Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1982010
Tja ik vind mezelf erg hypocriet dat ik mijn dieren ook het liefst onherkenbaar vlees geef. Kuikentjes en vis gaat dan nog wel, maar met een konijnenkop heb ik ook veel moeite gehad, gisteren had ik voor het eerst konijnenoren voor in de droger en dat was ook verstand op nul en in die droger stoppen. Het ziet er allemaal zo herkenbaar uit en dat vind ik moeilijk. Het is wel al gegroeid de afgelopen 1,5 jaar en misschien dat ik over een jaar ook een zuiglammetje zou durven te geven. Nu ben ik nog niet zo ver, maar ik vind het ieders keus om het wel te doen, ik vind het zelfs knap dat mensen dat kunnen. Dat lammetje was sowieso dood en is dus niet dood gemaakt, vind ik dan weer juist een prettiger idee.
Als je zelf er veel moeite mee hebt dat mensen zo'n lammetje voeren dan vind ik inderdaad dat je zelf geen vlees zou moeten eten, das namelijk veel erger die dieren zijn speciaal doodgemaakt voor jou.
#1982021
Hoe hypocriet kan je zijn... een dier in vacht geven en de wereld vergaat.
Zelf naar de winkel gaan en een biefstuk kopen van een koe die een reeks mishandelingen ondergaan heeft dat kan wel????
Want mag ik je droom even aan diggelen kloppen: die dieren zijn alleen maar geld hoor, die gaan geen aai over hun bol krijgen, nee een goeie klop op hun rug omdat ze de camion niet snel genoeg op gaan... En nee niet alle boeren zijn dezelfde, maar durf er voor wedden dat jij er niet bij stil staan....


manmanman... en dan die vergelijking huisdieren en de zoo... op wat slaagt dat nu...
Ooit al een zoo gevonden die honden voert aan zijn dieren? Ik niet hoor...
Die dieren krijgen net als onze honden: Rund/paard/kip enz...
#1982027
Tja, hoop dat Jara het lekker vond. En ik weet wel heel zeker dat ze hierdoor niet op lammetjes e.d. gaan jagen hoor. Dat zit in het genen pakketje van je hond of niet. De husky's hier vingen zelf al dieren voor ze ooit een hap barf gehad hadden, dat zit in het instinct. Daarom mogen ze ook niet los want in een land als NL kun je dat gewoon niet maken. En nee, dit vind ik dus niet leuk, dat ze jagen. Maar dat is nou eenmaal de soort hond. Mijn pyreneese herder daarentegen krijgt vanaf pup al barf en ook af en toe een heel konijn o.i.d. Maar die kan ik rustig tussen de konijnen rond laten lopen hoor, en ook met dode konijnen doet hij niks. Totdat ik het bij zijn voerbak neerleg. Dan wordt het als eten gezien en begint hij eraan. Een pyreneese herder heeft het jagen en doden niet in zijn genen zitten en zal dit dus ook niet doen, hij drijft hooguit de dieren waar hij tussen loopt.
Jara is een staande jachthond. Die zijn gefokt voor na het schot. Die staan dus onder commando en pas als het dier geschoten is mogen ze die ophalen. Die gaan dus niet uit zichzelf jagen, maar onder commando. En helemaal omdat ze een jachtcursus doen wordt dit in goede banen geleid en zal ze nog beter onder controle staan. En dus ben ik niet bang dat ze in een keer lammetjes gaat pakken hoor.
#1982032
ik ben opzich niet tegen dat het lammetje zo lekker door Jara is opgegeten. Inderdaad beter door haar dan in de "kliko". Het ligt ook echt aan mij dat ik het een akelig gezicht vind, had gewoon niet moeten kijken.............  :-X
#1982038
Ik laat de discussie verder aan mij  voorbij gaan.
Ik heb uit gevoel gesproken,en mijn mening gegeven.
Dat je dan wordt uitgemaakt voor hypocriet......tsja het zij zo.
Ik ga mijn hondjes voeren,een smakelijke bak kvv.
Daar voel ik me het fijnst bij,en de hondjes zijn er gelukkig mee.
Fijne zaterdag allemaal!!
#1982042
Ik denk dat je een verschil moet maken tussen deze dieren en dieren die speciaal gefokt worden om in het geheel aan je hond te voeren.
En dat het belangrijkste is of het dier diervriendelijk gehouden is (in dit geval dus het moederschaap).
Ik kan hier wel tegen, maar bij mij draait mijn maag zich om als ik kipfilet voor 4,-/kg zie liggen bij de supertmarkt en ja, ook bij kipkarkassen van 50 ct de kilo. Voor zover de ethische kant.

