Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2129826
mijn manier zou het niet zijn.. maar ze heeft je goed getraind. ik snap niet waarom je dit zou willen simpelweg omdat het onnatuurlijk is, niet de meest gezonde manier van voeren voor het lichaam en daarnaast snap ik het praktisch ook niet.. ik zou geen zin hebben om mijn rauwe vlees hier een halve dag te hebben staan..
Door Martine-Tom
#2129829
Ik zou het wel kunnen doen als ik zou willen, Tom eet gewoon genoeg en stopt dan, of eet helemaal niks  ::)
Het gebeurd ook wel eens dat het blijft staan, en dan blijft het staan ::)
Snachts laat ik het tegenwoordig idd gewoon staan want dan eet de kat de restjes op, hoef ik smorgens alleen de kale botjes weg te gooien  ;D

Ik heb alles geprobeerd maar meneer heeft gewoon geen grote honger, hij weegt nog geen 7 kilo en eet...nouja hij krijgt 140 gram per dag, in 1 portie, op variabele tijden, eet hij niet haal ik het weg en bied het later nog eens aan.
Soms eet hij het wel en soms niet.
Ik weet eigenliljk wel zeker dat er niks zou veranderen, hoe ik het ook aanbied, of het nou de hele dag staat of dat ik het maar 1 keer per dag 5 minuten geef.

Ik bedenk nu, het enige wat ik niet geprobeerd heb is om de dag voeren...kan dat ook nog?
Dus een dubbele portie 1 keer per 2 dagen?
#2129847
wat ik me wel af vraag, een hond die zijn baasje inderdaad zoals Deesje het noemt behoorlijk getraind heeft, zou die nou voor de rest wel gewoon braaf zijn? ik bedoel, de regels omtrend het eetmoment vind ik echt een wezenlijk deel van de opvoeding van de hond. nou ben ik geen heel ervaren hondenbaas, maar zitten&wachten voor zijn eten, niet bedelen of vragen om eten, etc, dat zijn echt de eerste dingen die ik Reus geleerd heb. de regelmaat hoort daar ook bij. vind het echt deel van de basis, niet alleen qua gehoorzaamheid maar ook in de vertrouwensband tussen mijn hond en mij.

