Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#1984164
steff schreef: de pup is 11 weken en heeft niets anders gegeten dan vers raw vlees. dan zou ik ook denken dat een kippenek geen probleem mag zijn om te verteren ook al heeft de pup dit in 1 keer ingeslikt.

De eigenaar is erg verdrietig en wil er duidelijk niet verder over praten op dit moment.
Het is me niet erg duidelijk uit haar verhaal of de pup nu effectief door die nek is gestorven of door iets anders.
ze weten het zelf ook niet denk ik.

ik vraag me af waaraan een pup dan precies sterft als ie verstopt zit? dat moet toch dagen zoniet weken duren vooraleer ie sterft door verhongering dan.

ze vertelde ook nog dat de pup dus futloos was en ze naar de dierenarts was geweest, die vond via een foto iets in de darmen, hij dacht aan een stuk onverteert bot. De eigenaar heeft dan vaseline olie gegeven om zo het stuk door te laten stromen, maar een tijd later is ie overleden.
geen idee wat vaselineolie is, misschien is ie daaraan wel overleden.

Ik zit dit nog een keer te lezen en probeer het tot me door te laten dringen... Als de pup nou futloos is en de DA vindt via een foto iets in de darmen, waarom opereert hij dan niet? Waarom stuurt hij (tenminste, zo lijkt het) de mensen naar huis en stoppen ze er Vaseline olie in?
Door steff
#1984169
Lizzy schreef: Ik zit dit nog een keer te lezen en probeer het tot me door te laten dringen... Als de pup nou futloos is en de DA vindt via een foto iets in de darmen, waarom opereert hij dan niet? Waarom stuurt hij (tenminste, zo lijkt het) de mensen naar huis en stoppen ze er Vaseline olie in?
wel, heb me net hetzelfde zitten afvragen
Door Veerle-scrappyToo
#1984234
Ik vraag me eerder af, als ze inderdaad iets van vaseline olie ( en wat dus chemisch zou kunnen zijn als ik het hier zo lees) of de pup niet gestorvenis omdat hij "vergiftigd" is.
Door Too
#1984316
Wat vreselijk om zo'n jonge hond te verliezen.

Even over de vaseline , aan katten met een verstopping wordt Kat-a-lax gegeven om de 'prop' te laten passeren, dat bestaat uit  witte vaseline en een moutextract om t smakelijk te maken..
Wellicht heeft pup een vergelijkbaar product gekregen
Door miik
#1984321
Wat ontzettend verdrietig van de pup...

Ik denk ook niet dat het door de kippenek komt. Mijn Border Collie pupjes van 6 weken aten al kippenekken zonder problemen en die zijn echt een stuk kleiner dan de malamutes.
Of ik daarom geen botten meer voer ? Nee, absoluut niet.. er kan van alles mis zijn gegaan...
Bij ons in de praktijk is laatst een pupje gekomen, gestikt in een flostouw...
Hier wordt bij een verstopping direct geopereerd. Er is altijd kans dat door de verstopping een deel van de darm wordt afgeklemd, en dus afsterft...
Door Patj88
#1984460
Och mensen wat erg!

Ik ben bang om botten te voeren daarom dat ik mixen geef en zelf maal.
Maar echter als ik het goed begrijp is het niet bewezen dat het een kippennek was die de verstopping veroorzaakt heeft.
Men oom zen dobberman is geopereerd aan een darmverstopping er zat een stuk van een rubberen speelring in zen darmen vast.
Zoals hier ookal gezegt is flostouw zeer slecht...
Ik heb ook bang als ik jasco met takjes zie spelen maar alles voorkomen kan je niet he...

Het is zeer erg voor op deze manier een hond te verliezen.
Maar niet te snel met de vinger wijzen naar barf denk ik dan maar...