Dan nu het gedragsstukje.
Verder is er voor zover ik weet nooit aangetoond dat het voeren van hele prooidieren het jachtgedrag zou opwekken. Ook weet ik dat Allard goed aan het trainen is met zijn hond en zich als eigenaar van een jachthond verantwoordelijk opstelt. Er zijn zo veel eigenaren die dit niet doen met een ongecontroleerd jagende hond als gevolg. Of deze brokkenhonden nu wel of niet een prooi vangen doet er niet toe, het wild wordt verstoord. Denk aan grond broedende vogels, reekalfjes die straks weer in het bos liggen of dieren die daardoor de weg oversteken.
Ik run een speel-o-theek voor dieren met allemaal spellen van oa Nina Ottosson. De grap van deze spellen is dat de hond moet uitvinden hoe hij bij zijn voertje kan komen. Het is goed voor de geestelijke stimulans. Moet ik de vergelijking nog maken?

Of je dit wel of niet op het forum moet zetten? Tsja, als je het wilt delen met anderen is dit wel het juiste forum. Volgens mij zijn er wel schokkender dingen te vinden op het internet, hoewel ik me ook realiseer dat dit voor elk persoon anders voelt natuurlijk. Daarom heeft Allard toch ook gewaarschuwd in de topictitel...

En hypocriet is misschien niet het woord om te gebruiken, want gevoelens van anderen zijn altijd echt. En niet altijd met verstand te beredeneren. Het gaat hier meer om bewustwording en dat doet iedereen in zijn eigen tempo...of niet. Ik denk dat de gemiddelde BPer al veel bewuster met vlees omgaat dan de gemiddelde nederlander.
Laatst gewijzigd door Wendi op za 02 apr 2011, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#1982057
Of het nu KVV is, Barf in stukken of Barf als compleet prooidier, het komt allemaal van hetzelfde vandaan. Het is precies hoe je het zelf wil geven.

Onze Baiko jaagt actief mee in de jacht. En hij weet heel goed het verschil tussen zijn apport en zijn eten, hoewel dat precies hetzelfde dier is. Hij krijgt de karkassen, organen, alles wat wij niet eten. En als hij een dooie eend of fazant in de sloot vindt als ik met hem aan het wandelen ben dan laat hij dat gerust liggen. Jaagt ook geen dieren achterna, wel weet hij ze te vinden, maar eenmaal gevonden laat hij ze weer met rust. (dit is ook zijn werk in de jacht, opsporen en de rest doet je jager, daarna ophalen en aan de jager afgeven)

En een fazanten-, eenden-, ganzen-, hazen-karkas ruikt echt net zo lekker als één in het wild die hij zelf nog moet vangen ook. Maar hij kan echt wel de scheiding maken tussen werken en eten.

En hoe je het dan geeft, dat is precies aan jezelf. Ik geef het liefst zo groot mogelijke stukken, ook de kop, maar niet in de veren of vacht. Hij vindt het trouwens niet eens zo lekker, is dit niet  gewend. Maar slachten doen we zelf en ik heb er ook zelf aan moeten wennen, maar kan het nu ook zelf.

En omdat er nu zoveel reactie op dit topic komt, komt alleen door de foto´s . Vast en zeker waren er minder reacties geweest als de foto´s er niet bij stonden, dan spreekt het veel minder tot de verbeelding. Nu wordt de verbeelding wel heel echt en krijg je geschokte meningen.