@martine: misschien moet je hem gaan laten wennen aan een dagje vasten? misschien vindt hij dat wel prettig. ik doe het deels ook met Reus, die is min of meer per ongeluk (vergeet wel eens wat te ontdooien...) gewend aan een keertje overslaan en ipv een maaltijd een paar gedroogde dingetjes of wat groente/fruit. vind het wel makkelijk en volgens mij is het nog gezond ook.
#2129876
Hier stond brok altijd in huis, bij meerdere honden over de jaren heen, is een beetje de gewoonte ook hier in de buurt. Onze honden aten niet de hele dag door, vooral 's avonds en bleven netjes op gewicht. Sinds ze vers eten (nu zo'n 3 jaar) krijgen ze gewoon 1 maal per dag eten, niet direct eten, is eten weg en kunnen ze wachten tot de volgende dag.
Wat mij wel erg is opgevallen, eten in huis veroorzaakte geen conflict, niet bij de brok, niet bij snoepjes, niet bij ons eigen eten. Nu de honden 1 maal per dag eten, is eten de grootste veroorzaker van gevechten hier. Daarnet nog, ik haal eten uit de vriezer weer 2 honden in elkaar. Als ik snoepjes neem moet ik oppassen, als ik in de keuken ben oppassen, het is eigenlijk de hele dag oppassen met eten, de veroorzaker is Kai. Terwijl Kai nog meegemaakt heeft dat er brokken continu in huis stonden en toen was eten niet zo'n probleem, dat kan nu absoluut niet meer, ook niet met brok moest ik dat willen. Maar Kai heeft wel altijd die bepaalde karaktertrekken gehad, dat is alleen versterkt nu.
Laatst gewijzigd door Linsey op zo 09 okt 2011, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#2129883
Linsey schreef: Hier stond brok altijd in huis, bij meerdere honden over de jaren heen, is een beetje de gewoonte ook hier in de buurt. Onze honden aten niet de hele dag door, vooral 's avonds en bleven netjes op gewicht. Sinds ze vers eten (nu zo'n 3 jaar) krijgen ze gewoon 1 maal per dag eten, niet direct eten, is eten weg en kunnen ze wachten tot de volgende dag.
Wat mij wel erg is opgevallen, eten in huis veroorzaakte geen conflict, niet bij de brok, niet bij snoepjes, niet bij ons eigen eten. Nu de honden 1 maal per dag eten, is eten de grootste veroorzaker van gevechten hier. Daarnet nog, ik haal eten uit de vriezer weer 2 honden in elkaar. Als ik snoepjes neem moet ik oppassen, als ik in de keuken ben oppassen, het is eigenlijk de hele dag oppassen met eten, de veroorzaker is Kai. Terwijl Kai nog meegemaakt heeft dat er brokken continu in huis stonden en toen was eten niet zo'n probleem, dat kan nu absoluut niet meer, ook niet met brok moest ik dat willen. Maar Kai heeft wel altijd die bepaalde karaktertrekken gehad, dat is alleen versterkt nu.
met een hogere motivationele waarde van het voer bestaat de kans natuurlijk altijd.. het feit dat ze brokken de hele dag laten staan is al niet echt natuurlijk en toont de 'motivatie' naar de brok toe, het interesseert ze niet.. dat is hetzelfde met agressie rond de voerbak.. veel honden worden toch iets meer voeragressief als ze overgaan van brok (die mag je best afnemen is niet zo hoog in waarde) naar vers (lekker, mijn, afblijven). ook naar elkaar kan dit getoond worden en is het een kwestie van oefenen en trainen. ik ben erg blij met het feit dat ze bepaalde motivatie naar hun eten/beloningen toe hebben want daardoor kan ik inschatten waarmee ik met ze kan trainen, wat waarde heeft.. een hond die zich niet druk maakt om wat ie kan eten of wanneer is een hond die veel minder open staat voor voedselbeloningen..
Door Martine-Tom
#2129906
Deesje schreef: je hebt kans dat dat werkt ja.. ik vind dat sowieso een 'idealer' eetpatroon en zou nooit meer anders willen. gewoon een keer proberen..
Dan ga ik dat maar eens proberen, kan ik dan wel 280 gram in 1 keer geven ivm met maagtorsie enzo?

@Nienk, vasten doet hij uit zichzelf al zovaak dat ik hem dat niet hoef aan te leren  :biggrin2:
Van de 7 dagen eet hij er maar 5 ongeveer, beloningen enzo neemt hij wel aan maar zijn eten laat hij dan staan.
Vandaag eet hij ook weer na 2 dagen weigeren.

Ik maak me er overgens totaal niet druk om, en het is ook geen machtspelletje van hem want het maakt mij echt niet uit of hij eet of niet, hij krijgt het aangeboden en als hij niet eet...dan zal hij wel geen honger hebben. Hij krijgt ook niks anders, of meer snoep ofzo dus het is gewoon echt alleen maar een lastige eter.
Hij is wel redelijk stabiel in gewicht soms valt hij een paar ons af, dan gaat hij weer eten en komt het langzaam weer bij.
#2129930
als hij op 2% van zijn lichaamsgewicht zit moet dat makkelijk kunnen, hier eten ze ook wel eens meer dan hun dubbele voorspelde hoeveelheid, waarbij 1 van mijn twee toch al ruim boven zijn voorspelde gewicht zit...

