Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#1939464
Ja, ik weet ut, dit is een vers forum :P, maar ik ben voor een vriendin waarvan de hond nu nog slecht op rauw reageert (darmflora naar z'n grootje) én ook nog eens op van alles allergisch reageert op zoek naar recepten om te koken.
De hond zit nu op struisvogelvlees en macaroni op advies van de DA.
Wat is wijsheid? Ik ga natuurlijk adviseren om te stoppen met de macaroni, maar dat is natuurlijk niet genoeg. Misschien iets toevoegen van calcium en vitaminen en pro-biotica?
En ik meende dat Lizzy over recepten om te koken beschikte? Zou ik daar een kopietje van mogen hebben?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1939640
HannekeKjell schreef: Ik heet geen Lizzy, maar bedoel je deze recepten? (pagina 6 voor het geval hij vooraan in het topic begint als je 'm opent).
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,64489.msg1497598.html#msg1497598
Ook niet Lizzy's mogen helpen hoor  ;). En ja dat zijn ze inderdaad, dank voor het opzoeken! :-*
Ik had ze trouwens ondertussen ook al via BP aan Lizzy gevraagd en ontvangen, hoezo ongeduldig? :-[ ::)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1939644
nienk schreef: probiotica en gaan elimineren!
Elimineren is ze al mee bezig ( macaroni :-X en struisvogelvlees).
Pro-biotica stond ook al op het lijstje! ;) Maar dankjewel voor het meedenken :D.
Door nienk
#1939705
6 weken alleen maar struisvogel voeren? dat wordt een exotisch hondje!

is je vriendin op de hoogte van het feit dat granen huid/buik probleem veroorzaker nummer 1 zijn?
Gebruikersavatar
Door pike
#1939834
nienk schreef: is je vriendin op de hoogte van het feit dat granen huid/buik probleem veroorzaker nummer 1 zijn?
en ook darmen om zeep kunnen helpen, en dat macaroni ook graan is?
Door Patj88
#1939910
Nitus schreef: Ja, ik weet ut, dit is een vers forum :P, maar ik ben voor een vriendin waarvan de hond nu nog slecht op rauw reageert (darmflora naar z'n grootje) én ook nog eens op van alles allergisch reageert op zoek naar recepten om te koken.
De hond zit nu op struisvogelvlees en macaroni op advies van de DA.
Wat is wijsheid? Ik ga natuurlijk adviseren om te stoppen met de macaroni, maar dat is natuurlijk niet genoeg. Misschien iets toevoegen van calcium en vitaminen en pro-biotica?
En ik meende dat Lizzy over recepten om te koken beschikte? Zou ik daar een kopietje van mogen hebben?
Ook mijn DA stelde een dieet van 1 diersoort met koolhydraat voor.
Volgens mijn da zijn eend, konijn, struisvogel, hert, paard en zalm te gebruiken als eliminatie.
Ik heb gekozen om te gaan voor konijn zonder koolhydraten.
Het gaat nu al 3 weken goed:)
Wel is hij sterk afgevallen en heb ik behoorlijk wat meer moeten gaan geven.
Kan er eerst niet wat pens gegeven worden om de darmflora op pijl te brengen?
Door Patj88
#1939917
nienk schreef: 6 weken alleen maar struisvogel voeren? dat wordt een exotisch hondje!

is je vriendin op de hoogte van het feit dat granen huid/buik probleem veroorzaker nummer 1 zijn?
Lijkt me ook een prijzig hondje.
Ik hoop dat bij Jasco ook enkel de problemen komen door de granen. :)
Door Lizzy
#1940403
Ik zet de recepten hier ook voor de volledigheid even neer (heb ze al gepeebeed naar Anne-Marie):

OK, ik ga het eerste recept geven uit "BARKER'S GRUB" van Rudy Edalati.

