Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mowgli
#3050859
ik heb een paar jaar geleden een Jupiter no. 8 Enterprice tweedehands op Ebay gekocht voor 200,00 Euro. Ik ben er zeer tevreden mee, omdat de motor zeer sterk is en in het binnenwerk geen met kunststof deeltjes gebruikt worden. Deze wordt regelmatig 2e hands op Ebay verkocht. Je zou ook Marktplaats in de gaten kunnen houden.

Edit: Er staat er nu 1 voor 245,00 Euro bij Ebay, + verzendkosten: http://www.ebay.de/itm/Jupiter-885-Flei ... 43d50b2573
Laatst gewijzigd door Mowgli op vr 02 jan 2015, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3050968
Ruisje schreef: Mèt de schijf heb je niet alleen een nog duurdere molen, hij is nog steeds niet geschikt voor vleesbot. Lees dit topic even terug (iets verder als een jaar) en je leest dat het nieuwe model van deze molen niet aan de eisen voldoet om barf te malen.

Vuur en Rook heeft geschikte molens (wel 2x zo duur als de kenwood) en ook de molen die ik via ebay uit engeland heb gekocht is geschikt voor vleesbot en een zware molen.
Das wel een beetje te kort door de bocht.
De mijne doet het nog steeds prima.  Konijnkoppen niet geprobeerd, maar de rest wat er gevraagd werd gaat zeker.
Ik heb de schijf er wel bij.  Zonder een extra schijf, kan je geen barf malen, maar dat is zo bij elke molen die je koopt. De schijven die erbij zitten, hebben te kleine gaatjes omdat ze gemaakt zijn om gehakt te maken.  Maar je kan doorgaans wel een schijf met extra grote gaten bestellen.  Check eens of je een schijf van 20mm of dergelijk kan bijbestellen, dan moet het volgens mij net zo lukken als met de schijf van Cindy.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3050972
pike schreef: Een heel haaskarkas of konijnkarkas kan ik er echt niet door doen ook al is het ontdooid. En op een hele nek heeft hij het indertijd begeven. Alles moet klein, ook nekken gaan hier(in de lengte) doormidden. Een puntmuts van een konijn moet zelfs nog in drieën. Er wordt hier ook gezegd dat als het nog enigszins bevroren is het malen beter gaat, en dat is zonder meer waar. Je hebt dan ook veel minder snel ophoping achter het mes.  Ik kan geen 15 kg vleesbot malen. Om de simpele reden dat ik dan uren en uren bezig ben 15 kg vleesbot klein te knippen en dan heb ik dus geen vingers meer over en is de dag om.
En mijn machine mag dan helaas een uitzonderlijk probeemgeval onder de nieuwere types zijn, feit blijft dat er meer mensen zijn die minder tevreden zijn en wat nog belangrijker is, het oude type dat het wel naar tevredenheid is niet meer te krijgen natuurlijk. En daarom zeg ik: Neem het risico niet. Daarvoor zijn ze te duur.
Dat begrijp ik wel.
Blijkbaar is het inderdaad een risico.

Ik ben heel blij dat ik het toen toch gedaan heb, want ik heb een prima molen die helemaal doet wat hij moet doen. Ookal is het een nieuwe type. Maar ik heb blijkbaar gewoon geluk gehad, en dat besef ik.
Ik heb hem niet gekocht toen jij je problemen kreeg, dus ik wist het nog niet toen ik hem kocht. En heel eerlijk weet ik ook niet of ik, als ik jouw verhaal had gehoord, het aangedurft had. Dus ik begrijp wel dat men het niet meer aandurft, maar ik ben heel blij dat ik het gedaan heb...
Gebruikersavatar
Door pike
#3051003
pearlsofpassion schreef: Dat begrijp ik wel.
Blijkbaar is het inderdaad een risico.

Ik ben heel blij dat ik het toen toch gedaan heb, want ik heb een prima molen die helemaal doet wat hij moet doen. Ookal is het een nieuwe type. Maar ik heb blijkbaar gewoon geluk gehad, en dat besef ik.
Ik heb hem niet gekocht toen jij je problemen kreeg, dus ik wist het nog niet toen ik hem kocht. En heel eerlijk weet ik ook niet of ik, als ik jouw verhaal had gehoord, het aangedurft had. Dus ik begrijp wel dat men het niet meer aandurft, maar ik ben heel blij dat ik het gedaan heb...
Ondanks al zijn problemen ben ik er in zekere zin ook wel blij mee hoor. Ik ben namelijk in de eerste plaats barfer, en maal alleen als het noodzakelijk is = bij ziekte bijv. En als we op vakantie gaan maal ik bot om mee te nemen, dat neemt namelijk minder ruimte in in mijn koelbox waardoor ik voor meer dagen mee kan nemen. En die paar keren per jaar dat ik dat dan doe ach dan neem ik dat gehannes op de koop toe. En dan ben ik toch altijd weer blij als hij aan het eind van de sessie nog leeft  ::)
Door Cindy de Wolf
#3051023
Pike is echt de enige met zulke grote problemen. Bijna iedereen die het nieuwe model heeft is eveneens tevreden. Alleen bij allemaal komt naar voren dat hij sneller schoon gemaakt moet worden dan het oude type. Het is echt heel jammer dat Pike ver bij mij uit de buurt woont anders had ze het verschil kunnen ervaren met mijn Kenwood.

