Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#1976404
En deze fabel gaat helemaal niet over de vraag of stelling die topic-starter hier geponeerd heeft dus ik begrijp niet waarom dit erbij wordt gehaald. Bovendien wordt er niet ongevraagd tekst van een ander forum op dit forum neergezet, dus dat heb ik verwijderd. Ik zou graag terug naar het onderwerp gaan en dat is dat topic-starter 1 diersoort wil voeren en dat voldoende vindt.
Door pallas
#1977047
Voor mij persoonlijk staat barfen voor het zo optimaal voeren van mijn honden. Ik zou dus nooit kiezen voor maar één diersoort een leven lang te geven.
Over het algemeen heb ik een stuk of 6 soorten in de vriezer liggen en van deze soorten ook bijna alles bio. Verder heb ik ook bijna altijd het orgaan van die 6 soorten liggen.
Per seizoen is het aanbod diersoorten verschillend, als je over een jaar bekijkt eten ze denk ik wel meer dan 12 soorten.

Ik heb hier één hond die een behoorlijk lange tijd op minder dan 5 diersoorten is gevoerd ivm met een elminatie dieet. Op één diersoort deed hij het zeker niet slecht (veel beter dan daarvoor) maar naar mate ik meer diersoorten ging voeren zag ik beduidend verschil. Voor mijn hèt bewijs dat één of twee diersoorten niet genoeg is.

Verder merk ik dat ze meer genieten, het één vinden ze lekkerder dan het ander. Ik zet ze graag geestelijk ook aan het werk en een lap pens weg slikken is heel wat anders dan een haasje in de vacht zo opeten dat alleen het vachtje er nog ligt.

Prijs technisch gezien is het ook niet nodig om het maar bij 1 soort te houden. Met de vele aanbiedingen en ruime keus is het tegenwoordig veel goedkoper om aan variatie te komen voor de honden en het hoeft niet duurder te zijn.
Door wolfdolf
#1977153
beetje laat, maar toch even reageren op een reactie op mijn reactie:
Hoe is dat onderzocht? Hoe slagen de onderzoekers erin precies in de gaten te houden welk dier in de roedel hoeveel van welk groot prooidier eet? En hoe de ontlasting van elke "mee-eter" er na een aantal uren uitziet? (Is gewoon een oprechte vraag hoor, geen tegenaanval.)
Echte onderzoeken heb ik daar niet van gevonden, maar in artikels en docu's van Shaun Ellis en National Geographic wordt vaak vertelt over de hierarchie binnen een pack en hoe deze de voedingswijze bepaalt. Hoe de ontlasting eruitziet na 90% bot, is ook niet onderzocht denk ik, maar men weet wel dat wolven (en andere dieren) regelmatig dergelijke percentages eten, dus hun spijsvertering zal er logischerwijze wel aan zijn aangepast.
Het feit dat in sommige streken blijkbaar weinig variatie wordt genuttigd, wil natuurlijk niet zeggen dat "de verscheidenheid aan dieren voeren" niet uit de natuur komt. In andere streken wordt wellicht gevariëerder gegeten.
Overigens lijkt het me nog steeds dat een wolf in een roedel niet alleen de gezamenlijk gevangen, grotere prooidieren eet, maar heus af en toe ook wel kleinere prooidieren verschalkt.
Er zijn zeker roofdieren die leven van veel verschillende soorten prooidieren, maar de meeste roofdieren richten zich (afhenkelijk van de tijd van het jaar) op een bepaald prooidier. Zeker in streken met elk, kariboe, eland...
In een pack met een strenge hierarchie zal een wolf nooit een zelf gevangen dier zelf opeten. Hij of zij zal het aan de leider of één van de hooggerankte wolven moeten geven.
Hier is wel onderzoek naar gebeurd:)
anderzijds vind je de verscheidenheid van het barfdieet eigenlijk maar onzin, omdat sommige wolvensoorten in sommige streken ook geen variatie kennen. Ik vind dat als argument tegen variatie nog steeds wat dunnetjes en paradoxaal.
'sommige streken' == 'veel streken'

In de wildernis van Canada, Noord amerika+Alaska en Rusland, leven wolven in de meeste gebieden ettelijke maanden per jaar op kariboe elk, bison of eland. (en een grote minderheid leeft op zalm)
In Europa is dat anders vermits hier geen volledige kringlopen meer voorkomen.
Zelfs in scandinavie stelt de natuur weinig voor....met dank aan het jagerswereldje.
Ook stel je dat het lichaam van de hond niet op variatie is afgesteld. Maar hoe verklaar je dan dat bv. de honden hier op barfplaats het er zo prima op doen?
Er doen meer honden het prima op brokken:)
Voor ik zelf een hond kocht had ik nog nooit iemand barf of kvv weten geven aan zijn hond.

Ik keur die variatie niet af ( ik doe het zelf ook) maar ik vind wel dat het niet nodig is.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat brokken een volledigere voeding zijn dan de biologische koeien van de topicstarter.
Laatst gewijzigd door wolfdolf op zo 27 mar 2011, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#1978509
wolfdolf schreef:
Er doen meer honden het prima op brokken:)
Hahaaaaa, ik zat er al op te wachten! Was ook wel een intikker natuurlijk... 8) :biggrin2:

Wat iemand al eerder opmerkte: een hond kan het goed doen op brokken, maar zal het hoogstwaarschijnlijk beter doen op barf. Die ervaring hebben we denk ik allemaal. Binnen barf is dan de vraag of een hond op één soort het beter doet dan op een variatie aan soorten. Eigenlijk zouden we de honden van TS, die nu een half jaar éénzijdig barfen om het zo te noemen, bij wijze van experiment nu een half jaar 4-5 soorten moeten voeren, en kijken of er verandering/verbetering optreedt. Maar dat wordt in logistiek en wetenschappelijk opzicht een halsbrekende toer, vrees ik... ;D

Naja, wat je zegt: beter biorund dan brokken!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door