Qua de hoeveelheden voer die je moet geven:

*Kleine hond: 2 tot 5 1/2 kop per dag in totaal
*Middelmaat hond: 5 1/2 tot 7 1/2 kop per dag
*Grote hond: 7 1/2 tot 9 kop per dag

Ik geef je eerst haar eierschaalpoeder-recept:

Eierschaalpoeder: eierschaalpoeder is absoluut de beste calciumbron die bestaat - steriliseer 12 of meer eierschalen door ze in de oven te bakken op 180 graden voor een minuut of 15 a 20. Maal de schalen daarna helemaal tot poeder. Het beste kun je hiervoor een koffieboonmaal-machientje proberen (note Lizzy: ik heb een koffieboonmaal-ding van Krups en deze was 20 euro maar ik heb er een hoop plezier van gehad! Ik maal daarin ook sesamzaad voor de honden. Sesamzaad bevat trouwens ook behoorlijk veel calcium). Bewaar het eierschaalpoeder op een donkere/koele plaats. Het is heel lang houdbaar, maar gooi het weg wanneer het van kleur veranderd of vies gaat ruiken. (note Lizzy: Ruby heeft het nergens vermeld maar ik gebruik 1 theelepel eierschaalpoeder op 500 gram vlees).

Oh, en met 1 kop bedoel ik ongeveer een kwart liter, dus een grote kop. Meer een mok eigenlijk.

Overschakeldieet - voor de eerste week
1 1/2 kop kip (zonder bot)
2 1/2 kop water
1 1/2 gekookte witte rijst

Kip ongeveer 30 tot 45 minuten koken in 2 1/2 kop water op een laag vuur. Mengen met gekookte rijst (iets langer koken dan aangegeven op verpakking), af laten koelen en serveren. Vul dit aan met eierschaalpoeder en eventueel wat vitamine B complex, kelp of zeewier en eventueel vitamine C. In de eerste week worden er nog geen groentes gegeven.

Overschakeldieet - voor de tweede week
1 1/2 kop kip (zonder bot)
2 1/2 kop water
1 kop broccoli, courgettes, of erwtjes
1 1/2 kop gekookte witte rijst

Kook de kip voor 30-45 minuten zoals in eerste recept. Kook de groentes totdat ze gaar zijn, ongeveer 20 minuten. Kook de rijst. Voeg alles bij elkaar en voeg er wat eierschaalpoeder, vitamine B complex, kelp of zeewier en eventueel vitamine C aan toe.

(OK, die eierschaalpoeder, vitamine B complex, kelp/zeewier en eventueel vitamine C: staat bij ieder menu genoemd dus dat laat ik vanaf nu weg). Vanaf het overschakel menu raadt ze ook aan om 5 dagen per week tarwekiemolie en lijnzaadolie toe te gaan voegen. Voor een middelgrote hond staat 1 eetlepel per dag per hond.

Derde weekNu ga je de hoeveelheid groentes opvoeren totdat je evenveel groentes geeft als dat je rijst geeft. En, terwijl je steeds meer groentes gaat geven, ga je minder rijst geven totdat je van ieder 3/4 kop gebruikt. Hier mag je ongeveer 1 week over doen, over die omschakeling naar meer groentes en minder rijst. Na de vierde week hoeft niet alle vlees meer gekookt te worden maar kan het ook in olijfolie gebakken worden.

Bouillon
Wanneer je vlees en groentes kookt voor de hond, moet je het groente en vleesnat bewaren en invriezen.
Deze bouillon bevat veel vitamines en mineralen en kan aan de recepten toegevoegd worden. Maakt dus kip of kalkoen bouillon of rund of lam bouillon en groentebouillon. Wanneer het afkoelt wordt het gelatine-achtig. (note Lizzy: volgens mij kun je dit het gemakkelijkst invriezen in ijsklontbakjes. Je kunt er dan iedere keer een paar ijsklontjes uithalen en de rest weer in de vriezer zetten).