Eigenlijk valt alles met de schijf die erbij zit of bijbesteld kan worden Bij de goedkope Bomann zitten schijven met grote ovale openingen. De motor is niet krachtig genoeg van de Bomann maar door de schijf is het te doen qua kip/eend. Maw heb je een zware machine (minstens 1000watt) EN kan je aan schijven komen met grote/ovale gaten minsten 15mm dan moet ook zo'n machine vleesbot kunnen malen.
Door Martine-Tom
#3051024
Ik had een goedkope molen, iets van 75 euro, alleen kleine schijven zaten erin. Ik kon eend, kip, konijn, kalkoennek, kwartel, duif en de ribben van baby geitjes malen. Zonder problemen, zonder tussendoor schoonmaken, zonder vastlopen, zonder warmlopen  :)
Inmiddels doorverkocht dus kan je geen serienummers enzo geven helaas.
Nu tweedehands weer een goedkope molen gekocht, en die ga ik zondag denk ik voor het eerst laten draaien...ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3051200
Ik vind het ook een beetje raar dat je een andere schijf nodig hebt om het vleesbot te malen. Ik gebruik gewoon de schijf met de grootste gaatjes en die zijn lang geen 15 mm en ook niet ovaal.
Door Ruisje
#3051212
Mijn machine is 750w en ik gebruik de schijven die erbij geleverd waren; 8 of 13mm.
De 8mm gebruikte ik alleen voor Ruis z'n mix, de rest gaat door de 13mm.

Die 750w heeft dus een hele zware en sterke motor die het vlees met kracht door de worm duwt. Het toerental/snelheid (750w) wel lager, maar de kracht is wat je nodig hebt.
Laatst gewijzigd door Ruisje op vr 02 jan 2015, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door nova
#3051217
Ruisje schreef: Mijn machine is 750w en ik gebruik de schijven die erbij geleverd waren; 8 of 13mm.
De 8mm gebruikte ik alleen voor Ruis z'n mix, de rest gaat door de 13mm.

Die 750w heeft dus een hele zware en sterke motor die het vlees met kracht door de worm duwt. Het toerental/snelheid (750w) wel lager, maar de kracht is wat je nodig hebt.
Jij hebt een machine met een oliebad motor. Dat zijn de  trekpaarden onder de  vleesmolens.  ;)
Mocht ik ooit een nieuwe molen nodig hebben, dan wordt het ook zo een, en geen kenwood meer
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3051613
Martine-Tom schreef: Ik had een goedkope molen, iets van 75 euro, alleen kleine schijven zaten erin. Ik kon eend, kip, konijn, kalkoennek, kwartel, duif en de ribben van baby geitjes malen. Zonder problemen, zonder tussendoor schoonmaken, zonder vastlopen, zonder warmlopen  :)
Inmiddels doorverkocht dus kan je geen serienummers enzo geven helaas.
Nu tweedehands weer een goedkope molen gekocht, en die ga ik zondag denk ik voor het eerst laten draaien...ben benieuwd!
Kalkoennek  :o  Dat heb ik nog nooit geprobeert, en ik weet niet of ik het zou durven.  Zijn die niet super hard?
Ik heb wel al ganzennekken gedaan (tam) en die gingen wel goed, maar kalkoen klinkt mij zo eng...  :(

Als ik de bijgeleverde schijf met grootst gaten gebruik, komt het wel te snel vast te zitten en gaat het bot tegen de kant schuren.  Ik gebruik ze wel om een tweede maling te doen van eendennekken omdat Luis ze anders te grof gemalen, nog steeds niet verteert.  Maar dus enkel nadat het door een grotere gatenschijf gepasseert is.  Ik moet er niet aan denken om vroeger met 10mm gaten handmatig nekken te malen.  Nee, dank je.