Een zelf geslacht hert smaakt mij veel beter dan een biefje uit de supermarkt. Waarom? Omdat ik weet dat dit hert tot het einde een heel vrij en goed leven heeft gehad. En het rund uit de supermarkt, heeft tot de slacht in  ieder geval een hachelijke tijd achter de rug. Het rundvlees dat ik wel eet komt van een biologische boer die zijn runderen in een natuurgebied laat grazen. Dat geeft mij een beter gevoel bij het stukje vlees.
#1982070
Ja ik ben in die zin ook hypocriet.
Vertel iedereen dat het heel natuurlijk is, dat je gewoon een dood dier kan aanbieden enz. enz.
Maar, de kuikentjes worden bevroren in een bakje geschut en dan ben ik weg. Hoor ik het kraken dan wendt ik mij af.
Als er een dood vogeltje in de tuin ligt wordt het begraven. pas kreeg ik konijnenkoppen en geef die aan de hond. Goh wat is dat smullen voor die hond en dat doet mij niet zoveel. Dus het probleem van mij is dus echt dat ze niet helemaal heel moeten zijn. Ik heb de filmpjes niet bekeken, doe ik ook niet. Mijn buik ging al rommelen bij de foto.En daarna zie ik die dartelende lammetjes. :o
Maar goed, ligt helemaal aan mij, het is natuurlijk en ik eet graag zelf ook vlees. Elke dag komt er een vrachtwagen langs ons werk volgepropt met varkens. Ik hoor ze en ruik ze. Op weg naar de slachterij. Voel me er elke keer rot bij,het went niet.
Ik zou echt moeten stoppen met vlees eten denk ik dan. Maar als we met het hele gezin in de tuin aan de barbecue zitten, een lekker speklapje voor me, dan geniet ik en denk, dit wil ik niet missen.
Oh oh, ik ben echt hypocriet. :o
#1982076
Nou zo te zien heeft Jara ervan genoten

Tja het drukt wel met de neus op de feiten. Ook ons onherkenbaar stukje vlees komt van iets schattigs af. Of lamsvlees nu herkenbaar als lammetje is of niet, het is een lammetje.

Ik vind het mooi om Jara bezig te zien, en na te denken hoe het aan te pakken.
#1982089
Senta schreef: Ik laat deze discussie ook maar voor wat het is, ik heb hier geen goed gevoel bij, heb mijn mening over het opvoedkundige gedeelte gegeven, het jagen op levende dieren het het respect, dat gevoel is alleen maar versterkt door de antwoorden.
Volgende keer laat ik zo'n topic wel voor wat het is ;D
Ik heb meer respect voor eigenaren die echt bewust weten wat ze voeren, dan voor dit soort redeneringen. Dat je geen intacte prooidieren wilt voeren, zal je denk ik niemand over horen. Kan me goed voorstellen dat niet iedereeen daar voorstander van is. Maar het vergelijk dat dit lam respectloos wordt gevoerd aan een hond ten opzichte van menig kippenpoot of runderlapje uit een supermarkt, gaat hier natuurlijk niet op.

Dan het 'opvoedkundige aspect'....het bewust laten najagen op prooi is hier zowieso not done. Dat is les 1 wat je leert tijdens de jachttraining 'respect voor de natuur'. Mijn honden krijgen geregeld intacte prooidieren te eten of waar de borstfilet van is uitgesneden en ze worden echt dagelijks geconfronteerd met allerhande wild en vee die op natuurgrondstukken leven. Het is voor hen de normaalste zaak van de wereld en ik ben dan ook geen seconde 'bang' dat mijn honden een lam, kalf of veulen, konijn, haas of fazant zouden verminken, omdat ze thuis prooidieren krijgen. Verder zijn er zat schapendrijvers die het geluk hebben om zuiglam te kunnen voeren, waarvan de honden normaal het werk blijven doen en exact het verschil weten tussen werk en voer. Zo is het ook met de meeste jachthonden die prooi gevoerd krijgen.
Nuance in een redenering met een redelijke onderbouwing is prettig. KVV voeren omwille van een 'gevoel' is net zo hypocriet als een statement hard proberen te maken dat het respectloos is om in dit geval zuiglam te voeren ten opzichte van bioindustrievlees...of dat honden bewust op prooi gaan jagen als ze prooidieren gevoerd krijgen. Deze eigenaar weet in elk geval wel wat hij zijn hond voert. Dat kan van een KVV, getrokken uit de bio-industrie nu niet bepaald gezegd worden. ;)
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op za 02 apr 2011, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#1982090
Ik denk dat ieder zo z'n grenzen heeft. En die worden hier (mijzelf dus)ook steeds meer verlegd.
Wat ik in zo'n discussie vind is dat we hierin elkaar in de waarde moeten laten.
Dus laat niemand zich door mijn stukje aangesproken voelen.
Vind het juist goed dat we zoiets kunnen zien.
#1982096
Jara heeft genoten :biggrin2:.
Ik geef het zelf ook als ik de kans krijg en ze genieten er zichtbaar van. Verder voer ik zo biologisch mogelijk en dat houdt in dat ik zoveel mogelijk "uit de ren" voer als de gelegenheid zich voordoet. Wat betekend dat veer en vacht er nog opzit. Voor mijn honden en voor mij voelt dat beter dan een stuk vlees uit de supermarkt.
En ja, ze laten de kippen met rust, die lopen hier gewoon los in de tuin tussen de honden door. Ze gaan ook niet achter eenden en schapen aan.
Door Martine-Tom
#1982106
Ik heb er niks tegen al ben ik heel blij dat mijn hond zo klein is dat ik geen hele lammeren hoef te geven :biggrin2:
Ik zie werkelijk geen verschil tussen een lam in zijn geheel of, een pondje lamspens, een onsje hart, nog wat niertjes, beetje ribben, stukje tong en nog wat spiervlees.
Zet dat kunstig in elkaar met een bol echte wol en je hebt datzelfde lammetje weer  ::)

