Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#2052150
Het is een geperste brok, en die geeft altijd veel meer plak.
Romeo krijgt van geperste brok ontstoken anaalklieren.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2053065
tja
Ze zijn gewoon bang, dat wanneer mensen voor zichzelf gaan denken dat ze hun meuk niet meer verkocht krijgen. Door dit soort zinnetjes krijg je de twijfelaars (die nog bang zijn of de hond wel genoeg binnenkrijgt) wel weer aan jou kant.

En het percentage vlees in brok? Nou dat maakt mij niks uit al is het 80% al is het 1%. Het blijven brokken, doodgekookte meuk en daar gaat het mij om. Buiten de koeling maanden houdbaar, dat zegt mij genoeg. Geen bacterien betekent ook geen goede bacterien. Mijn inziens zijn het overlevingstabletjes  ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2074106
WendyE schreef: Ze hadden beter neer kunnen zetten: "een vleugje prooidier". En zelfs dat mag het eigenlijk niet heten...

Mochten er trouwens nog mensen om een lach verlegen zitten, hierbij een quote van een ander forum waarbij ik in discussie ging met iemand, o.a. wat ze allemaal nog "meer" in brok gooien:

met het 'en meer' stukje bedoel ik toevoegingen als glucosamine, die goed zijn voor de gewrichten in senior voeding.
antioxidanten voor een mooie vacht en als natuurlijke onstekingsremmer, bepaalde vitamines die het zicht en de hersenen helpen ontwikkelen in kitten/pup voeding..
Een hond heeft meer nodig dan alleen vlees, daarom eten ze ook hun hele prooi op. Hills, royal canin, eukaneuba, geloof me, die weten waar ze het over hebben. Ze doen studies en zoeken uit wat een dier moet eten om een dierenarts bijna onnodig te maken.


:banned:
Ik heb het dus ook over de goede voeding, met natuurlijke ingrediënten, niet over whiskas en dat soort troep.
Dit is echt onzin! RC en Hill's staan vol van het graan en er zit niets van afwisseling in.  Ze voegen gewoon alles in kunstmatige vorm toe en proberen zo de natuur na te bootsen, wat natuurlijk niet lukt...
Ze hebben daar trouwens alle baad bij, want ze laten juist de DA'n hun voer verkopen.  Ook hebben ze allebei een hele resem dieetvoeren waarvan ze de DA'n en via hen de baasjes wijsmaken dat het helpt tegen de problemen die ze notabene zelf met hun voer veroorzaakt hebben.  Ook hier worden gewoon medicijnen toegevoegd (dat mag blijkbaar) een aan waardeloos voer en wordt het voor schandalige prijzen verkocht!
Hypoallergeen voer vb bevat gewoon geen vlees meer, enkel nog graan.  Ik heb een kat met voedselallergie, maar je denkt toch niet dat ik dat ga geven? En dan ben ik nog niet eens aan de barf (aan het orienteren en wachten tot ik een eigen plekje vind zodat ik ermee kan beginnen).  Maar die brokken heb ik mooi geweigerd (alleen al de prijs!).
Ben zelf wat gaan zoeken, en nu geef ik (tot ik barf) een in mijn ogen betere brok.  Ik verdenk trouwens de kunstmatige anti-oxidanten in brokken als boosdoener voor zijn allergie.  Sommige brokken hebben dat gelukkig niet, maar halen die uit natuurlijke plantaardige bronnen... (in het vlees is het natuurlijk kapotgekookt dus wordt nog steeds achteraf toegevoegd hoor, maar is dan toch natuurlijk van oorsprong). 
Door Martine-Tom
#2074286
Gister mijn kat in laten slapen, hij had waarschijnlijk atopie of iets anders gruwelijks aan zijn huid.
De da waar ik terecht kwam (spoedarts) stond helemaal achter barfen en toch was hij zo geindoctrineerd dat toen we het over behandelen hadden en eliminatiedieet hij tóch adviseerde Jeukenumaar te voeren "want dan weten we tenminste precies wat de kat binnen krijgt" :o
Hij had het ook over de mogelijkheid van verontreinigd vlees bij barf waardoor je geen volwaardig eliminatiedieet kan samenstellen.

