Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elizaw
#2007443
Gisteren een gesprek gehad met iemand over brokken en vers. Ik voorstander van vers en hij...niet echt tegenstander maar leest en hoort er nog teveel negatieve berichten over.  :biggrin2: maar deze man volgt ook trainersopleiding bij O & O, daar word volgens hem toch ook anders gekeken naar het voeren van vers.
John Fischer, dé kenner op hondengebied geeft volgens hen toch duidelijk aan dat er bij honden die vers eten, toch de meeste gedragsproblemen ontstaan...

Ik geloof daar niets van, maar kan me wel voorstellen dat als je dit geleerd krijgt bij een opleidingsinstituut, dat je dit dan voor waar aan neemt.
Jammer, want juist als trainer van een hondenvereniging zou je de mensen dus kennis kunnen laten maken met vers, maar ja dan moet je er wel achter kunnen staan.

Zijn er inmiddels serieuze onderzoeken naar het gedrag in combinatie met voedsel dat iemand weet?
Door Deesje
#2007453
in wageningen is onderzoek gedaan naar omega 3,6,9 vetzuren en dat honden door betere balans minder gedragsproblemen krijgen, dit wordt natuurlijk meteen doorgetrokken door de brokkenfabrikanten maar de meest natuurlijke manier van vetzuren geven is natuurlijk puur natuur...

verder heb ik zo niet 1-2-3 een wetenschappelijk onderzoek over barf en gedrag in mijn hoofd.. (er zijn er sowieso weinig uitgevoerd met vers gevoerde honden)

maar het is natuurlijk dikke onzin en hardstikke subjectief om te roepen dat de meeste problemen optreden bij vleesgevoerde honden, heeft ie daar een statistiek van heeft ie dat vergeleken met trainingsmethoden, heeft ie de rassen in ogenschouw genomen? er zijn zoveel variabelen dat ik begin te twijfelen aan de kundigheid van iemand die zo'n uitspraak doet...
Door Lizzy
#2007457
John Fisher was gedragstherpeut. Eentje die met Jeukenumaar in zee is gegaan. En ik zou zeggen: schoenmaker, blijf bij je leest. Je moet het verhaal van Fisher lezen om te begrijpen dat hij het niet begrijpt.

Maar nee, er is geen serieus onderzoek gedaan. Waarom zou men........

Overigens hebben wij hier totaal andere ervaringen. ADHD honden worden rustiger en slome honden krijgen meer energie. En er ontstaan geen gedragsproblemen door het eten van vers.
Door Barf
#2007468
Ik word  altijd een beetje kriebelig van dit soort uitspraken >:(
Ik heb alleen maar buitenlandse voormalige zwerfhonden en die heb ik enorm zien opknappen, zowel lichamelijk als geestelijk juist door hun barfvoeding. Geestelijk omdat ze zich helemaal kunnen uitleven in het kluiven op botten, ribben, lappen pens, het geeft ze een volledig voldaan gevoel en na een maaltijd zijn ze helemaal relaxed. Gedragsproblemen hadden ze allemaal in meer of mindere mate maar juist door balans in hun leven te brengen, juiste voeding, goede beweging en liefde en aandacht zijn het allemaal superhonden nu.
Drie van mijn honden hadden in meer of mindere mate agressief gedrag, nu niet meer ;)
Mensen die dit soort uitspraken doen hebben vrijwel altijd belang erbij omdat hun voordeel ergens anders ligt 8)
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2007511
Ik heb de boeken van John Fischer ook gelezen en ik ben van mening dat hij er inderdaad geen kaas van heeft gegeten.

