Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Barf
#2006378
Lida. S schreef: Het afschrikwekkende van een kop zal ik wel overleven, maar het leek me juist zo handig om ze een kop te geven op een dag dat ik geen tijd voor ze heb.  Dan heb ik dus ook geen tijd om lui op een stoel een boek te gaan lezen. Maar gezien het risico (hoe klein dan ook) zal ik het niet doen. En zal ik altijd in de buurt blijven als ze eten hebben.
Het hele leven is risico maar daar waar je risico's kan vermijden moet je het niet laten ;)
Honderdduizend keer zal het goed gaan, maar juist die ene keer dat het fout gaat en je er niet bij was zou ik mezelf niet vergeven. Als we er niet bij waren geweest was hij simpelweg gestikt en nogmaals het is geen waarschuwing om het barfen zelf, het is een waarschuwing tegen de onvoorspelbaarheid van een hond. Hij kauwt alles altijd keurig omdat het gewoon een miezepoes met eten is en gisteren slokte hij zo een karkas naar binnen ;)
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2007145
Hoi barfje.  Ik voer al zo lang nrv, maar ik ben altijd in de buurt. Hier is het in al die jaren maar een keer voorgekomen bij Estrella er een karkasje in de bek dwars kwam. En dan ben je best blij dat je er bij bent om even de helpende hand te bieden. Verder gaat hier ook altijd alles prima. van groot tot klein prooi. Dus ik maak me absoluut nooit zorgen


Maar miezemuisje zal wel heel erg trek gehad hebben en zeer weinig geduld. Suffie. Dikke knuf voor m..
Door sella
#2007163
Ik hou ook altijd een half oogje in het zeil.
Diego at altijd heel netjes.
Buffel hebben we een paar keer wat uit zijn strot moeten plukken omdat hij te snel teveel alt.
Nu is er meer rust in hem en kauwt hij rustig en kan ik wat rustiger zitten.
#2007248
Linda en Kiri schreef: Zoals ik uit jullie verhalen begrijp krijgen jullie honden veelal binnen te eten. Blijven ze dan bij de bak? of hebben jullie de honden aangeleerd om op 1 plek te blijven?
Onze hondenkrijgen inderdaad binnen te eten.  Rare is dat zowel Gizmo als  Nena hetzelfde eetgedrage hebben hoewel ze elkaar niet kunnen zien tijdens het eten: spiervlees eten ze gewoon boven hun bak op of het moet echt een groot stuk zijn.  Daarmee gaan ze een eindje verder van hun bak gaan staan om te knagen en ook karkas verhuist altijd...  En ze gaan altijd naar hetzelfde plekje om dat op te knagen.
Bono die eet het wel altijd bij zijn eetbak op.
Door Barf
#2007267
Linda en Kiri schreef: Zoals ik uit jullie verhalen begrijp krijgen jullie honden veelal binnen te eten. Blijven ze dan bij de bak? of hebben jullie de honden aangeleerd om op 1 plek te blijven?
Ze blijven bij hun bak op een plek en pas als ze allemaal klaar zijn en ik de bakken weggehaald heb mogen ze van hun plaats. Twee eten in een bench i.v.m. baknijd
Door Barf
#2007271
Aquillo schreef: Hoi barfje.  Ik voer al zo lang nrv, maar ik ben altijd in de buurt. Hier is het in al die jaren maar een keer voorgekomen bij Estrella er een karkasje in de bek dwars kwam. En dan ben je best blij dat je er bij bent om even de helpende hand te bieden. Verder gaat hier ook altijd alles prima. van groot tot klein prooi. Dus ik maak me absoluut nooit zorgen


Maar miezemuisje zal wel heel erg trek gehad hebben en zeer weinig geduld. Suffie. Dikke knuf voor m..
Ik maak me verder ook geen zorgen hoor, had het alleen totaal niet verwacht van die miezemuis, juist hij knibbelt en knabbelt aan alles maar nu dus even een keer niet :biggrin2:
Ik hield veel meer Capoontje in de gaten omdat die zo schrokt maar hier wordt alleen gevoerd als we alletwee thuis zijn zodat we goed overzicht houden ;)
Verder heeft hij er niets aan overgehouden hoor, daar was ik wel even bang voor want hij heeft in onze optiek echt een eetstoornis ::)
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2007738
Ik ben nu heel langzaam aan het overgaan van KVV naar Barf, maar ik vind het toch wel een beetje eng. Tot nu toe heeft hij alleen nog kippennekken en eendennekken op. Maar er liggen nog wat andere botjes in de vriezer. Ook een konijnenkarkas.

