Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nienk
#1955570
ok, er komt eindelijk een vriezer, er lopen bestellingen, maar nu zie ik toch enigszins door de bomen het bos niet meer.

ik wil reus ongeveer half/half op kvv barf zetten.

hij mag nu konijn, eend, hert en zalm. Aangezien dat goed gaat maar hij nu jeuk heeft door waarschijnlijk ook een pollenallergie, wil ik voorlopig even  geen nieuwe diersoorten toevoegen.

de kvv is Tinlo Barfmenu, konijn, eend en hert (daar zit fazant bij, en dat gaat goed)

voor de andere helft heb ik bij Herby eendenvleugels en konijnenpootjes besteld. Heb ook nog wat eendenkopjes.

nu de bestelling bij Kiezebrink, dat worden eendennekken. en om zijn (halve)barf-menu compleet te maken moet daar dus ook spiervlees en orgaan vandaan komen.

de opties zijn:

konijn hart&long, niertjes, levertjes.

eend hartjes en levertjes.

hert vlees

dat gaat allemaal per kilo, Reus eet zo'n 175 gram per dag. Aangezien ik niet precies weet op welke percentage's hij het goed doet, wil ik beginnen met 50% vleesbot (de eendennekken/vleugels en konijnenpootjes), 20%spiervlees (hert dus), 15%orgaan en 15% rest (eendeneitje,groente,e.d.)

wat is nou raadzaam om te bestellen voor die 15% orgaan? Hoeveel heeft Reus van de verschillende orgaantjes nodig? ik hoop binnenkort ook een droogapparaat te hebben, dus dan kan ik een deel van de orgaantjes ook drogen. Wat is makkelijk/moeilijk drogen van bovenstaande?

hoop dat iemand me kan helpen!!
Door spickenstef
#1955621
buiten de groenten is het menu van tinlo redelijk in verhouding van wat we hier voeren dus 60 % vleesbot 20 %vlees en 20 % orgaan . Ik zou als je half wil barfen gewoon de percentages aanhouden met iets minder orgaan dus doe je zelf , 50 % vleesbot 15 % vlees en 5 % orgaan 30 % groenten .Waarom zoveel groenten gewoon omdat dat in tinlo niet zit . En ik zou gewoon met de diersoorten doordoen die je nu gebruikt en dan na een tijdje een diersoort toevoegen wat je nog niet geeft en dat doe je dus met het echte barfen weet je 100 % zeker dat er niets anders bij zit . Bijvoorbeeld een dag geheel barf in een andere diersoort bvb kalkoen
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1955623
konijnen niertjes zijn vaak heel vet. Is biologisch orgaan een optie?
Want dit zijn allemaal heule kleine orgaantjes. Aan de anders kant is het ook een kleine hond en zul je niet heel veel orgaan voeren. Ik vind eendehartjes altijd wel prettig voeren.
Lever, hart en long kun je goed drogen
Door nienk
#1955638
Ok, dus dan bestel ik gewoon van alles een kilootje en geef ik hem om de dag 25 gram ofzo?

Bijvoorbeeld dus de ene dag een vleesbot met wat spiervlees, en de andere dag een vleesbot met wat orgaan?

@*monique: Reus staat op een eliminatiedieet, dus van andere diersoorten is ook biologisch  orgaan  geen optie, helaas.

@spickenstef: Over een tijd wil ik  hem inderdaad wel nog andere diersoorten erbij gaan geven, maar ik weet van dit menu zeker dat het goed gaat, dus ik wil even geen risico lopen met dat kleine jeuk lijfje van hem.
Door hannabelgje
#1955667
Ik mis nog maagjes in je menu. Hij krijgt neem ik aan geen pens? Ik zou dus ook eendenmaagjes geven. Ik vind het drogen van hart het fijnste, lever en niertjes vind ik te nat om te drogen.
Door Lonaa
#1955669
Konijnenniertjes zijn goed te drogen als je het vet er even aftrekt. Kippenhartjes zijn goed te drogen, dus ik denk eendenhartjes ook. Lever kan je sowieso goed drogen. :)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1955674
hannabelgje schreef: Ik mis nog maagjes in je menu. Hij krijgt neem ik aan geen pens? Ik zou dus ook eendenmaagjes geven. Ik vind het drogen van hart het fijnste, lever en niertjes vind ik te nat om te drogen.
Even droog deppen met wat keukenrol, of heel even de kook er over laten gaan ;)
Door spickenstef
#1955686
hannabelgje schreef: Ik mis nog maagjes in je menu. Hij krijgt neem ik aan geen pens? Ik zou dus ook eendenmaagjes geven. Ik vind het drogen van hart het fijnste, lever en niertjes vind ik te nat om te drogen.
de diersoorten die zij geeft zit geen pens in wel in hert maar die heb ik nog nergens gevonden
Gebruikersavatar
Door koekje
#1955721
Ik vind het spul van KB er allemaal erg mooi uitzien. En een leuke prijs/kwaliteit-verhouding.
Ik heb ook wel eens dingen besteld bij Herby en dan zat er een KB-sticker op. Dus dingen die daar ook verkrijgbaar zijn, bestel ik zoveel mogelijk bij Kiezebrink zelf (is goedkoper voor mij en makkelijker, want thuisbezorgd).
Ik heb nog nooit konijnennieren van KB gehad, maar ik voer die ook niet zo vaak. Ik heb wel eens een zakje van Lupa en ik dacht ook Herby gehad en daar zat best veel vet aan. Voor Ot laat ik dat er aan zitten, voor Sien snij ik een gedeelte eraf.

