Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Barf
#1986824
Onze Destiny wordt al een stevig dagje ouder en ik merk dat ze steeds meer moeite krijgt met botten eten, vooral eenderuggen, ribbetjes, zalmkop en zo. Ook het pens kauwen gaat moeilijker.
Nu wil ik haar dus deels op de kvv gaan zetten, zolang mogelijk op barf houden maar dan wat kleiner geknipt .
Alleen zit ik nu een beetje te rommelen met de verhoudingen.
Wat is slimmer, haar volledig op kvv zetten en dat aanvullen met wat kipkarkasjes, eendenekken en kippenekken wat ze wel nog goed kan eten ?
Door calimero_a
#1986826
je kunt haar bijvoorbeeld een paar dagen op kvv zetten en voor de andere dagen de normale percentages barf aanhouden, maar je kunt idd ook prima gewoon zeggen, ik geef haar kvv en vul dat aan met wat andere dingetjes.

:-* :-*
Door Barf
#1986830
calimero_a schreef: je kunt haar bijvoorbeeld een paar dagen op kvv zetten en voor de andere dagen de normale percentages barf aanhouden, maar je kunt idd ook prima gewoon zeggen, ik geef haar kvv en vul dat aan met wat andere dingetjes.

:-* :-*
Het allerliefst houd ik haar gewoon zoveel mogelijk op barf.
Omdat ik meer honden heb die natuurlijk allemaal een keer ouder worden vraag ik me af of ik niet een hakmolen of zo moet kopen, dat ik een deel van haar botten maal, de pens zou ik kunnen oplossen door het in kleinere stukken te snijden.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1986846
En als je de vleesbotten een paar flinke meppen met een hamer geeft, is dat misschien makkelijker voor haar?
Pens en zo zou ik inderdaad gewoon in hapklare stukken knippen/snijden.
Door Barf
#1986848
HannekeKjell schreef: En als je de vleesbotten een paar flinke meppen met een hamer geeft, is dat misschien makkelijker voor haar?
Pens en zo zou ik inderdaad gewoon in hapklare stukken knippen/snijden.
Dat heb ik geprobeerd maar dan kauwt ze er een stuk af en slikt het heel door en dat vind ik toch iets te gevaarlijk
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1986981
Ik zou persoonlijk ook liever barf blijven geven, dan weet je tenminste wat ze binnenkrijgt en kun je aanpassen op haar wensen.
2 á 3 botsoorten zijn genoeg in een barfmenu, miss dat ze kippennekken, eendennekken en bv kwartel (of parelhoen, konijn) wel prima wegkrijgt?
Vlees en pens kun je gewoon aanbieden in hapklare stukken.
En zalmkop zou je kunnen vervangen door zalmlijf of evt gemalen zalm.

Evt al het bot malen kan natuurlijk ook, maar is een stuk meer werk en zolang ze wel wat kan kauwen zou mijn voorkeur daar naar uitgaan.
Door Martine.
#1986996
Mijn oude Flatcoat van 14 jaar kreeg de laatste maanden ook niet meer alles goed weg. Tot het laatste zijn kippenek/karkas, eendenek goed gegaan. De zalmkop heb ik vervangen door de zalmmix van Kiezebrink (puur gemalen zalmkop en lijf, bij div. adresjes te verkrijgen) Daarnaast gaf ik haar nog af en toe wat van de botmix van SW omdat ik gevoelsmatig ook graag een percentage grotere dieren voer. De pens voer ik aan mijn andere honden in stukken van +/- 10x10 maar voor haar moest ik dat nog eens in drieën of vieren knippen, dan ging het prima. Vlees ook in hapklare brokken.

Al zou je het bij kip, eend, zalm houden dan nog kan je volgens mij gevarieerd genoeg voeren omdat je spiervlees/orgaan nog van andere dieren kan komen. Mijn voorkeur is ook altijd geweest om Barf wat aan te passen ipv kvv.
Door Barf
#1987244
May Linn schreef: Ik zou persoonlijk ook liever barf blijven geven, dan weet je tenminste wat ze binnenkrijgt en kun je aanpassen op haar wensen.
2 á 3 botsoorten zijn genoeg in een barfmenu, miss dat ze kippennekken, eendennekken en bv kwartel (of parelhoen, konijn) wel prima wegkrijgt?
Vlees en pens kun je gewoon aanbieden in hapklare stukken.
En zalmkop zou je kunnen vervangen door zalmlijf of evt gemalen zalm.

