Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sieppus
#2053459
Of ze eten de kuikentjes op... :'(
Die van mij heeft gisteren de kuikentjes uit het hok gehaald, hok gesloopt, en opgegeten. Was er goed kapot van!!!
>:( Hij moest in de gang slapen..... En dat was een beste straf voor meneer.
Door rover en misty
#2053788
ik geef dan kvv methier en daar wat botwerk maar hier is wel degelijk een flinke gedrags verandering gekomen .
van hyperactief en 0 concentratie  naar een beheersde hond en een goede concentratie .

dus ik ben te vreden over kvv

zou graag willen overstappen op barf maar dat is voorlopig nog niet mogelijk
Door Jump
#2053897
Sieppus schreef: Of ze eten de kuikentjes op... :'(
Die van mij heeft gisteren de kuikentjes uit het hok gehaald, hok gesloopt, en opgegeten. Was er goed kapot van!!!
>:( Hij moest in de gang slapen..... En dat was een beste straf voor meneer.
Ik heb hier een (wilde)konijnenkiller.Dat deed ze op brok,KVV en nu op BARF ook,heeft helemaal niets met voer te maken hoor.
Het is gewoon een oeroud jachtinstinct.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2054162
martine-tom schreef: Of je dus kan stellen dat ze gedragsproblemen kunnen krijgen doordat ze beter in hun vel zitten...in mijn geval zie ik dat niet in elk geval, ik denk dat Tom op brokken meer problemen zou geven omdat hij dan de energie die hij in eten steekt dan over houd.
De vraag is ook altijd of bepaald gedrag een probleem voor de hond of voor de baas is. Als een hond lekker in zijn vel zit en daardoor zich wat expresiever gedraagd, kan dat voor de mens wel vervelend zijn. Maar eigenlijk is het een teken dat het gewoon heel erg goed met de hond gaat. 

Taak voor de baas is hier goed mee om te gaan. Het zou van de zotte zijn dat de hond ongezond gehouden wordt omdat dit makkelijker is voor de baas. Ik vind het dan ook ontzettend raar dat zulke dingen gelijk als "gedragsprobleem" benoemd wordt, dit is een baasjesprobleem.
Door Martine-Tom
#2054179
Kaela schreef: De vraag is ook altijd of bepaald gedrag een probleem voor de hond of voor de baas is. Als een hond lekker in zijn vel zit en daardoor zich wat expresiever gedraagd, kan dat voor de mens wel vervelend zijn. Maar eigenlijk is het een teken dat het gewoon heel erg goed met de hond gaat. 
Ik denk dat we het niet over een expresieve hond hebben, Tom zal altijd een energieke hond zijn, dat mag, niks mis mee.
Echter als hij van elk geluidje alert word en uren blaft omdat hij zo waaks is (is overgens niet zo...gelukkig!) lijkt me dat niet alleen voor mij als baas vervelend, ik denk dat Tom er ook niet gelukkig van zou worden.

Taak voor de baas is hier goed mee om te gaan. Het zou van de zotte zijn dat de hond ongezond gehouden wordt omdat dit makkelijker is voor de baas. Ik vind het dan ook ontzettend raar dat zulke dingen gelijk als "gedragsprobleem" benoemd wordt, dit is een baasjesprobleem.

Dat lijkt me echt van de zotten, een hond ongezond houden zodat hij wat beter te behappen is :o
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2054735
martine-tom schreef: Ik denk dat we het niet over een expresieve hond hebben, Tom zal altijd een energieke hond zijn, dat mag, niks mis mee.
Echter als hij van elk geluidje alert word en uren blaft omdat hij zo waaks is (is overgens niet zo...gelukkig!) lijkt me dat niet alleen voor mij als baas vervelend, ik denk dat Tom er ook niet gelukkig van zou worden.
Is dat zo of is dat jou beleving?

Ik oordeel niet over jou en jouw hond hoor, want ik ken de situatie niet en die is vanaf een beeldscherm ook niet in te schatten. Maar in mijn ervaring is het zo verschrikkelijk vaak zo dat als je door vraagt en door graaft, dat er meestal uit komt dat het voor de baas vervelend is en niet voor de hond. Wij mensen hebben in onze beoordeling een enorm gekleurde bril op hebben.

Voorbeeldje: Oscar wil nog wel eens rijen op andere honden. Dit wordt door mensen als probleem gezien, want echt leuk is het niet als je hond met alles erop en eraan op een andere hond gaat repen. Maar voor de hond is het echt geen probleem, het is normaal sociaal gedrag. Hoe vaak ik al niet heb moeten horen dat ik Oscar moet castreren om deze reden. Terwijl hij met een stemcorrectie van de andere hond af gaat of, beter nog, met de stem te voorkomen is dat hij erop klimt. Wie heeft er dan een probleem?
Door Martine-Tom
#2055197
Kaela schreef: Is dat zo of is dat jou beleving?
Ik heb geen idee, maar het lijkt me voor een hond gewoon fijner om ontspannen te zijn en niet zo alert overal op te moeten reageren. Of het ook daadwerkelijk zo is is lastig inschatten omdat we nou eenmaal beperkt zijn in onze communicatie met dieren ;)
Met tom valt het allemaal wel mee gelukkig maar als voorbeeld, nee het lijkt mij echt niet fijn voor de hond zelf als ze zo hyper alert en agressie reageren...

