Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lida. S
#2001947
Zojuist heb ik mijn honden voor het eerst lamsribben gegeven. Ieder een stuk van ca 600 gram.(er zat behoorlijk wat vlees aan). Er werd wat aan gesnuffeld, zo van: wat moeten we ermee? Ik dacht daar kom je wel achter en ben even gaan ruimen. Na een paar minuten (beslist nog geen 5 minuten) loop ik bij ze langs en twee liggen heerlijk te kluiven. Maar nummer drie heeft dat hele ding al weggewerkt. Nu ben ik bang dat zij het in één keer heeft doorgeslikt, want zo snel heeft ze nog nooit een karkas oid weggewerkt. Wat moet ik doen?  Lida
Door beesteboelmona
#2001985
Was de lamsrib heel zacht?
Kon je hem met een gewone keukenschaar doorknippen zonder dat je schaar eraan kapot gaat?
Hoelang was de lamsrib?
Zijn het ervaren vers eters?
Ofwel zijn ze er aan gewend en is de vertering er goed op ingesteld?
Wat is het grootste wat je tot nu toe hebt gevoerd?
Door Lida. S
#2001993
Met de snoeischaar kwam ik er zo doorheen. Het was ook mijn eerste lamsrib dus ik heb geen vergelijk.
Het was een halve rib ca 15 x 20 cm.
We zijn sinds februari bezig. Haar spijsvertering is goed. Geen problemen met de ontlasting. Ze heeft toch nu toe gehad: zalmkop, kippenkarkas, haaskarkas, eendkarkas, runderstrot, .Als ik ze vlees geef krijgen ze ook 1 stuk van 400-500 gram. Dat slikt ze nooit in een keer in, maar kauwt en trekt eraan zoals je mag verwachten.
De andere honden zijn met een vergelijkbaar stuk ca 10 tot 15 minuten bezig geweest.
Door Martine.
#2002090
Ik weet niet hoe groot jouw honden zijn maar met 600 gram verwacht ik niet heel klein. Mijn Flatcoats werken dat ook in een paar minuten weg hoor. Hij wordt eerst fijngekauwd en dan gewoon doorgeslikt. Ik denk dat jouw hond dat ook wel zal hebben gedaan want als de ribben nog niet zijn kapot gekauwd lijkt mij inslikken wel heel lastig. Hier doen ze over jonge ribben eigenlijk ook niet veel langer dan over een zelfde hoeveelheid kipkarkas of eend.
Door Esther Q
#2002127
5 Minuten is best lang. Daarin kunnen ze een hoop wegwerken. En zo'n rib kan met 1 of 2 keer kraken klein gemaakt zijn. Kwestie van een paar seconden. Als ze normaal ook alles kauwt dan zou ik daar voorlopig vanuit gaan, maar wel goed op haar letten, of ze zich niet ongemakkelijk gaat voelen.
Door Anne in Zweden
#2002130
Als het geen één enkele, losse rib was (en bij 600 gram lijkt me dat het er meer dan één was), dan is in één keer doorslikken bijna niet mogelijk. Lijkt me eerder dat ze een paar keer een efficiënte kraak heeft gezet op de juiste plekken en toen alles heeft doorgeslikt. Dat kan allemaal vrij snel; die van mij zijn met lamsribben ook wel met een minuutje klaar. En als je er met de snoeischaar moeiteloos doorheen kwam, waren de ribben zeker niet te hard.

Als je hond geen tekenen van ongemak vertoont (rondjes draaien, kwijlen, algemene onrust, piepen, dat soort dingen), maar gewoon lekker ligt uit te buiken, hoef je je denk ik geen zorgen te maken. Voer er eventueel nog een extra lap pens achteraan, als het je echt niet lekker zit.
Hou ook de komende dagen in de gaten of ze gewoon kan poepen.
Door Lida. S
#2002144
Met een kipkarkas is ze een minuut of 10 bezig. Ze doet er gewoonlijk veel langer over dan de andere honden. Vandaar dat ik er van geschrokken ben dat het nu zo snel verdwenen was. Ze gedraagt zich verder normaal. Ik heb haar net een lap pens gegeven.(nog een beetje bevroren, want het lag eigenlijk klaar voor morgen) Ze vond het helemaal niet erg om wat extra's te krijgen, maar hier is ze wel weer eventjes mee bezig. Ik zal haar in ieder geval goed in de gaten houden en morgen krijgt ze geen vleesbot, Ik ben blij dat jullie het niet schokkend vinden. Lida
Door Esther Q
#2002148
Het kan ook zijn dat ze ineens het kraken goed onder knie heeft gekregen en dat ze daardoor plotseling zo snel klaar was. En het kan ook zijn dat ze met het een gewoon langer haar tijd neemt om de een of andere reden dan met het ander. Zie ik hier ook wel. Sommige schrokken alles weg, andere schrokken sommige dingen weg, maar zijn wat langer bezig met iets anders en weer andere zijn met alles lang bezig.
Door Anne in Zweden
#2002156
Kan het eventueel zijn dat een van de andere twee haar ribjes heeft weggesnaaid en naar binnen heeft gewerkt in de tijd dat jij afwezig was? Om vervolgens lekker in alle rust aan zijn eigen ribjes verder te kluiven?