Ik laat het nu door iemand samenstellen omdat ik niet goed weet waar te beginnen. Ik heb niet de tijd om overal maar naartoe te rijden om vlees voor de hond te halen. Ik heb nu wel door dat ik het in principe aan iemand anders over laat. Maar het is voor mij een goede overstap. Misschien weet ik over een tijdje wel wat ik allemaal kan voeren. Dit was voor mij wel een reden om mijn hond KVV te voeren. Nu voer ik 50/50. Ik wilde eigenlijk de overstap volledig maken als ik zag dat Bandit het hier goed op doet. Maar nu twijfel ik weer.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2007773
pleuntje schreef: Ik ben nu heel langzaam aan het overgaan van KVV naar Barf, maar ik vind het toch wel een beetje eng. Tot nu toe heeft hij alleen nog kippennekken en eendennekken op. Maar er liggen nog wat andere botjes in de vriezer. Ook een konijnenkarkas.

Ik laat het nu door iemand samenstellen omdat ik niet goed weet waar te beginnen. Ik heb niet de tijd om overal maar naartoe te rijden om vlees voor de hond te halen. Ik heb nu wel door dat ik het in principe aan iemand anders over laat. Maar het is voor mij een goede overstap. Misschien weet ik over een tijdje wel wat ik allemaal kan voeren. Dit was voor mij wel een reden om mijn hond KVV te voeren. Nu voer ik 50/50. Ik wilde eigenlijk de overstap volledig maken als ik zag dat Bandit het hier goed op doet. Maar nu twijfel ik weer.
Het klinkt natuurlijk heel beangstigend wat er gebeurd is, en dat is het ook, maar een hond (of mens of kat) kan zich overal in verslikken. Dat is een beetje het risico van het eetvak.

Door de jaren heen genomen verslikten mijn honden zich tig keer vaker in brokjes die zonder te kauwen doorgeslikt werden of die buffelhuidgevallen, dan dat ze ooit in een vleesbot of stuk vlees hebben gedaan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2007775
Barf schreef: Ik maak me verder ook geen zorgen hoor, had het alleen totaal niet verwacht van die miezemuis, juist hij knibbelt en knabbelt aan alles maar nu dus even een keer niet :biggrin2:
Ik hield veel meer Capoontje in de gaten omdat die zo schrokt maar hier wordt alleen gevoerd als we alletwee thuis zijn zodat we goed overzicht houden ;)
Verder heeft hij er niets aan overgehouden hoor, daar was ik wel even bang voor want hij heeft in onze optiek echt een eetstoornis ::)
Fijn dat hij er niets aan overgehouden heeft :)  Hier blijven we ook altijd bij het voeren, ongeacht wat we voeren, juist omdat verslikken altijd kan gebeuren.
Door Barf
#2007787
pleuntje schreef: Ik ben nu heel langzaam aan het overgaan van KVV naar Barf, maar ik vind het toch wel een beetje eng. Tot nu toe heeft hij alleen nog kippennekken en eendennekken op. Maar er liggen nog wat andere botjes in de vriezer. Ook een konijnenkarkas.

