Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door berenboot
#1990514
een van onze newfdames is drachtig en binnenkort zullen we haar menu hierop gaan aanpassen.

Nu heeft manlief o.a. pompoen, zoete aardappel en zonnebloempitjes in schil meegenomen voor onze bruine berenmevrouw.

Misschien een gekke vraag maar hoe ga ik dit geven? Kan ik de zonnebloempitjes met schil en al voeren of kan ik de schil er beter afhalen (oef, dat wordt een rotklusje hihi)? En de zoete aardappel? Moet ik deze nog eerst koken oid of kan ik het raspen en pureren? Ik denk dat de pompoen iig wel rauw gegeven kan worden maar ook hierin graag advies van ervaringsdeskundigen.  :biggrin2:
Door Lizzy
#1990643
nienkev schreef: een van onze newfdames is drachtig en binnenkort zullen we haar menu hierop gaan aanpassen.

Nu heeft manlief o.a. pompoen, zoete aardappel en zonnebloempitjes in schil meegenomen voor onze bruine berenmevrouw.

Misschien een gekke vraag maar hoe ga ik dit geven? Kan ik de zonnebloempitjes met schil en al voeren of kan ik de schil er beter afhalen (oef, dat wordt een rotklusje hihi)? En de zoete aardappel? Moet ik deze nog eerst koken oid of kan ik het raspen en pureren? Ik denk dat de pompoen iig wel rauw gegeven kan worden maar ook hierin graag advies van ervaringsdeskundigen.  :biggrin2:
Gefeliciteerd met de dracht!

Zonnebloempitjes heeft jouw berenmevrouw niet nodig. Ze bevatten veel omega 6 vetzuren en daar krijgen onze honden middels de gewone voeding al heel veel van binnen. Sterker nog, vaak is de voeding van onze honden (en van ons zelf) uit balans en krijgen we teveel omega 6 en te weinig omega 3 vetzuren binnen. Ik zou de zonnebloempitjes met schillen dus aan de vogels voeren :biggrin2:

Zoete aardappel en pompoen kun je eigenlijk op 2 manieren geven:

1)Gekookt (in schil).
2)Rauw gepureerd (ook met schil) door de groentenmix.

Ik pureer zoete aardappel en pompoen rauw door de groentenmix. Ik denk dat gekookte zoete aardappel en pompoen gemiddeld genomen lekkerder wordt gevonden dan gepureerd rauw. Maar mijn honden doen er niet moeilijk over dus ik doe het zo.
Gebruikersavatar
Door berenboot
#1990666
thanks voor je antwoord. Ik zal de zonnebloempitjes aan de kipjes geven of lekker zelf oppeuzelen  :biggrin2: En andere nootjes als hazelnoot, amandel en pijnboompit? Mag ze daar wel iets van?

Op zich geef ik zelf ook altijd alle groenten/fruit rauw gepureerd mar met zoete ardappel was ik even in twijfel. Ik dacht omdat dat gewone aardappel rauw giftig is, is een zoete aardappel rauw geven ook niet verstandig maar wellicht is zoete aardappel geen echte aardappel?!?  ???
Door Lizzy
#1990681
nienkev schreef: thanks voor je antwoord. Ik zal de zonnebloempitjes aan de kipjes geven of lekker zelf oppeuzelen  :biggrin2: En andere nootjes als hazelnoot, amandel en pijnboompit? Mag ze daar wel iets van?

Op zich geef ik zelf ook altijd alle groenten/fruit rauw gepureerd mar met zoete ardappel was ik even in twijfel. Ik dacht omdat dat gewone aardappel rauw giftig is, is een zoete aardappel rauw geven ook niet verstandig maar wellicht is zoete aardappel geen echte aardappel?!?  ???
Hazelnoot en amandel kun je prima gemalen geven (of gestampt in een vijzel). Over pijnboompitten lees ik hier: http://www.schildpadproducties.nl/WijsheidBron.htm dat ze behoorlijk gezond zijn. Ik lees ook nergens dat ze giftig zijn voor honden (heb ook nog even op Amerikaanse sites gekeken) dus ik denk dat je die ook kunt voeren. Macademia's zijn wel giftig trouwens.

Zoete aardappel is geen familie van de gewone aardappel. Ze zijn uit de windefamilie en kunnen rauw gegeten worden.
Door Lizzy
#1990979
nienkev schreef: mijn dank is wederom groots!  :-* En weer wat geleerd over de zoete aardappel.  :biggrin2:
Graag gedaan :)! Je gaat ons toch wel verblijden met puppy-foto's he, please?  :angel2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door