Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nynke
#2047140
Hoi Paulien, hoe magerder het vlees, hoe beter het droogt en hoe makkelijker het dus buiten de koelkast en vriezer houdbaar is :) . Als je dus kipfilet (bijvoorbeeld) kurkdroog droogt, is het prima in een trommel te bewaren, als het maar helemaal kurkdroog is en goed afgekoeld na het drogen voor je het in een afgesloten trommel doet.

Vet vlees droogt moeilijker, het duurt langer en het is slechter/korter buiten de koeling/vriezer te bewaren  :)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2047143
spiervlees ,zonder vet,kun je zo droog krijgen dat je het zeker een maand kunt bewaren en als je het luchtdicht verpakt misschien langer
zolang het maar goed droog is
dit zelfde met orgaan
Door nienk
#2047207
hoe droger hoe beter, en als je het echt lang wilt bewaren zou je het het beste vacuum kunnen verpakken per portie zegmaar. dat je dus niet iedere dag de verpakking open en dicht doet.
Door Hetty_
#2047214
Ik had eendenvoetjes en eendennekken gedroogd voor de vakantie en die waren na bijna 3 maanden nog prima. 
Gewoon in een curverbox en elke dag werden er een paar uitgehaald. :)

Dat doe ik voor thuis ook en daar blijft het ook maandenlang goed.
#2047332
Ik droog alles minimaal 24 uur en bewaar alles buiten de koelkast.
Ik bewaar het ook niet luchtdicht.
De grote dingen bewaar ik zelfs in een schaal zonder deksel of wat dan ook.
En ik heb nog nooit problemen gehad met dat iets niet meer goed was.
Door Nynke
#2047721
rupa schreef: als je klaar ben met het vlees drogen  is het dan misschien handiger om het gedroogde vlees eerst een paar uur op servetten te leggen zodat het vocht er nog uit kan trekken en dan in porties te verpakken?

groetjes paulien
Het vocht is er dan als het goed is al uit, maar ik zou het sowieso heel goed af laten koelen, echt urenlang, voordat je het verpakt  :)
Door Lonaa
#2047767
rupa schreef: als je klaar ben met het vlees drogen  is het dan misschien handiger om het gedroogde vlees eerst een paar uur op servetten te leggen zodat het vocht er nog uit kan trekken en dan in porties te verpakken?

groetjes paulien
servetten is slim. Voor het vet. Of een oude theedoek, dat doe ik hier.

Ik heb nog 1, wat mij betreft, gouden tip:
Leg je gedroogde vlees in een open bak. Bijv. een curverbak. Waar ook nog aan de zijkant "gaatjes" zitten zeg maar.
Dan kan er overal lucht bij, droogt het verder aan de lucht en als je vlees goed droog is, krijg je GEEN schimmel.

Alle andere bewaaroplossingen leverde hier schimmel op.
In de koelkast/ vriezer is ook geen aanrader, wat mij betreft (zeker vriezer niet) omdat er dan vocht bij komt, en dan maak je het droogproces ongedaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door