Ik laat het nu door iemand samenstellen omdat ik niet goed weet waar te beginnen. Ik heb niet de tijd om overal maar naartoe te rijden om vlees voor de hond te halen. Ik heb nu wel door dat ik het in principe aan iemand anders over laat. Maar het is voor mij een goede overstap. Misschien weet ik over een tijdje wel wat ik allemaal kan voeren. Dit was voor mij wel een reden om mijn hond KVV te voeren. Nu voer ik 50/50. Ik wilde eigenlijk de overstap volledig maken als ik zag dat Bandit het hier goed op doet. Maar nu twijfel ik weer.
Waarom zou je twijfelen ? zelf verslik je je toch ook wel eens in iets ?
Ik voer ze al jaren barf en zie geen enkel nadeel, mijn honden genieten, zijn waanzinnig gezond en zitten perfekt in hun vel. Ja hij stikte bijna in zijn gulzigheid, hij had ook bijna kunnen stikken in een hondekoekje of brokje.
Feit is gewoon dat je altijd moet opletten, niet meer en niet minder ;)
Door Barf
#2007790
Angelique schreef: Fijn dat hij er niets aan overgehouden heeft :)  Hier blijven we ook altijd bij het voeren, ongeacht wat we voeren, juist omdat verslikken altijd kan gebeuren.
Precies, ik schrok ook niet ervan dat hij te gulzig vrat maar had het juist van hem gewoon niet verwacht.
Mensen kunnen in een broodkruimel stikken en honden in een brokje of koekje, pure gulzigheid ;D
Door Lida. S
#2007886
Vandaag heeft één van de kleintjes wel 5 keer een eendennek opgegeten en weer uitgespuugd. Uiteindelijk had ze het genoeg fijn gekauwd om echt door te kunnen slikken. Ik stond wel steeds in de startblokken om in te grijpen, maar gelukkig heeft ze het zelf gered. Het bevestigt voor mij nu wel dat je erbij moet blijven, maar met 7 honden is dat  soms wel moeilijk. Twee groten eten in hun kennel (apart) nummer drie eet buiten en de 4 kleintjes eten samen binnen. Daar moet ik bijblijven als politie-agent. Maar van de week had de hond die buiten eet, haar karkas begraven, zonder dat ik dat in de gaten had. (Zij eet nooit uit haar bak, maar loopt met een stuk vlees of bot een tiental meters weg om dan rustig te gaan liggen kluiven of kauwen.) Ik dacht dat ze alles had opgegeten, maar na een half uur kwam een van de kleintjes met een kippenkarkas aanzetten en ging onder een auto dit liggen opknagen (ca 300 gram, terwijl ze haar daghap van 120 gram al had gehad). Ik zal dus nog beter moeten opletten want idd het gaat 1000x goed, maar het kan altijd een keer fout gaan, en dat is niet de bedoeling. Misschien moet ik een paar benches neerzetten en de kleintjes daarin eten geven, dan kan ik het allemaal wat makkelijker in de gaten houden. Ik ben in ieder geval blij dat ik door dit forum op de gevaren ben gewezen en zal er alles aan doen om problemen te voorkomen en direct te kunnen ingrijpen als dit nodig is.
Door Barf
#2007983
Lida. S schreef: Vandaag heeft één van de kleintjes wel 5 keer een eendennek opgegeten en weer uitgespuugd. Uiteindelijk had ze het genoeg fijn gekauwd om echt door te kunnen slikken. Ik stond wel steeds in de startblokken om in te grijpen, maar gelukkig heeft ze het zelf gered. Het bevestigt voor mij nu wel dat je erbij moet blijven, maar met 7 honden is dat  soms wel moeilijk. Twee groten eten in hun kennel (apart) nummer drie eet buiten en de 4 kleintjes eten samen binnen. Daar moet ik bijblijven als politie-agent. Maar van de week had de hond die buiten eet, haar karkas begraven, zonder dat ik dat in de gaten had. (Zij eet nooit uit haar bak, maar loopt met een stuk vlees of bot een tiental meters weg om dan rustig te gaan liggen kluiven of kauwen.) Ik dacht dat ze alles had opgegeten, maar na een half uur kwam een van de kleintjes met een kippenkarkas aanzetten en ging onder een auto dit liggen opknagen (ca 300 gram, terwijl ze haar daghap van 120 gram al had gehad). Ik zal dus nog beter moeten opletten want idd het gaat 1000x goed, maar het kan altijd een keer fout gaan, en dat is niet de bedoeling. Misschien moet ik een paar benches neerzetten en de kleintjes daarin eten geven, dan kan ik het allemaal wat makkelijker in de gaten houden. Ik ben in ieder geval blij dat ik door dit forum op de gevaren ben gewezen en zal er alles aan doen om problemen te voorkomen en direct te kunnen ingrijpen als dit nodig is.
Als je niet genoeg overzicht hebt zou ik zeker de kleintjes in de bench laten eten en als ze nog niet voldoende kauwen de eendenekken gewoon goed plat slaan ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door