Rund met aardappel
1 1/2 kop in blokjes gesneden rundvlees. Mag vet zijn
2 eetlepels olijfolie
1 1/2 gekookte aardappel
1 eetlepel dille, vers of gedroogd
2 eetlepels geraspte parmazaanse kaas

Verhit de olijfolie en bak hierin het rundvlees. Je mag het vlees ook koken. Doe dit op een laag vuur. Laat het ongeveer 20 tot 30 minuten sudderen. Kook de aardappels. Doe het gebakken vlees en aardappel en dille door elkaar en gooi er geraspte parmazaanse kaas overheen.

Je kunt natuurlijk meerdere porties maken:

10 1/2 kop vlees. Je kunt dit afwisselen met rundvlees, lamsvlees, kip, kalkoen en dezelfde hoeveelheid aanhouden
1/2 kop olijfolie
10 1/2 kop gekookte aardappel
1/4 kop met dille
parmazaanse kaas.

Je kunt hier ook nog gekookte groentes aan toe voegen zoals gekookte worteltjes of courgette.

Pasta met lam
1 1/2 kop lam in stukjes gesneden. Vlees mag vet zijn
2 eetlepels olijfolie (om vlees in te bakken)
3/4 kop macaroni
3/4 kop met erwtjes
1 eetlepel yoghurt
1 eetlepel verse gehakte peterselie

Bak het lamsvlees op een laag voor in de olijfolie voor een minuut of 30 a 40. Of kook het lamsvlees. Roer regelmatig. Kook de macaroni. Kook de erwtjes. Wanneer alles gaar is: af laten koelen en lauw serveren.

Kip met rijst
1 1/2 kop kip in blokjes gesneden
2 eetlepels olijfolie (om kip in te bakken)
1/2 kop met groentes zoals erwtjes of broccoli of courgettes of selderijstengels of asperges.
1 1/2 kop met gekookte rijst, bruine of witte rijst
2 eetlepels verkruimelde feta-kaas
2 teentjes knoflook, uitgeperst
2 eetlepels dille, vers of gedroogd

Bak de kip in de olijfolie. Als de kip aangebakken is, doe er dan water bij en laat het voor 30 tot 45 minuten koken. Kook of stoom de groentes (note Lizzy: ik zou dus zelf de groentes bij het vlees gooien). Als kip en groente gaar is, in een bak doen en er de feta kaas, knoflook en dille doorheen roeren.

kalkoen met havermout en zoete aardappel/bataat
1 1/2 kop met kalkoenvlees in blokjes gesneden
2 eetlepels olijfolie
3/4 kop met gekookte zoete aardappel (niet schillen!)
3/4 kop gekookte havermout (koken in water)
2 eetlepels cottage cheese/huttekase
1 teentje knoflook, uitgeperst

Bak de kalkoen in de olijfolie op een zacht vuur zo'n 30 tot 40 minuten. Of kook het vlees voor 30 minuten. Kook de zoete aardappel/bataat voor 20 tot 25 minuten. Kook de havermout volgens de gebruiksaanwijzingen. Doe het kalkoenvlees en zoete aardapel en havermout en huttekase bij elkaar en doe er de knoflook doorheen.

Voor een hele week van dit recept heb je nodig:
10 1/2 kop met kalkoenvlees
1/2 kop olijfolie
5 3/4 gekookte bataat/zoete aardappel
5 3/4 gekookte havermout
1/2 cup huttekase/cottage cheese
7 teentjes knoflook.

Zalm speciaal
1 dozijn eieren
1/2 kop gekookte witte of bruine rijst
1 cup gerookte of gekookte zalm (note Lizzy: ik zou gewoon zalm uit blik nemen)
1/2 kop gekookte erwtjes of broccoli of asperges
2 eetlepels dille

Kook de eieren en bewaar de schillen om er eierschaalpoeder van  te maken. Gooi de gekookte eieren, rijst, zalm en groentes bij elkaar en serveer met dille.

