Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#1990111
Kippenvel laat ook niet echt makkelijk los vind ik, en een velletje hoort wel bij de maaltijd, van ouwe legkippen dan, die zijn niet vet.
Ff in een bak met kokend water en dan snel werken, het hoeft tenslotte niet model voor een of ander kookprogramma maar gewoon voor de hond dus een paar rest-veren is geen ramp.
Door Xada
#1990115
Ik heb ooit eens een kip gevild en dat ging prima. Maar het was per ongeluk omdat bij het plukken de huid meeging. Wel was ik veel sneller klaar.
Door Marchje
#1990119
Nou, de kippen zijn onthoofd en geplukt door Edwin. Hij doet het zich niet aan tijd om zelf te slachten maar de tips kan ie vast gebruiken voor een volgende keer. De ouders van een vriendin van me hebben een slagerswinkel, daar heb ik ze nu maar gebracht en die doet de rest voor me. Alleen heeft Edwin nu wel besloten om ze toch zelf op te willen eten, dus jammer voor de hondjes.

Wat betreft het 'laten staan' van de darmen: dat zullen ze vast en zeker doen. Maar zeker nu ik zwanger ben heb ik niet zo'n behoefte aan vieze stinkende zooi achterhuis, laat staan dat ik het ook nog op moet gaan ruimen  ;D
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1990454
Wij plukken gevogelte eigenlijk nooit. Villen gaat veel sneller en makkelijker.

Op de buik een klein stukje plukken om een begin te kunnen maken om te villen. Sneetje in de buikwand, net tot op het vlees, niet er doorheen. En dan is het simpel het vel volgen en waar het niet vanzelf loslaat, met je mes tussen vel en vlees snijden.
De darmen eruit, die gooien wij ook weg. Maag halen we eruit en maken we schoon (hond met graan allergie), lever ontdoen van galblaas. Het hartje laten we zitten waar het zit, dat wordt toch wel opgegeten.

Kop en poten geven we ook nooit, hoeft Baiko niet, gevogelte met vel (geplukt) trouwens ook niet.

Mijn man heeft een kip in een kwartier hapklaar voor de hond.
Het ligt eraan hoe groot hij is, want dan verdeel ik het nog verder in porties, maar vaak kan het zo de vriezer in, met lever,maag en hart in de buikholte terug gestopt.
Door Xada
#1990687
Ik heb een keer kippen ingevroren die wel geplukt waren, maar van binnen niet schoon gemaakt. Toen ik ze na ontdooien schoon wilde maken vond ik dat een vies akelig karweitje. Een verse kip is zo schoon van binnen. Zijn er meer die deze ervaring hebben?
Door Mevroi Kruim
#1991790
Ik heb ook ingevroren kippen, ex-legkipsels, en die verwerk ik idd zo snel mogelijk na het ontdooien. Ze gaan heel snel stinken idd.
Ik pluk een kip in minder dan 10 minuten, het hoeft uiteindelijk niet perfect, als de meeste veren er maar af zijn. Ingewanden er uit is zo gebeurd dus voor het werk hoef ik het niet te laten. Mijn honden eten kip met vel en ze plukken ook wel zelf maar dat geeft dan weer zo'n bende in de tuin.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door