Wat ik wel goed vindt is dat hij aangeeft dat er gedrag kan veranderen omdat de hond allergisch is voor iets in zijn voeding.
Hij beschrijft bv een case dat een pupje agressief was, dit bleek te gebeuren na het eten en werd veroorzaakt omdat het beestje verschrikkelijke pijn en jeuk had.
Voeding werd aangepast en het was over.
Door pallas
#2007794
Vanuit de praktijk gezien vind ik het complete onzin. Bij Bp meetings zie ik juist méér honden die lekker in hun vel steken dan dat ik in de buurt zie. :)
Verder is vers voeren in de behendigheids wereld al héél normaal. Nou, daar zie ik wel honden die barsten van de energie én hun koppie er goed bij moeten houden, maar méér aggressie bij de vers voerders? Nee dat zie ik niet.
Door Elizaw
#2008243
Wel balen dat er mensen op een verkeerd spoor worden gezet..tsja als de dierenarts het zegt..of een echte kenner zoals John F en een opleidingsinstituut zoals O & O  ::)
Ik hoop dat er hier nog wat GT reageren met positive ervaringen.

Zelf heb ik alleen ervaring met honden die problemen hadden met de vacht/tanden/jeuk/ontlasting en dat zijn echt mijn persoonlijke ervaringen, die honden zijn enorm opgeknapt op vers, maar op het gebied van gedrag heb ik die ervaringen nog niet zo duidelijk.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2008300
Ik heb hier beide katten beter gedrag zien vertonen toen ze op vers waren overgezet. Sien werd rustiger en evenwichtiger en haar pica is onder controle. Ot werd juist levendiger en speelser en heeft nu haar turndiploma en mensen staat ervan te kijken hoe atletisch ze is.
Maar ik kan dat niet wetenschappelijk onderbouwen en de empirische bewijzen zijn te smal en daarmee niet te valideren in een onderzoek.
Door suzanne 1
#2008450
tja dit klinkt idd alsof iemand belang heeft bij
br*kken.

ik kan alleen mijn eigen ervaring  vertellen;
Max heeft 10 jaar lang brokken gehad en 1 jaar vers. Heb ik qua gedrag geen veranderingen gezien
Senna: heeft de 1e 2 jaar van zijn leven brokken gehad, was heel vaak ziek door brokken en daardoor sloom sacherijnig etc. Hij was ook agressief naar andere honden. Nu op vlees zit hij beter in zijn vel, is al 3 jaar niet bij de da geweest en is niet meer agressief.
Rossi: was op brok veel te dik en niet dun te krijgen, ze was heel sloom. Nu na 3 jaar op vlees herken je haar niet terug. Ze is mooi slank en energiek zoals een husky hoort te zijn.
Mika: Was een verschikkelijke stuiterbal op brok (hoewel dit misschien ook met de opvoeding van de vorige eigenaren te maken heeft) is sinds ze bij ons op vlees staat noraal qua gedrag.
Jamey staat al vanaf pup op vers. Hij kan met alle dieren en honden opschieten en heeft nog nooit echt ruzie gehad ondanks dat hij een volle reu is.

Mijn eigen ervaring is dus dat honden op vers dus juist minder snel agressief zijn, gewoon omdat ze zich prettiger voelen en beter in hun vel zitten.
Gebruikersavatar
Door kira
#2010675
Het "knagen" geeft hier wel "gedragsverbetering" bij grote beer. Al heeft ze 3 kilo kvv op ze blijft zeuren om eten. Geef je haar een halve lamskop van 600 gram hoor en zie je haar niet meer. Ik vind ook dat Foppe sinds hij barft kalmer is geworden.
Door smulpaap
#2010688
Ik kan ook alleen beoordelen wat ik merk bij mijn eigen viertal .
Van brok op eerst een klein jaar kvv ..... verbetering gezondheid bij 3 van de honden , geen verbetering gezondheid /klachten  bij 1 hond
Geen voldoening na het eten van de kvv maaltijden , ik vond ze drukker /rustelozer

