Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jantina
#2018971
Vorige week heb ik schapenpens ipv runderpens mee genomen. Ik vond het minder 'stinken' dan runderpens en ze zijn er dol op. Zelfs mijn hypergevoelige hond die op strikt dieet staat kwam heel geinteresseerd in de keuken zitten en heeft nu een paar keer een beetje gehad zonder reactie. Wat is nou, buiten de diersoort, het verschil tussen de twee? Van de verkoopster begreep ik dat het veel vetter is dan runderpens? Zou de bacterie-flora van een schaap nou ook anders zijn dan een rund? Mij lijkt schapenpens wel natuurlijker dan die van een rund. Runderen krijgen toch veel krachtvoer met een grote granenbasis en schapen krijgen dat minder, en die staan toch veel meer buiten. Althans, ik ken geen intensieve schapen houderij toch??? Hebben jullie een voorkeur voor 1 van beiden? Maar het verschil tussen de twee ben ik het meest nieuwsgierig naar.
Gebruikersavatar
Door pike
#2019022
Ik heb sinds kort lams/schapenpens i.p.v. runderpens en ik heb er toch een lichte voorkeur voor.
-Ik betaal voor lamspens meer, maar er zit (althans tot nu toe) veel minder vet aan. Aangezien ik het vele vet altijd wegsnij en niet voer, gooi ik van lamspens dus veel minder weg en is dat duurdere maar relatief.
-Gevoelsmatig is een schaap voor mij gezonder maar ik kan dat niet onderbouwen. Schapen lopen inderdaad meer buiten, maar lopen vaak net als koeien op een monocultuur van gras dat van kunstmest wordt voorzien en krijgen ook brok bijgevoerd. Pens van schapen die in natuurgebieden grazen lijkt me het meest ideaal.
-Lamspens is dunner en veel makkelijker te hanteren/snijden dan runderpens.
Nadeel: Als je lapjes in de droger legt blijven er maar heel erg dunne velletjes over. Om te drogen vind ik hem dus niet zo geschikt,
Gebruikersavatar
Door pike
#2019026
[quote="RuBep"]
Het verschil kan ik je niet vertellen, maar mijn ervaring is dat de schaap juist veel meer stinkt dan de runderpens ::)
[/quote]
Dat heb ik niet zo ervaren.
Door DewiSam
#2019032
Ik vind het ook minder ruiken dan runderpens, en mijn ervaring is ook dat ze toch natuurlijker eten dan de meeste koeien en gewoon buiten kunnen lopen.
Het nadeel is dan weer dat het dunner is en dat mijn honden er helemaal niet op hoeven te kauwen, dus ik wissel het een beetje af ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#2019191
Wat het kauwwerk betreft: Die van mij slurpen de runderpens naar binnen als was het spaghetti dus wat dat betreft maakt het voor mij geen verschil  ::)
Door Alba
#2019569
Alba vind lamspens ook veel lekkerder dan runderpens. Ook bij gedroogde pensstaafjes maakt ze dit onderscheid. Laatst wilde een vriendin me een paar geven omdat ze een heel grote zak hadden gekregen van vrienden, maar mijn 'tutje' wil alleen lamspens! Ik vind het zelf ook minder stinken, hoewel ik niet echt moeite heb met pens.
Door Lizzy
#2019981
Ik heb biologische runderpens. Hier zit vrijwel geen vet aan. En het stinkt niet. Maar, of pens wel of niet stinkt hangt niet af van of het schaap of rund is maar hoe er mee om is gesprongen. Verse goed behandelde pens stinkt sowieso niet.

Runderpens is veel dikker dan schapenpens, qua structuur. Schapen en geiten staan tegenwoordig trouwens ook steeds vaker binnen......
Door spickenstef
#2020528
he Lizzy , ik heb ooit runderpens rechtstreeks op het slachthuis gehaald , samen met de slachter de inhoud er nog uitgekieperd en dus suppervers . die stonk dus ook wel ongelofelijk hoor de lamspensjes van slacherij west daarentegen die stinken dus niets
Door Jasmin
#2022458
Wij haalden vroeger ook (runder)pens bij de slachterij. Met een knijper op je neus was het net nog uit te houden  ;D . Maar hé, pens en stank horen bij elkaar, toch? En wat wij vinden stinken ruikt voor de honden als appelgebak, net uit de oven voor ons.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door