Evt al het bot malen kan natuurlijk ook, maar is een stuk meer werk en zolang ze wel wat kan kauwen zou mijn voorkeur daar naar uitgaan.
Ik was er niet zeker van of 2/3 botsoorten wel genoeg zijn, wat ze wegkrijgt nu zijn eendenekken, kippenekjes, konijnekopjes en kwartel dus dat moet dan inderdaad genoeg zijn. Verder kan ik een zalmkop vervangen door een zalmstaart.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1987529
Barf schreef: Dat heb ik geprobeerd maar dan kauwt ze er een stuk af en slikt het heel door en dat vind ik toch iets te gevaarlijk
zolang het vlees er om heen zit kan het niet echt kwaad. Belangrijker is dus de vraag of je in haar uitwerpselen stukken onverteerd bot terugvind of niet. Zo niet dan zijn haar maagsappen nog prima in orde. ;) En zou ik gewoon hele stukken blijven voeren. En wat al eerder is gezegd, in dat geval gewoon datgene geven wat doorgaans wat zachter bot bevat. (ofwel meer kraakbeen)
Laatst gewijzigd door Aquillo op vr 08 apr 2011, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1988478
Ik bleef ook zeker barf voeren! Juist! Oudere honden hebben zeker behoefte aan de beste voeding die er is. En als het botwerk moeite oplevert, kun je altijd kippen en eendennek geven en die plat slaan. En kwartel karkasjes inderdaad. Sardientjes in plaats van zalmkop. En voila!
Door Barf
#1988550
Lizzy schreef: Ik bleef ook zeker barf voeren! Juist! Oudere honden hebben zeker behoefte aan de beste voeding die er is. En als het botwerk moeite oplevert, kun je altijd kippen en eendennek geven en die plat slaan. En kwartel karkasjes inderdaad. Sardientjes in plaats van zalmkop. En voila!
Sardientjes lust ze niet zo graag maar een harinkie gaat er altijd wel bij haar in ;)
Ik wil inderdaad gewoon niet dat ze tekorten oploopt dus zoveel mogelijk variatie behouden voor haar en ze lust gelukkig bijna alles.
Door Barf
#1988552
Aquillo schreef: zolang het vlees er om heen zit kan het niet echt kwaad. Belangrijker is dus de vraag of je in haar uitwerpselen stukken onverteerd bot terugvind of niet. Zo niet dan zijn haar maagsappen nog prima in orde. ;) En zou ik gewoon hele stukken blijven voeren. En wat al eerder is gezegd, in dat geval gewoon datgene geven wat doorgaans wat zachter bot bevat. (ofwel meer kraakbeen)
Nee er is niets van bot terug te vinden in de ontlasting, heb er eens goed in gepoerd :biggrin2:
Door hannabelgje
#1988566
Frank heeft ook moeite met kauwen. ik kan hem geen zalmkoppen, eendenruggen of kalkoen meer geven. Ik geef hem dus gewoon wat hij wel goed kan kauwen: eendennekken, kippennekken, konijnkarkas en kipkarkas. Hij krijgt geen zalmkoppen meer maar makreel en de pens die knip ik in stukken en dat gaat ook prima. Zijn spiervlees en organen maal ik sowieso om zijn medicijnen erdoor te kunnen doen.
Door Elizaw
#1988589
Hier een hond die niet wil kauwen ::) heb hem een tijd op KVV gezet, maar ben toch weer terug gegaan naar barf.
Geef hem nu ook alleen die botten die hij wel wil kauwen, zoals eendennekken, kippennekken, konijnenvoorpoten en eendenvleugels.
daarnaast probeer ik dan zoveel mogelijk diersoorten aan te bieden in de vom van spiervlees, wat ik ook in hapklare brokken geef.
Paard, kalkoen, geit, lamsvlees, rund, wildmix, zalmmix.
Gaat perfekt!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door