vb Tuwi weegt 29kilo, krijgt 1kg per dag (iets meer dan 3% dus) en die eet ook makkelijk 2-2,5 kilo weg.. dan issie wel vol maar het gaat verder probleemloos.. en dan zit je dus op 8,6% met 2,5 kg.. moet wel zeggen dat 2,5 kilo hier niet regelmatig gebeurt, 2kg (en dus 6,9%) wel.. en dat is ook wat meestal gezegd wordt voor de huishond, tot 7% gaat sowieso zonder problemen.. daarboven is het een beetje oppassen (en zie ik ook dat die van mij soms genoeg heeft en niet verder eet)
#2130008
nienk schreef: wat ik me wel af vraag, een hond die zijn baasje inderdaad zoals Deesje het noemt behoorlijk getraind heeft, zou die nou voor de rest wel gewoon braaf zijn? ik bedoel, de regels omtrend het eetmoment vind ik echt een wezenlijk deel van de opvoeding van de hond. nou ben ik geen heel ervaren hondenbaas, maar zitten&wachten voor zijn eten, niet bedelen of vragen om eten, etc, dat zijn echt de eerste dingen die ik Reus geleerd heb. de regelmaat hoort daar ook bij. vind het echt deel van de basis, niet alleen qua gehoorzaamheid maar ook in de vertrouwensband tussen mijn hond en mij.
Je kan zeggen dat ze mij in sommige opzichten 'behoorlijk getraind heeft' ja. Ik laat het toe, omdat ik haar ook wat luxe gun. Net als ik afentoe verwend wordt met wat extra comfort.
Binnenshuis hebben we voor de rest geen problemen met haar. Ze mag op de bank, ze mag op het bed, ze mag in elke kamer komen die we hebben. Ja, ze bedelt op een voor ons niet hinderlijke manier. Vinden wij niet erg, ze krijgt ook gewoon stukjes kip, rund (gekookt) of wat anders als wij dat aan het eten zijn op dat moment. Het kan alleen vervelend zijn als we visite hebben, maar dan sturen we haar naar haar plaats als ze vervelend wordt en dan is het ook genoeg. Als wij klaar zijn met eten (moeten we eerst afruimen, anders denkt ze dat ze nog wat kan krijgen), dan gaat ze haar eigen eten op eten. Ze krijgt ook een jasje om als het buiten koud is. Ze heeft geen ondervacht en weinig vet, dus in die zin: 'what ever makes her happy', wij vinden het ook leuk om haar te vertroetelen.

Ik vind het onzin om een hond helemaal z'n zin niet geven, omdat je zo nodig de baas moet zijn. Als je maar consequent bent, dat lijkt me belangrijker. Genoeg is genoeg en als ze van de bank af moet vanwege visite is dat ook geen probleem. Het enige probleem is haar agressie naar andere honden, maar dat had ze al voor ze bij ons kwam. Ze is bijna 7 jaar, we hebben haar nu 1,5 jaar en het gaat eigenlijk heel erg goed mbt andere honden. Ze zal misschien nooit echt met ze kunnen spelen, maar negeren gaat wel heel goed. Ze luistert steeds beter, we trainen en werken veel met haar. Ze werkt nog steeds erg graag voor voer/snoepjes (kaas, gedroogde kip, rund, etc). Qua gehoorzaamheid vraag ik erg veel van haar. Het is geven en nemen.

Mijn vorige honden aten altijd direct alles op wat ik ze voor schoot hoeveel dat ook was (gedeeltelijk aangeleerd). Maar ze schommelden veel meer in gewicht. Noa reguleert dat zelf, lekker makkelijk! Dus ik geef de voorkeur aan 'zelf regulatie'.
Deesje schreef: mijn manier zou het niet zijn.. maar ze heeft je goed getraind. ik snap niet waarom je dit zou willen simpelweg omdat het onnatuurlijk is, niet de meest gezonde manier van voeren voor het lichaam en daarnaast snap ik het praktisch ook niet.. ik zou geen zin hebben om mijn rauwe vlees hier een halve dag te hebben staan..
Misschien is het niet de meest gezonde manier van voeren, maar ze krijgt wel gezond voedsel binnen. Ik snap dat slechte voeding negatieve gevolgen kan hebben. Ik zie niet in wat voor negatieve gevolgen gelijkmatig eten heeft. Tot noch toe zie ik eigenlijk alleen voordelen.
Laatst gewijzigd door EvitaP op zo 09 okt 2011, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#2130041
De hondenbuik is niet gemaakt op de hele dag door kleine beetjes eten, maar op af en toe (zelfs misschien eigenlijk niet iedere dag) grote hoeveelheden weg werken. Dat zorgt er voor dat het eten optimaal verteert en de voedingsstoffen zo goed mogelijk opgenomen worden. Daarnaast geeft dit de hond ook voldoening, dit is zeker het geval bij barfen, maar eigenlijk bij ieder voedsel.

