Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lonaa
#2010084
Normaal gesproken maak ik een orgaanmix.

Daarin gaat:
1/1,5 kg hart
1 kg lever
1 kg nier

en vaak nog iets 'extra's' zoals tong, milt, maagjes, long enz.

Maar heeft dat nou echt toegevoegde waarde? krijgen ze niet al alle en voldoende voedingsstoffen binnen door gewoon hart/lever/nier te voeren?
#2010116
Het lijkt mij dat ieder orgaan andere verhoudingen heeft van aminozuren en vitamines. En sommige organen hebben mss wel bepaalde vitamines en andere niet. Ik denk dat lever, nier en hart wel de voornaamste organen zijn en voor honden ook pens. Ik geef de katten altijd wel gespoelde vogelmaagjes (eend of kip) erbij. Ze vinden het lekker, het is niet zo duur en toch wel een extra orgaansoort erbij.

Ik geloof dat long weinig voedingswaarde heeft. Tong best veel dacht ik, maar daar is vaak wat moeilijker aan te komen en ook vaak best duur (ik zie die dingen alleen voor menselijke consumptie bij de vleesturk). Hersenen lijken me ook best rijk aan voedingsstoffen, maar geef ik alleen als er al een prooidier omheen zit. Ik zie die dingen ook bij de vleesturk liggen (lam en kalf), maar dat vind ik dan toch een beetje griezelig, het lijkt namelijk heel echt en glibberig.

Over de verhouding van je mix.
Ik ga zelf het liefst uit van de verhoudingen zoals deze in het hele prooidier zelf voorkomen.
Stel, je slacht zelf een kip en deelt deze in onderdelen op en legt ze allemaal naast elkaar neer. Je zal dan zien dat de lever bijna 2x zo groot is als het hartje. Daarna is de maag best ruim (maar meestal gevuld met vanalles, dus moeilijker te beoordelen) en bijna gelijk het hartje. Daarna de nieren, als 2 kleine dingetjes.
Ik geef dus als meeste lever, daarna hart (vinden ze hier ook erg lekker) en daarna maag en als kleinste portie nier.
Door Lonaa
#2010174
De honden krijgen inderdaad ook pens. :)

Mijn delen orgaan zijn ongeveer gelijk, maar lever en nier zitten wat meer afvalstoffen in, vandaar dat de porties gelijk zijn.
Long zit in mijn orgaanmix omdat het aan de hartjes van t konijn vast zit en dus wel zo makkelijk is om mee te nemen in de orgaanmix.
Door Lizzy
#2010183
Lonaa schreef: Normaal gesproken maak ik een orgaanmix.

Daarin gaat:
1/1,5 kg hart
1 kg lever
1 kg nier

en vaak nog iets 'extra's' zoals tong, milt, maagjes, long enz.

Maar heeft dat nou echt toegevoegde waarde? krijgen ze niet al alle en voldoende voedingsstoffen binnen door gewoon hart/lever/nier te voeren?
Ik vind lever, hart, nier en pens de belangrijkste organen. Tong lijkt erg op spiervlees maar is vetter en is prachtig vlees! Dat heeft zeker toegevoegde waarde. Milt voer ik niet, maagjes van kip e.d. ook niet en long voer ik zelden. Dat vind ik net lucht. Het heeft ook weinig voedingswaarde. Dus sec gezien hoef je alleen lever, hart, nier en pens te voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door