wel kwartel, kip, parelhoen, eend, lam, geit en paard dus gelukkig keus genoeg.
kopvlees, is dat kalfskopvlees ofzo? En krijg je dan een hele kop? of hoe werkt dat?
Door Nadia
#2058785
Kopvlees kan idd van kalf zijn. Maar is meestal van rund. Nee, je krijgt geen hele kop. Maar de spieren die er aan vast zitten. Meestal is het behoorlijk taai vlees.

Ik heb het nog niet echt in super mooie kwaliteit gezien. (veelal zit er veel vet aan) maar er bestaat zeker goed kopvlees!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door