Het meeste gedrag is idd wel gedrag wat wij als mens als ongewenst interpreteren, idd het rijden bijvoorbeeld, of het waaks balffen naar de postbode, maar daar denk ik niet dat de hond last van heeft, het overdreven waaks zijn, dus blaffen naar elk blaadje wat van een boom valt dat lijkt me ook voor de hond niet prettig meer.
Door MissPepper
#2057200
IK kan alleen uit eigen ervaring spreken, maar wij hebben een jack russel. Deze was verbazend genoeg knap suf met regelmaat. Liet haarbrokken veelal staan en uitgaan was met 1 loopje per dag klaar. Dan gooide ze haar kont in de krib en wilde niet meer.
Sinds we hier op Barf zijn overgestapt is mevrouw vrolijker en vele malen actiever. Sowieso moet ik elke dag een flink stuk met haar fietsen zodat ze haar energie kan ventileren. Ze luistert erg goed als het om haar eten gaat. Gaat keurig zitten en wacht tot ze toestemming krijgt om te mogen eten. Dit deed ze voorheen nooit.
Ze is liever (met name naar de baas toe, maar dat is sowieso altijd haar favoriet geweest) en speelt meer. Ze is in spel alleen wat feller geworden. Ze bijt wat harder dan voorheen, maar stopt ook meteen als dat gezegd word.
Al met al is ze van een slome Jack, verandert in een vrolijke, actieve en stoere dame.
Los van alle positieve uiterlijke veranderingen, als een mooie huid, beter gebit en gespierder lijf.
Door yvette_van_alert
#2057504
Kaela schreef: Voorbeeldje: Oscar wil nog wel eens rijen op andere honden. Dit wordt door mensen als probleem gezien, want echt leuk is het niet als je hond met alles erop en eraan op een andere hond gaat repen. Maar voor de hond is het echt geen probleem, het is normaal sociaal gedrag. Hoe vaak ik al niet heb moeten horen dat ik Oscar moet castreren om deze reden. Terwijl hij met een stemcorrectie van de andere hond af gaat of, beter nog, met de stem te voorkomen is dat hij erop klimt. Wie heeft er dan een probleem?
Het is normaal hondengedrag wat vaak voortkomt uit onzekerheid of hyypersexueelgedrag, tenzij hij het alleen doet bij loopse teefjes.
En niet zoals men vroeger dacht uit dominantie. Dus tja ik vind het toch een hondenprobleem voor de hond in kwestie en voor de bereden hond kan het slecht zijn voor zijn gewrichten als die gewrichten ineens de dubbele belasting krijgen qua gewicht.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2058294
yvette_van_alert schreef: Het is normaal hondengedrag wat vaak voortkomt uit onzekerheid of hyypersexueelgedrag, tenzij hij het alleen doet bij loopse teefjes.
En niet zoals men vroeger dacht uit dominantie. Dus tja ik vind het toch een hondenprobleem voor de hond in kwestie en voor de bereden hond kan het slecht zijn voor zijn gewrichten als die gewrichten ineens de dubbele belasting krijgen qua gewicht.
En daarom neem ik als baas zijnde ook mijn verantwoording voor dit gedrag, ik laat hem echt niet lekker gaan. Maar castreren is iets wat in mijn ogen a geen oplossing is en b het probleem bij de hond neerlegt. Dat probeerde ik uit te leggen, probleemgedrag is altijd iets waar de baas wat mee kan en moet. Het is mijn verantwoording als baas om met zijn gedrag om te gaan en daar adequaat op in te spelen.

Hij doet het overigens in 2 situaties: op de pup van een vriendin, een labrador teef van inmiddels 5 maanden. En dan vooral als hij niet goed weet wat hij er mee aan moet. De pup lost het zelf erg goed op door gewoon te gaan zitten, wij mensen weten allemaal dat het niet toegestaan is en proberen vooral te voorkomen dat het zover komt dat het gedrag bij Oscar ontstaat.
Tweede situatie is in het losloopgebied op het strandje en dan enkel als het te druk is, of er bepaalde type honden lopen. Bij sommige honden doet ie nooit iets, andere honden heeft ie heel snel de neiging. Oplossing is ook hier weer voorkomen, als ik zie dat het te druk gaat worden, dan gaan we weer lekker verder. Zijn we in beweging met andere honden of de pup, dan doet hij het niet.

Op 1 nood oppasmiddag na waarbij pupsel en Oscar toch een middag samen in huis waren, geeft dit beleid een zeer succesvol resultaat.
Gebruikersavatar
Door Kees
#2063022
Hallo allemaal,
Dit topic trof mijn aandacht omdat John Fisher een paar keer werd genoemd. Ik heb destijds zijn tweedaagse workshop bijgewoond toen hij op uitnodiging van een van de gedragsbegeleiders van O&O voor de 1e keer in Nederland was. Buitengewoon aardige man met een geweldig gevoel voor humor. Over voeding heeft hij in die workshop bij mijn weten niets gezegd. Iets anders is me wel bijgebleven. Ik raakte tijdens een pauze even met hem aan de praat. In dat gesprek zei hij doodleuk: als iedereen zijn hond een half uur per dag langer uit zou laten, zou ik moeten uitkijken naar een andere baan  ;D
Iedereen die duizenden euro's heeft neergeteld voor een opleiding gedragstherapeut denkt daar natuurlijk anders over. Ach ja, handel blijft handel, niet waar?

Kees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door