Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dotti
#2054373
Hallo allemaal!

Ik heb ondertussen al twee keer een groentemix gemaakt voor mijn pupperd, beide keren in de blender. De eerste keer met koud bouillon water en 1 x met yoghurt. (beiden waren Heerlijk Aldus mijn pupperd :biggrin2:)
Nu wilde ik graag eens gekookte groenten geven, dus is mijn vraag.. kan ik deze ook invriezen? Zo ja, is het de bedoeling dat hier ook iets van yoghurt extra bij gedaan word of is t dan puur en alleen groente?

Verder, hebben lang niet alle groente dezelfde kooktijd.. maar kan ik toch alles in 1 grote pan mikke of moet ik alles apart koken?
En zoiets als kiemgroenten.. die hoeven niet eens gekookt volgens mij? moet ik die dan zo rauw ongeblenderd geven of deze gewoon niet bij de kookmix voegen?

En tot slot.. had ik eens gelezen dat paksoi ook erg geschikt was voor een groentemix, en mocht ik dat nou toevallig tegenkomen vandaag.. Maar ik heb t nog nooit gebruikt.. moet ik hiervan t groen(bovenste gedeelte) of t Wit(onderste gedeelte) gebruiken.. beiden worden voor eigen consumptie gebruikt had ik gegoogled.. Maar is t ook beide geschikt voor de hond?


Dank julliewel alvast! xx :)
Door Lizzy
#2054411
Gekookte groenten invriezen wordt in de regel echt prut. Volgens mij kun je het beter blancheren. Je hoeft er niks extra's bij te doen. Je hoeft ook niks apart te koken, maar je hebt er niks aan om groenten die 10 minuten moet koken te koken met groenten die 2 minuten moet koken. Laat je het 10 minuten koken, is 1 van de 2 groenten tot dooie snot gekookt en laat je het 2 minuten koken, heb je 1 rauwe groenten ertussen zitten. Waarom zou je niet gewoon elke dag een beetje groenten (1 soort en dit dan per dag afwisselen), vers, koken? Lijkt mij echt veel gezonder. Dan blijven er meer voedingsstoffen bewaard. Kiemgroenten kook je inderdaad niet.

Paksoi is ook prima voor de hond. Behalve het witte uiterste stronkje kun je alles van paksoi gebruiken. Dus stronk eraf (net als bij andijvie) en de rest in repen snijden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2054460
Ik maak (nog) geen groenteprutje. Ik doe elke keer als wij groente over hebben die apart in een pannetje even kort aankoken zonder toevoeging van zout oid. En dan kun je het nog prima invriezen. Hij krijgt dan die dag ook een verse portie, want uiteindelijk denk ik wel dat dat het beste is.
Ik heb tot nog toe op deze manier sperzieboontjes, bloemkool, brocolli en worteltjes gedaan en bevalt prima zo.

Paksoi zou ik niet weten, wij zijn slechte groente eters moet ik toegeven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door