Zo zonde want hij erkende wel dat honden en katten eigenlijk gewoon vlees moeten eten maar dan toch zit dat brok riedeltje zo diep in gesleten...
Door Anne in Zweden
#2074417
martine-tom schreef: Gister mijn kat in laten slapen, hij had waarschijnlijk atopie of iets anders gruwelijks aan zijn huid.
De da waar ik terecht kwam (spoedarts) stond helemaal achter barfen en toch was hij zo geindoctrineerd dat toen we het over behandelen hadden en eliminatiedieet hij tóch adviseerde Jeukenumaar te voeren "want dan weten we tenminste precies wat de kat binnen krijgt" :o
Hij had het ook over de mogelijkheid van verontreinigd vlees bij barf waardoor je geen volwaardig eliminatiedieet kan samenstellen.

Zo zonde want hij erkende wel dat honden en katten eigenlijk gewoon vlees moeten eten maar dan toch zit dat brok riedeltje zo diep in gesleten...
De volgende keer dat je da zegt: "...dan weten we tenminste precies wat de kat binnen krijgt," moet je hem toch eens vragen wát de kat dan binnenkrijgt. Vleesmeel? Is dat spiervlees of ook bot en kraakbeen? Veel of weinig vet? Die granen, waar zijn die allemaal mee behandeld? Hoeveel maïs heeft een hond nodig ten opzichte van rodebietenpulp? Klopt die verhouding wel in de brokken? Zitten er ook meegekookte veren en looppootjes in het "vlees" dat voor de brok is gebruikt? (Als er al vlees in zit, want we hebben het over een hypoallergene brok.) Kortom, hoe precies is "precies"? ::)

Sterkte trouwens met het verlies van je kattenbeest...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2074484
Ze bedoelen daarmee dat de brok is samengesteld van allerlei rommel waar een kat toch niets uithaalt buiten energie en dat ze daar dan alles kunstmatig aan toevoegen in afgemeten hoeveelheden wat hij wel nodig heeft. En zo weten ze precies wat erin zit aan werkzame stoffen...
Over die bespoten granen heb je wel een punt... daar wordt volgens mij echt geen rekening mee gehouden.  

Weet je dat de analyse van voer ook vaak achteraf gebeurt?  Eerst gooien ze maar wat bij elkaar, en dan gaan ze achteraf een analyseren wat er nu juist in zit.  Niet van: wat hebben we erin gestopt, maar wel chemisch kijken wat er nu juist gevonden wordt.  
Ik begrijp dat wel, dan ben je zeker, maar het is toch ergens de omgekeerde wereld.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2074492
Wat rot van je kat zeg.

Maar over de rest van dit topic: hoe meer ik lees over brokken, hoe meer ik me verbaas dat ik die 6 jaar gevoerd heb.
"Dan weten we precies wat we binnen krijgen", nou volgens mij weet ik dat nu pas. Nu ik hier een vriezer heb staan en precies kan zien wat daar in- en uitgaat.

Ik denk dat de meeste mensen niets of bijna niets meer weten van de natuur omdat we daar te ver van af zijn komen te staan. We gaan naar de Albert-Heijn en halen daar vlees in plastic bakjes. De kleuters van nu kennen het varken alleen nog maar van verfraaide tekeningen uit een kinderboek.
Dus als er iemand zegt dat hij onderzoek heeft gedaan en alles wat een hond nodig heeft in een zak heeft gestopt, klinkt dat niet vreemd. We weten zelf niet meer waar ons voedsel vandaan komt want we halen alles kant en klaar in een supermarkt. Waarom zouden we daar voor onze hond dan beter over na gaan denken?

Ik ben nu 4 weken bezig met barf. 3 weken met mezelf erin verdiepen en lezen, 1 met voeren. De enige reacties die ik krijg zijn: gets, wat vies. En 'weet je nu wel dat hij alles binnenkrijgt?'
Nou, eerlijk gezegd: dat hart wat hij krijgt is niet viezer dan de biefstuk die ik zelf eet. En of ik weet of hij alles binnenkrijgt?
Als ik heel eerlijk ben wist ik dat ook niet toen ik nog blindelings een schep brokken in zijn bak mikte.