Ik zet de kenwood trouwens ook maar op de eerste snelheid. Dan nog gaat het net zo snel als ik het erin stop en sneller moet dat toch niet gaan...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 03 jan 2015, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3051917
pearlsofpassion schreef: Kalkoennek  :o  Dat heb ik nog nooit geprobeert, en ik weet niet of ik het zou durven.  Zijn die niet super hard?
Ik heb wel al ganzennekken gedaan (tam) en die gingen wel goed, maar kalkoen klinkt mij zo eng...  :(

Als ik de bijgeleverde schijf met grootst gaten gebruik, komt het wel te snel vast te zitten en gaat het bot tegen de kant schuren.  Ik gebruik ze wel om een tweede maling te doen van eendennekken omdat Luis ze anders te grof gemalen, nog steeds niet verteert.  Maar dus enkel nadat het door een grotere gatenschijf gepasseert is.  Ik moet er niet aan denken om vroeger met 10mm gaten handmatig nekken te malen.  Nee, dank je.

Ik zet de kenwood trouwens ook maar op de eerste snelheid. Dan nog gaat het net zo snel als ik het erin stop en sneller moet dat toch niet gaan...
Was een foute levering, ipv eend kreeg ik kalkoen, heb het in een overmoedige bui maar door de machine gehaald en zowaar ging het nog prima ook, het koste wel wat meer moeite maar het ging wel  :)
Gebruikersavatar
Door pike
#3055755
Cindy de Wolf schreef: Pike is echt de enige met zulke grote problemen. Bijna iedereen die het nieuwe model heeft is eveneens tevreden. Alleen bij allemaal komt naar voren dat hij sneller schoon gemaakt moet worden dan het oude type. Het is echt heel jammer dat Pike ver bij mij uit de buurt woont anders had ze het verschil kunnen ervaren met mijn Kenwood.

Eigenlijk valt alles met de schijf die erbij zit of bijbesteld kan worden Bij de goedkope Bomann zitten schijven met grote ovale openingen. De motor is niet krachtig genoeg van de Bomann maar door de schijf is het te doen qua kip/eend. Maw heb je een zware machine (minstens 1000watt) EN kan je aan schijven komen met grote/ovale gaten minsten 15mm dan moet ook zo'n machine vleesbot kunnen malen.
Ik weet het niet hoor ik snap er helemaal niets meer van.
De Jupiter8, die sommigen hier hebben en waar ze zeer tevreden over zijn, heeft een input power van 320 Watt. Max.? geen idee.

De Kernwood (waarop staat max. 2 KW (=2000Watt)) heeft 850 Watt input power (Dat staat bij mij dus op de onderkant van de machine. staat dat op de oudere exemplaren ook??)

De molen die Ruisje heeft heeft een input power van 750 Watt met "slechts" een max.vermogen van 1000 Watt. Zij gebruikt de  bijgeleverde 13 mm schijf. En is zéér tevreden. 

Als je een machine van minstens 1000 Watt wil hebben dan moet je goed zoeken, dan kom je al gauw in de professionele machines van de horeca terecht.
Door Anne in Zweden
#3056396
pike schreef: Ik weet het niet hoor ik snap er helemaal niets meer van.
De Jupiter8, die sommigen hier hebben en waar ze zeer tevreden over zijn, heeft een input power van 320 Watt. Max.? geen idee.

De Kernwood (waarop staat max. 2 KW (=2000Watt)) heeft 850 Watt input power (Dat staat bij mij dus op de onderkant van de machine. staat dat op de oudere exemplaren ook??)

De molen die Ruisje heeft heeft een input power van 750 Watt met "slechts" een max.vermogen van 1000 Watt. Zij gebruikt de  bijgeleverde 13 mm schijf. En is zéér tevreden. 

Als je een machine van minstens 1000 Watt wil hebben dan moet je goed zoeken, dan kom je al gauw in de professionele machines van de horeca terecht.
Volgens mij werken die molens met minder watt op basis van een oliebad (of zo. Klok, meet klepel :biggrin2:), waardoor ze met minder watt meer kracht hebben.
Gebruikersavatar
Door pike
#3056412
Anne in Duitsland schreef: Volgens mij werken die molens met minder watt op basis van een oliebad (of zo. Klok, meet klepel :biggrin2:), waardoor ze met minder watt meer kracht hebben.
Volgens mijn man heeft dat oliebad niets met kracht te maken. Het oliebad zorgt ervoor dat de motor zijn hitte beter kwijt kan, en daardoor dus niet zo snel oververhit raakt, lees: doorbrandt. Maar dat soort machines zijn daartegen als het goed is doorgaans weer beveiligd doordat ze vanzelf uitschakelen bij overbelasting.  Komt er dus eigenlijk op neer dat je ze wat langer kan mishandelen  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door