Toch denk ik niet dat je je ongerust hoeft te maken. Een stuk van 15 x 20 cm is te groot om in één keer door te slikken, en zelfs als je hondje zo'n prestatie heeft weten te leveren, zijn de ribben, als ze inderdaad goed bevleesd waren, dik genoeg ingepakt om geen schade te kunnen veroorzaken.

Maar hou haar hoe dan ook even in de gaten de komende dagen.
Door Lida. S
#2002239
De honden krijgen hun eten apart, want anders heb ik één vies vet monstertje en 6 uitgehongerde andere honden. En het zijn niet zozeer de grote die het afpakken, maar juist een van de kleintjes gaat er met een veel te groot stuk vandoor als ze de kans krijgt. Tot nu toe gaat het goed (een van de andere honden heeft wel net gespuugd, maar dat was niet veel bijzonders). Ik zal haar goed in de gaten houden, maar jullie hebben me aardig gerustgesteld. Lida
Door smulpaap
#2002265
Veel honden worden ook meester krakers he na verloop van tijd . Maar zoals je al zegt als het om goed bevleesde lamsribbetjes ging ...... Kijk ik nu even naar mijn eigen honden dan zijn ze met jonge ribben ook sneller klaar dan met bv een hazenrug . En wat hier al benoemd is zoals ontlasting gedrag etc daar zou ik ook gewoon even goed op letten .
Door ien
#2002400
onze hond kan ook behoorlijk schrokken... ik had hem net een gedroogde runderlip gegeven en had zo gedacht dat hij hier heerlijk een tijdje op kon kluiven..
maar hij had het dus binnen een paar minuten weggewerkt  ???

En het was dus een flink stuk runderlip, ongeveer ter grootte van de helft van een rekje van de bomanndroger.

Jeetje dat was wel schrokken zeg...

Nu was ik eigenlijk van plan om morgen kippennekjes te gaan drogen als kluifgoed maar ik vraag me nu af of dat wel verstandig is... als hij die ook in dezelfde vaart naar binnen werkt  :-\

Ik vraag me dan wel af zoiets als het gedroogd is niet eerder kans geeft op verstoppingen/obstructies??  Of maakt dat geen verschil met niet-gedroogd?
Door Antonia
#2002574
Waren het van die lamsribben van slagerij West?
In dat geval zou ik me niet bezorgd maken. Het zijn goed bevleesde zachte ribben van jonge lammeren en het zijn in 2 of 3 stukken gezaagde ribbenkastjes. Ik denk dat ze die ribben gewoon heel lekker vond en er daarom wel raad mee wist  ;)

Persoonlijk zou ik voorzichtig zijn met het geven van nog niet (helemaal) ontdooid vlees. De kou kan de maag en darmen iriteren.
Door Lida. S
#2002682
Senta, 600 gram vind ik nu niet echt een klein stukje. Het is nagenoeg haar hele maaltijd. Als ik haar meer geef groeit ze dicht.

Het waren idd de ribben van SW. En Wodka heeft vanochtend weer gewoon gegeten. Ik heb haar ontlasting nog niet gezien, want ze lopen 's nachts los op het terrein, maar ik geloof inmiddels ook dat ze gewoon heeft zitten schrokken en dat ben ik van haar echt niet gewend.
De honden krijgen altijd het vlees rechtstreeks uit de koelkast, daar hebben ze gelukkig nog nooit klachten van gekregen, maar ik zal er wat zorgvuldiger meer omgaan.
Bedankt voor alle reacties. Lida
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door