Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BubbaBling
#1970086
Nou ik ga eens goed nadenken of ik ze ga geven nog.
Bling was laatst ook op eentje aant kauwen en gaf toen een harde gil, weet niet dat ie op zn tongetje beet of dat het een scherp stukje bot was ofzo.
En anders ga ik alleen dat onderste gedeelte geven, het voetje.
#1970174
Ik blijf ze ook geven, het klinkt ook helemaal niet als hard / scherp bot als Kjell ze kraakt.

Hij heeft wel eens onbedoeld een kippenbotje oid uit de bosjes gevist  >:( en dat klinkt als harde chips zeg maar.
De gedroogde eendenvoetjes klinken heel anders, hetzelfde als eendennekken en zo.

Als je met een hamer een keer op een eendenvoetje mept, zou je dan niet kunnen zien of het splintert?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1970418
Ik stel de thermostaat van mijn droger in op ongeveer 40 graden en dan worden ze echt niet heet hoor!
Op het laatst komt er wel een beetje vloeibaar vet uitlopen op sommige plekken.
Door deja
#1970460
Ik heb er momenteel een oven temperatuurmeter in liggen  de Bomann staat nu 3 1/2 uur aan en heb die temp.meter er een half uur in hangen hij staat nu op 52 graden. Is dat toelaatbaar?
Door Nynke
#1970607
deja schreef: Ik heb er momenteel een oven temperatuurmeter in liggen  de Bomann staat nu 3 1/2 uur aan en heb die temp.meter er een half uur in hangen hij staat nu op 52 graden. Is dat toelaatbaar?
ja hoor, dat moet geen enkel probleem zijn  :) :)

Ik heb mijn eendenvoetjes gisteren rond 15.00 uur in de droger gedaan en de droger vanmorgen om 08.00 uur uitgedaan. De voetjes heb ik lekker laten liggen en pas vanavond in een bakje gedaan, nog open. Ik ga ervan uit dat het nu goed is, de wolfjes vinden ze heerlijk !!!!
Door orinake
#1970684
deja schreef: Inmiddels is het middernacht half een en de Bomann is 75 graden dat is volgens mij toch veel te heet voor eendenvoetjes.
Laat je niet misleiden door getallen...
75° is voor ons heel warm... Voor voeding echter is dat peanuts...
Alles onder de 70° word beschouwd als rauw (ik heb in een rusthuis gewerkt en bvb tiramisu mag daar niet gegeven worden, aangezien de eieren rauw gebruikt worden en niet verhit worden boven de 70°)
Als ik straks een hamer vind ga ik eens testen wat het geeft als ik op zo'n eendevoetje mep, maar verwacht niks speciaals.
Door BubbaBling
#1970752
orinake schreef: Laat je niet misleiden door getallen...
75° is voor ons heel warm... Voor voeding echter is dat peanuts...
Alles onder de 70° word beschouwd als rauw (ik heb in een rusthuis gewerkt en bvb tiramisu mag daar niet gegeven worden, aangezien de eieren rauw gebruikt worden en niet verhit worden boven de 70°)
Als ik straks een hamer vind ga ik eens testen wat het geeft als ik op zo'n eendevoetje mep, maar verwacht niks speciaals.
Ga ik straks ook even doen.
Door deja
#1970801
Ik heb de droger om 1 uur vannacht uitgezet ze zaten er toen 8 1/2 uur in hij staat vanaf 7 uur alweer aan de long die er ook in zit begint al aardig donker te worden dus die haal ik er zo maar uit de pootjes blijven nog even liggen.
Ik heb het trouwens gemeten met een over thermometer met zo'n lange ijzeren spijker eraan die kan je dan in de droger steken en die gaf toch echt om half een 75 graden aan.
Door *Natasja*
#1970802
deja schreef: Inmiddels is het middernacht half een en de Bomann is 75 graden dat is volgens mij toch veel te heet voor eendenvoetjes.
Sowieso gaan bij verhitting boven de 50 graden de voedingsstoffen verloren. Kun je hem niet lager zetten?  :-\
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1970805
orinake schreef: Laat je niet misleiden door getallen...
75° is voor ons heel warm... Voor voeding echter is dat peanuts...
Alles onder de 70° word beschouwd als rauw (ik heb in een rusthuis gewerkt en bvb tiramisu mag daar niet gegeven worden, aangezien de eieren rauw gebruikt worden en niet verhit worden boven de 70°)
Als ik straks een hamer vind ga ik eens testen wat het geeft als ik op zo'n eendevoetje mep, maar verwacht niks speciaals.
Als je op diverse pagina's over rauwe voeding leest, zie je dat een temperatuur wordt aangehouden van 40-48 graden tot wanneer iets rauw wordt genoemd...
Dat van die rauwe eieren heeft volgens mij te maken met de temperatuur waarop de salmonella wordt gedood, en niet met wanneer bv de eiwit structuren gaan veranderen door verhitting.
Door deja
#1971821
Zou het helpen als je met eendenvoetjes drogen na ong. 5 uur of als de droger de 55 graden bereikt het hem een poosje af te zetten en als alles is afgekoeld dan weer op starten.
En dat dan een paar keer herhalen, dus eigenlijk zorgen dat hij niet zo heet wordt.
Ik heb trouwens een stukje long wat dus ook 75 graden gedroogd is in een kopje water gelegd en dat is gewoon weer zacht geworden alleen de kleur wat iets donkerder.
Als het echt gebakken zou zijn dan was het volgens mij niet zo geworden als nu.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door