En gezien de resultaten van jasco zen eliminatiedieet ben ik een overtuigd barfer geworden, maar het voeren van hele botten daar ban ik nog niet klaar voor.
Dus ga ik het malen voor men grote slokker

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1984470
Lizzy schreef: Ik zit dit nog een keer te lezen en probeer het tot me door te laten dringen... Als de pup nou futloos is en de DA vindt via een foto iets in de darmen, waarom opereert hij dan niet? Waarom stuurt hij (tenminste, zo lijkt het) de mensen naar huis en stoppen ze er Vaseline olie in?
Ik denk dat het paraffine is geweest en dat is heel gebruikelijk om te geven bij vermoeden van een obstructie. Veel voorwerpen kunnen namelijk alsnog passeren, het open maken van de darmen is ook niet zonder risico.
Door Lizzy
#1984599
*Dorothea* schreef: Ik denk dat het paraffine is geweest en dat is heel gebruikelijk om te geven bij vermoeden van een obstructie. Veel voorwerpen kunnen namelijk alsnog passeren, het open maken van de darmen is ook niet zonder risico.
Als een pup al versuft is, geloof ik toch dat ik liever heb dat ze 'm open maken :-\
Door Laura2004
#1984695
Ziggy heeft ook een obstructie gehad, en een obstructie kan in 24 al leiden tot de dood, dus op zich niet raar dat hij is overleden door verstopping.

Ik denk dat het heel lastig is om uit deze informatie op te maken wat er precies is gebeurd en wat de oorzaak van de obstructie was.

Ziggy heeft een paar maanden geleden ook een obstructie gehad die indirect heeft geleid tot een darmtorsie. Als ze niet gelijk onder het mes was gegaan, was ze er niet meer geweest, de doorbloeding stond volledig stil.

Er zijn foto's gemaakt en er was duidelijk een obstructie op te zien, volgens de dierenarts moest dat een steen of een bot zijn, omdat noten ed (ik dacht dat ze misschien een amandel met schil had gegeten, want die hadden we in huis) niet te zien zijn op een röntgenfoto. Het zag er rond uit.

Ziggy is 's nachts geopereerd, ik heb duidelijk gezegd dat ik wilde dat ze de obstructie zouden bewaren en laten zien, omdat zij toch aan botten dacht en Ziggy had een lamskop gegeten de dag ervoor en ik het wel graag wilde weten als de obstructie door haar voeding was veroorzaakt.

Ziggy is geopereerd en midden in de nacht werd ik gebeld om te vertellen wat de oorzaak was en hoe het ging. Deze dierenarts zei dat ze een steen hadden gevonden en een handvol onverteerde botten, maar de steen was de oorzaak van de obstructie (waarschijnlijk heeft ze die binnengekregen toen ze die dag ervoor een mesthoop tegenkwam en daarvan snel gegeten heeft).

Een dag later kwam ik bij de dierenkliniek, en daar had een andere dierenarts het over botten, de botten waren de reden en ik moest geen botten geven, ik heb toen aangegeven dat ze mij hadden verteld dat het een steen was heb gelijk gevraagd of ze het niet bewaard hadden zoals ik had gevraagd, dat hadden ze niet, zij bleef volhouden dat de obstructie door botten was veroorzaakt, zij assisteerde bij de operatie.

Daarna heb ik weer met de dierenarts gesproken die haar geopeerd had en die vertelde toch weer dat ze een steen uit haar darmen hadden gemasseerd en dat er wat onverteerde botten achter zaten die ze er ook uitgemaseerd hebben.

Ik vertel dit omdat je zo misschien een beeld krijgt van de misverstanden die er kunnen onstaan over een obstructie, de obstructie van deze pup kon ook gewoon een obstructie van harde ontlasting zijn en daarachter wat onverteerde botten. Ik denk dat als een barfhond een obstructie heeft dat er altijd wat onverteerde botten gevonden zullen worden, aangezien de spijsvertering op dat moment niet optimaal is en onze honden nu eenmaal botten eten.

Door al deze onduidelijkheid ben ik heel lang bang geweest om botten te geven, omdat ik toch steeds in mijn achterhoofd had dat het voer toch misschien de oorzaak was. Ziggy heeft allerlei ander voer gehad (blikvoer ed), maar werd er doodziek van, uiteindelijk heeft ze weer barf gekregen en dat gaat al een hele tijd perfect.

Het is natuurlijk heel triest voor dit hondje en deze mevrouw, maar wat mij betreft geen reden voor paniek.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door