OK, nu volgen er wat recepten uit het boek van Donald Strombeck:

Ei en rijst  menu
3 grote eieren, gekookt
2 kopjes rijst, gekookt
2 eetlepels sardientjes uit blik, in tomatensaus
2 eetlepels plantaardige olie zoals canola olie
1/4 theelepel potassium chloride (geen idee wat het is maar volgens mij een zoutvervanger)
4 beendermeel tabletten
1 multivitamine/mineralen tablet (note Lizzy: ik zou dan eerder het multivitamine poeder van Groene Os nemen)

Dit kun je ook afwisselen met ei+aardappel en ei+macaroni.

Huttekase/cottage cheese met rijst menu
3/4 kop huttekase, 2 procent vet
2 1/2 kopjes gekookte aardappelin de schil of rijst of macaroni
2 eetlepels sardientjes uit blik, in tomatensaus
1 1/2 eetlepel plantaardige olie
4 beendermeel tabletten
1 multivit/min.

Kip met rijst menu
150 gram kippenvlees, gekookt
2 kopjes gekookte rijst of aardappel of macaroni
2 eetlepels sardientjes uit blik
1 eetlepel plantaardige olie
1/4 theelepel potassium chloride
1/10 theelepel keuken of zeezout
4 beendermeel tabletten
1 multivit/min.

Rundvlees met rijst
150 rundvlees
2 kopjes gekookte rijst of gekookte aardappel of macaroni
2 eetlepels sardientjes uit blik in tomatensaus
1 eetlepel plantaardige olie
1/4 theelepel potassium chloride
5 beendermeel tabletten
1 multivit.min.
Door Patj88
#1940449
Hallo,

Mag ik even wat vragen :)

Wanneer zijn deze recepten geschrikt voor een hond?
Als deze geen rauw kan verteren?
Ook zie ik dat er pasta en rijst word gegeven dat is toch koolhydraat? Daar was een hond toch niet echt veel mee?
Of ligt dit bij een gekookt menu anders?

Groeten Peter
#1940556
Ooit stelde de DA me jaren geleden terug voor om te gaan koken voor mijn hond(je) Helaas wist ik nog niks van BARF af en de DA blijkbaar net zo min. Helaas bestond er toen nog geen BP. Internet kwam net zo'n  beetje op gang maar ik wil alleen maar kwijt dat ik het zo geweldig vind dat we nu hier op BP terecht kunnen met al onze vragen en problemen :-*. Zou willen dat ik de klok terug kon draaien want wat had dat een hoop zorgen en verdriet en vooral pijn bij mijn hondje gescheelt...
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1941387
nienk schreef: 6 weken alleen maar struisvogel voeren? dat wordt een exotisch hondje!

is je vriendin op de hoogte van het feit dat granen huid/buik probleem veroorzaker nummer 1 zijn?
pike schreef: en ook darmen om zeep kunnen helpen, en dat macaroni ook graan is?
Ja, nadat ik haar dat verteld heb wel ;).

En Lizzy nogmaals bedankt voor het sturen en plaatsen van de recepten. :-*
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1941397
Patj88 schreef: Hallo,

Mag ik even wat vragen :)

Wanneer zijn deze recepten geschrikt voor een hond?
Als deze geen rauw kan verteren?
Ook zie ik dat er pasta en rijst word gegeven dat is toch koolhydraat? Daar was een hond toch niet echt veel mee?
Of ligt dit bij een gekookt menu anders?

Groeten Peter

Volgens mij zijn deze recepten geschikt voor elke hond, al geef ik zelf de voorkeur aan rauw :D. Maar goed dat lukt nog even niet bij de hond van mij vriendin.

Ikzelf zou ook nooit pasta geven, maar rijst zou kunnen, mist je hond daar niet allergisch op reageert. Ik denk dat het in deze recepten wordt voorgeschreven om aan voldoende calorieën te komen? Ik ga mijn vriendin adviseren om zoete aardappel als koolhydratenbron te gebruiken, dat lijkt mij gezonder als rijst en zeker gezonder als pasta.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door