Ik vind het niet echt plezierig om te zien maar altijd nog beter dan vrachtwagens vol varkens die geslacht worden, of nog erger kippen die vernietigd worden wegens 1 of ander virus ofzo.

Een jaar geleden had ik gewoon 3 brokken beesten, lekker makkelijk.
Inmiddels zijn ze alle 3 aan het Barfen en heb ik de nodige grenzen moeten verleggen.
Gister 5 kilo kipkarkas lopen verdelen in porties, een fazant in stukken gehakt en zelfs een eendagskuiken gevoerd...
Tja.

Het probleem is dat iedereen het wel weet, dat lekkere biefstukje was ooit ook een leuk kalfje, maar verdeeld in hapklare brokken hoef je daar niet zo over te denken ;)

Waar ik wel een grens leg is het opjagen van wilde dieren.
Tom mag van mij niet jagen op dieren met het doel te doden.
Hij rent wel achter eenden aan "eendjes moeten zwemmen" maar als hij mollen op gaat graven ofzo...dat is toch een grens die ik niet over wil.
Gelukkig is hij geen jager ;)

Fijn dat Jara zo genoten heeft!
#1982119
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik wel altijd even moet slikken als ze bv een eendagskuiken oppeuzelen . En dat had ik bij het kijken naar deze filmpjes ook wel even . Als klein meisje woonde ik naast een boer , als er weer eens kuikentjes waren dan mochten mijn broer en ik ze grootbrengen , we kregen er altijd een paar . En zo ging het met de lammetjes ook , als er potlammetjes waren mochten we helpen ze het flesje te geven . En dat roept dan altijd herinneringen op . Het is denk ik ook de aaibaarheidsfactor van deze dieren .... geitjes zijn lief ,lammetjes zijn lief een konijntje is lief . Als we met de honden weleens bij de geitjes gaan kijken denk ik ook weleens .... dat krijgen jullie ook en sta ik het geitenvlees weer te snijden voor ze .  of ze peuzelen de ribbetjes weer op .Maar er worden hier ook weleens muisjes en mollen gevangen en gelijk opgepeuzelt . En waarom heb ik daar dan weer minder moeite mee  ::)
Een bloot konijn doet mij ook weer minder dan eentje in de vacht . Een deel van een dier idem .
#1982196
Ben ik de enige die juist doordat er foto's en filmpjes zijn gemaakt het gevoel krijgt dat Allard juist heel bewust bezig is met het repect voor het dier?

Hier wordt ook met regelmaat een prooidier gevoerd en ja ook wel eens een doodgeboren lam.
Ik bekijk een dier in de vacht altijd nog een keertje extra voordat ik het voer. Juist omdat het me niet koud laat vind ik dat ik het dan meer repecteer dan dat ik een pond rundergehakt uit de winkel in een bak leg.

Voor mij is het echt een dier wat ik dan voer en ik vind het ook mooi om te zien hoe mijn honden dan ook dier zijn in het opeten ervan.
Cirkeltje is dan weer rond zeg maar.

Jachthonden eten alles wat de baas geeft, als ze aan het werk zijn eet je niet punt.
Molshopen uitgraven is geweldig, juist een goeie oefening om je hond er af en toe even bij weg te roepen zodat deze zijn drift beter in de hand krijgt.
Nee...in mijn ogen niks mis mee. Als je dat niet begrijpt ben je duidelijk niet het type voor een jachthond.

Wel begrijp ik dat meningen en mensen verschillen en er mensen zijn die het voeren van prooidieren niet kunnen of willen.
Maar voor die mensen is duidelijk een waarschuwing in de titel neergezet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door