En inmiddels allemaal op Barf

Gezondheidsklachten  zijn bij 1 hond helemaal verdwenen .... Oorontstekingen ,anaalklierontstekingen , ontstekingen onder staart gebied , smerige slappe hopen poep , gevoelige huid ,
Alle gebitjes zijn veel beter /schoner
Ze zijn voldaner en meer tevreden na hun maaltijd
Actiever ..... de twee oudjes
Slapen dieper
Betere weerstand
Betere ontlasting
Evenwichtiger
Soepeler bewegen .... de oudjes
Betere vachten
Minder oorsmeer
Geen tussenteenontstekingen meer
Geen hotspots meer
Geen gesnaai buitenshuis .... katten stront o.a
Drie van de vier halen hun neus op voor ""iets lekkers "" wat een andere hondeneigenaar ze bv weleens wil geven
Onze vorige d.a had ook van die beloningen , maar das niet te vreten  :biggrin2:
Door salsa
#2012813
Hoi Hoi,

Ik heb zelf ook goede ervaringen qua gedrag met versvoeren. Werk professioneel met honden en weet dat veel van mijn collega's ook vers voeren.
Ik heb zelf een aantal opleidingen gevolgd bij O&O en ben daar wel positief over. Ken eigenlijk geen instituut in Nederland wat zo breed informatie geeft over het opvoeden en trainen van honden.Eigenlijk vind ik niet dat O&O hier iets mee te maken heeft, dat vind ik jammer aan het berichtje. Ik zou het jammer vinden dat mensen hierdoor geen opleiding meer zouden willen volgen bij O&O! Ik weet zeker dat ze bij O7O open staan voor een discussie of onderzoek naar gedrag en vers/brokvoeren.

groetjes Martine
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2013882
Euh
Tja ik ben heel snel gaan versvoeren. En ja met onze oudste hadden we problemen als pup en jonge hond, maar eh dit had echt totaal niks maar dan ook helemaal niks te maken met het voer.

Enige andere gedrag dat ik mijn newfys kan toekennen is dat ze voor newfy's zeer actief zijn, maar ook dat ligt niet alleen aan het voer maar ook aan ons.
We krijgen wel altijd complimenten over hun vacht en dat wijt ik wel voor het grotendeels aan het voer. Ook zijn ze vaak lekker vrolijk.

Wel is het zo dat ze met barf naar de kennel huppelen als ik met eten aankom, dat deden ze met kvv niet, en met br*kjes zullen ze dat zeker niet doen.

oo en na het eten gaan ze snuitschuiven in zand, kuil verder uitgraven, schelp (die blauwe zandschelp) graven en koprolletjes maken.  :biggrin2: Dat deden ze bij kvv ook niet.
Door Elizaw
#2015003
salsa schreef: Hoi Hoi,

Ik heb zelf ook goede ervaringen qua gedrag met versvoeren. Werk professioneel met honden en weet dat veel van mijn collega's ook vers voeren.
Ik heb zelf een aantal opleidingen gevolgd bij O&O en ben daar wel positief over. Ken eigenlijk geen instituut in Nederland wat zo breed informatie geeft over het opvoeden en trainen van honden.Eigenlijk vind ik niet dat O&O hier iets mee te maken heeft, dat vind ik jammer aan het berichtje. Ik zou het jammer vinden dat mensen hierdoor geen opleiding meer zouden willen volgen bij O&O! Ik weet zeker dat ze bij O7O open staan voor een discussie of onderzoek naar gedrag en vers/brokvoeren.

groetjes Martine
Wij van de KC zijn ook tevreden over de opleidingen van O&O, alleen heeft een van onze trainers het daar over voeding gehad in combinatie met voer en volgens hem werd dit daar door hun verteld. Ze hebben daar John Fischer ook heel hoog aangeschreven staan en die schrijft er ook over.
En juist omdat men daar heel veel over honden weet, word dit ook serieus aangenomen door mensen.
Ik zeg verder niets negatiefs over O&O, vind het alleen jammer dat men er zo over denkt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door