Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Leonike
#1985134
Zou ik al lamskop kunnen voeren?

Yara eet sinds half januari vers.
De eerste weken voornamelijk KVV met wat nekken erbij,
daarna volledig BARF.
Qua bot eet ze:
- Kippennek
- Kipkarkas
- Eendennek
- Eendenrug
- Fazantkarkas
- Parelhoenkarkas
- Konijnkarkas

Binnenkort heb ik ook:
- Haaskarkas
- Duifkarkas (maar das meer voor de katten)
- Geitennek
- Geitenribben
- En dus een lamskop, in 2en gezaagd.

Ze kauwt goed op haar botten, als er maar geen kat zit te loeren naar haar eten.
Ze krijgt sinds een paar weken dus ook apart te eten.
Met dit mooie weer meestal buiten.
Fazantkarkas wordt rustig op de mat neergelegd, om 'm liggend op te eten.
Overige karkas wordt vanuit de bak op de grond gelegd en vervolgens opgegeten.
Aan het geknauw en gekraak te horen kauwt ze goed.
Ze heeft wel snel last van witte ontlasting, dus bij bot gaat altijd iets van spiervlees of orgaan, anders gaat het niet goed.
Door Anne in Zweden
#1985142
Of een hond al grotere botten aan kan, hangt voornamelijk af van hoe het er aan de achterkant uitkomt. Als je regelmatig stukjes bot in de ontlasting aantreft, duidt dat erop dat de vertering nog niet optimaal is, dus dat het maagzuur nog niet zuur genoeg is om alles te verwerken. Dus daar zou je even naar moeten kijken.

Aan lamskop zit weinig vlees, dus als Yara al snel witte ontlasting heeft, moet je er flink wat vlees bij doen. Persoonlijk zou ik nog even wachten trouwens met de lamskop, want 2,5 maand vers is nog niet zo extreem lang. Een hond die altijd brokken heeft gehad, zal enige tijd nodig hebben om zuur genoeg maagzuur te kweken. Maar nogmaals, dat kun je aan de keutels zien.
Door Leonike
#1985151
Het is volgens mij wel helemaal verteerd, het is licht van kleur, maar zonder stukjes.
Ik wilde zowieso eerst nog kijken hoe de geitennek en ribben gaan, voordat ze lamskop krijgt...
Door smulpaap
#1985253
Leonike schreef: Het is volgens mij wel helemaal verteerd, het is licht van kleur, maar zonder stukjes.
Ik wilde zowieso eerst nog kijken hoe de geitennek en ribben gaan, voordat ze lamskop krijgt...
Dat lijkt mij een goed idee . Vreten doen ze natuurlijk alles wel hoor , maar wat Anne al benoemd daar ben ik het wel mee eens .
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1985284
Zou idd eerst kijken met de geitennek en ribben hoe ze dat verteerd.
Mocht je dan daarna de lamskop voeren zou ik de helft ervan voeren en er flink pens bijdoen.
Ik doe hier een halve kop en dan een halve kilo pens erbij en dat verteren ze allemaal goed.
De border collie's hier mogen daarna wel een dagje vasten  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#1985395
Die van mij krijgen een halve kop (gewicht ca. 500 tot 600 gram) met ongeveer 200 gram pens erbij. Dat is voor hen een megamaaltijd waar ze lekker een poosje mee zoet zijn (de kop dan wel te verstaan, niet de pens). Het is het enigste waar ze echt een tijdje zoet mee zijn.  En dan poepen ze daags erna heel netjes.
Er zit dan misschien niet veel vlees aan de kop maar er zit o.a. wel een tong in en hersenen. Die laatste worden hier als eerste eruit gepulkt  ::) Ze laten allemaal iets over: PIke laat steevast 2 kiezen liggen, Armagnac en Duc een paar kiezen en wat stukjes onderkaak. Die worden te hard bevonden.
Door Barf
#1985809
Hier krijgen ze een hele kop maar wel met pens erbij, het zijn ervaren barfers en ik vind nooit botdeeltjes bij ze terug
Door **Jolanda**
#1985814
Ik ben het met Anne eens. Als de ontlasting erg snel wit word, kun je beter even wachten met een kop ;)
Door Leonike
#1985825
Dan wacht ik nog mooi even met de lamskop.
Moeten die maar wat langer in de vriezer blijven liggen.
Sinds deze week is het menu iets aangepast, iets minder bot, iets meer spiervlees,
eens kijken of de ontlasting dan beter is.
Door wendy71
#1985905
May Linn schreef: Zou idd eerst kijken met de geitennek en ribben hoe ze dat verteerd.
Mocht je dan daarna de lamskop voeren zou ik de helft ervan voeren en er flink pens bijdoen.
Ik doe hier een halve kop en dan een halve kilo pens erbij en dat verteren ze allemaal goed.
Zo doe ik het ook, geef er altijd een flinke lap pens bij, daarna mogen ze een dagje vasten.. :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door