De konijnenkarkassen van KB vind ik geweldig mooi en hier vallen ze erg goed in de smaak. Ze zijn alleen een beetje onhandig ingevroren; languit. Maar ze zijn ook half-ontdooid vrij makkelijk te portioneren door pootjes er af te snijden (alleen vlees lossnijden en gewrichtje uit de kom draaien).

Eendenmaagjes heb je alleen bij de VSE, Lupa en toko Dun Yong (daar zijn ze wel duur!) op de Zeedijk. Wah Nam Hong (Gelderse Kade) heeft soms ook van die dure eendenmaagjes. Bij de Oriental heb ik ze nog nooit gezien.

Mocht ik plek over hebben in de vriezer, mag je hier ook wat tijdelijk stallen, ik woon vlakbij. Het probleem is alleen dat ik meestal geen plek over heb. De laatste 2x dat ik bestelde, moest ik bijna een gedeelte voorraad van mezelf aan iemand anders meegeven wegens ruimtegebrek. Ik wil geen pens in mn vriezer tussen het mensen- of kattenvoer.
Door nienk
#1955750
Daarom heb ik ook alleen de eendenvleugeltjes en konijnenpootjes bij Herby besteld, zag inderdaad dat Kiezebrink goedkoper is.

ik zal er bij Dun Yong eens naar kijken, moet daar toch heen voor de eieren.

Moet even kijken hoe ik nu met mijn lijstje uit kom met de maat van mijn nieuwe vriezer (die ik dus nog niet in het echt gezien heb), anders gaat er ook een heel nijnekarkas bij de bestelling, had het idee dat Reus de rug stukken lekkerder vond dan de pootjes. Zitten de organen daar nog in?

Als ik Reus geen maagjes kan voeren, welke verhoudingen van de andere organen moet ik dan aanhouden? en kan ik iets  toevoegen ter compensatie van het geen maag/pens?
Door Limpy
#1955758
In zn geheel ga je die niet in jouw a.s. kastje krijgen, zou ook niet in mijn tafelmodel passen want ze zijn helemaal uitgestrekt ingevroren (1-1½ kg/stuk)
Dus dat wordt demonteren zoals koekje beschrijft....

Als je idd 5% orgaan bij gaat voeren: 3% lever en 2% hart en af en toe een niertje?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1955764
Als je toch een konijnkarkas wil en hij zal niet passen in je vriezer (ik zet die van mij bij voorkeur rechtop in mn kistje, maar soms past hij ook gewoon los bovenop de rest), kan ik er ook 1 half laten ontdooien in de keuken. Die mag je dan zelf met het hakmes portioneren en eventueel geef ik even adaptief onderwijs hoe een hakmes te hanteren zonder schade aan de mens zelf.

Edit:
Katten eten meestal ook geen pens, het maakt geen onderdeel uit van hun menu. De meeste katten eten wel maagjes, maar ook niet allemaal. Lever en hart zijn essentieel voor katten dacht ik, voor honden vast ook. Ik zou dan 10-15% orgaan aan houden (niet teveel wegens kans op diarree en gemis aan pens) en dat verdelen over het orgaan wat je wel voert. het handigste is dan van alles (hart, lever, nier) 5% aan te houden, maar prooidiergewijs zit er meer lever in en nier het minst.
De konijnkarkassen bevatten soms nog wat resten orgaan, maar dat is erg weinig. Dan heb ik het over 1 (dus geen 2) long en een half hartje ofzo en heel soms een niertje. Darmen, maag, etc is er uit.
Laatst gewijzigd door koekje op do 03 mar 2011, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#1955771
ok, dankje voor je hakles-aanbod, erg vriendelijk! denk dat ik daar wel gebruik van maak, ik gun Reus wel een karkasje. ok, nu eens goed nadenken...
Door Patj88
#1955827
Hoi,

Ik zou de zelfde percentages nemen die in die tinlo zitten bij je zelf samengestelde menu :).
Dat ga ik ook doen met Jasco maar dan met de percentages van de alaska :)

Groetjes
Door nienk
#1955839
ja punt is dus, dat als ik dat doe, dan heb ik gelijk voor 200 dagen orgaan in huis. nou blijft dat natuurlijk prima goed in de vriezer, en ook als Reus weer andere diersoorten mag kan ik dat blijven voeren, maar het lijkt een beetje overdreven.. Of is dat gewoon hoe het gaat, als je barft met een kleine hond?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door