Ach, het is gewoon een verkoop-truc. Ze maken de brokken met allerlei vulmiddelen, goed of slecht, zo goedkoop mogelijk. Plakken er een mooi etiket op met het liefst wat mooie kreten om de zak daarna zo duur mogelijk te verkopen.
En we trappen er (ik althans 6 jaar lang) met open ogen in.

Maar zo is het niet met honden alleen. Nee joh, het kan nog veel gekker!
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#2074574
Ik stond met een verkoper van Markus Muehle op de Pinkstershow in Anrhem. Wel grappig want naast mij stond die jongen van NatureDog (of iets dergelijks). Die verkoper van Markus Muehle vond vlees eigenlijk ook heel goed  ::) ::) maar ja, die brok was een prima alternatief met de nodige supplementen erbij. Hij wilde nog wel in discussie gaan over BARF maar die fase ben ik inmiddels ruim voorbij :D
Door Anne in Zweden
#2075863
Rovanna schreef: Ik stond met een verkoper van Markus Muehle op de Pinkstershow in Anrhem. Wel grappig want naast mij stond die jongen van NatureDog (of iets dergelijks). Die verkoper van Markus Muehle vond vlees eigenlijk ook heel goed  ::) ::) maar ja, die brok was een prima alternatief met de nodige supplementen erbij. Hij wilde nog wel in discussie gaan over BARF maar die fase ben ik inmiddels ruim voorbij :D
Met brokverkopers in discussie gaan doe ik ook niet meer. Ik overtuig hen niet, en zij mij niet, dan kunnen we net zo goed aardig tegen elkaar blijven. :biggrin2:
Een verkoper van premiumbrokken probeerde ooit een verhaal te beginnen over Orijen, dat ik voor een van de katten koop omdat die geen barf blieft. "Wist u dat Orijen eigenlijk meer barf is dan barfen zelf?" begon hij. Tja, biologically appropriat RAW food - logisch dat een brok meer barf is dan barfen zelf, snap ik heeeelemaal...
Door Martine-Tom
#2075904
Anne in Duitsland schreef: Met brokverkopers in discussie gaan doe ik ook niet meer. Ik overtuig hen niet, en zij mij niet, dan kunnen we net zo goed aardig tegen elkaar blijven. :biggrin2:
Een verkoper van premiumbrokken probeerde ooit een verhaal te beginnen over Orijen, dat ik voor een van de katten koop omdat die geen barf blieft. "Wist u dat Orijen eigenlijk meer barf is dan barfen zelf?" begon hij. Tja, biologically appropriat RAW food - logisch dat een brok meer barf is dan barfen zelf, snap ik heeeelemaal...
haha die vind ik leuk gevonden :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Hope
#2076016
Wij hebben ook Orijen overwogen. Maar wij konden niet ontdekken wat er nog rauw aan was.
:P
Door Martine-Tom
#2076255
Senta schreef: Orijen is niets mis mee als jij niet over kan of wil gaan op vers, is dat een van de brokken waar ik helemaal achter sta. Geldt ook voor Acana.
Dat is een ander punt, opzich heb ik tegen Orijen niks hoor.
Maar dat het meer barf is dan barf  ??? Kom op het blijft een brok heeft niks met rauw of vers te maken en al helemaal niet met barf ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2076398
Wij wilden eerst ook overgaan op orijen. Leek ons de meest natuurlijke brok die we konden vinden.
Totdat we de prijs zagen, toen hebben we toch nog even verder gekeken  ;D

Het lijkt me een goede brok. Maar je kan brok en barf net zo goed met elkaar vergelijken dan appels en peren lijkt mij. Het is allebei gezonder dan snoepgoed, maar het blijven 2 verschillende soorten.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#2076466
Hope schreef: Wij wilden eerst ook overgaan op orijen. Leek ons de meest natuurlijke brok die we konden vinden.
Totdat we de prijs zagen, toen hebben we toch nog even verder gekeken  ;D

Het lijkt me een goede brok. Maar je kan brok en barf net zo goed met elkaar vergelijken dan appels en peren lijkt mij. Het is allebei gezonder dan snoepgoed, maar het blijven 2 verschillende soorten.
Nou met dat verschil dat zowel appels als peren gezond zijn :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door