Ik denk zelf dat de hond (in ieder geval die van mij) de duidelijkheid, regels en gewoontes rondom het eten nodig heeft om te weten waar hij aan toe is, te vertrouwen op de baas. die van mij zal heus wel eens honger hebben hoor, als er een avond maaltijd over is geslagen bijvoorbeeld. maar hij weet dat er toch echt vanzelf wel weer eten komt, dat ik hem dat zal geven wanneer ik dat beslis, want ik ben zijn baasje. dat is niet alleen omdat hij moet doen wat ik zeg, maar ook omdat hij me vertrouwt. Dit is volgens mij zo'n wezenlijk onderdeel van de band met de hond, dat het waarschijnlijk alles wat je daarna nog van de hond vraagt zal beïnvloeden. of dat nou truukjes doen, gehoorzaamheid of andere honden negeren is.
#2130934
Hoi,
ik heb het meerdere malen getest; kijken hoeveel hij wil eten als hij veel te veel krijgt.
Van KVV eet hij ipv de benodigde 500 gram, ca. 700 op en laat hij de laatste 100 echt gewoon liggen. Die 700 is dus echt zijn max.
Van Barf heeft hij 1x de 800 gram gehaald.
Nu hij op dit moment weer 575 gr Barf krijgt, eet hij zelstandig het bot op en laat spier en orgaan meestal liggen als het aan 1 stuk zit.
De rest kan ik in stukjes knippen. Dus uit zichzelf laat hij het echt liggen; zelfs tot de volgende dag als ik het even vergeet op te ruimen.
Blijkbaar weet hij precies wanneer genoeg genoeg is.
Over baknijd hoef ik me ook al geen zorgen te maken; eten is iets wat je gezellig samen doet volgens Pablo.
Wat hij zelf over heeft, mag ik gewoon pakken en in stukjes knippen. In kleine stukjes is spier en orgaan blijkbaar lekkerder. Die stukjes hoef ik niet meer in z'n bak te leggen. Doe ik dat wel, dan eet ie ze niet op.
Pak ik die stukjes uit z'n bak en hou ze voor hem in m'n hand, dan eet ie ze meestal wel op. Ligt eraan wat het is trouwens.
En eigenlijk is ook daar geen peil op te trekken...
Kortom: Pablo overeet zich nooit, ook niet als hij de kans krijgt. Hij is dan ook precies goed in gewicht en heeft nooit honger.
Lastig bij training; je kunt hem niet paaien met iets lekkers.
Ook niet met verse kippenhartjes in m'n jaszak.
Over brokjes die anderen hebben hoef ik me nauwelijks zorgen te maken.
Hij weigert niet/zelden, maar pakt die 'beleefd' aan van een ander. Lijkt net alsof hij ook brokken lust...
Loopt die persoon weer weg, dan 'spuugt' hij die gewoon weer uit.
Dus ook makkelijk met kinderen; die geven stiekem wel es iets. Borrelnootje pakt hij ook aan, het krokante korstje eet ie dan op en het nootje komt ongeschonden er weer uit. (kids beginnen nu te snappen dat ie borrelnootjes echt niet mag hebben hoor).
#2131614
Mijn Golden maakt het echt niet uit wanneer ik het eten geef. Ik denk alleen wel dat alles op eet wat ik hem geef, ook als dat veel meer is.
Mijn Berner is een ander verhaal. Als pup al was hij zo gefixeerd op eten, niet normaal meer, leek nooit genoeg te hebben. Toen hij over ging op kvv werd dit echt anders. Het nadeel is alleen dat er een patroon is ingeslepen. Als ik 's ochtends beneden kom is hij door het dolle heen en wordt pas rustig als hij zijn eten op heeft. Dit is dus ontstaan door het eten van brokken. Ik vind dit behoorlijk irritant. Ik wil dus ook graag naar 1 keer voeren per dag, maar dat wordt extra moelijk want ik moet een hardnekkig patroon doorbreken.
Reden om 1 keer per dag te willen voeren, ik vind dat makkelijker. Nu moet ik 's ochtends 2 uur wachten totdat ik naar het bos kan met ze. Als ze geen eten zouden krijgen kan ik al veel eerder. Vooral in de zomer is dat prettig, want ik sta meestal pas om 8 uur op en dan is het om 10 uur al te warm voor mijn Berner met echt warm weer.

's Avonds gaat het sinds de kvv en nu Barf wel goed. Hij zeurt dan niet meer om zijn eten. De ene keer krijgen ze om 17 uur en de andere keer om 19 uur. Vorige week kregen ze pas om 21 uur toen ik terug kwam van de training. Dat kon ik met brok echt niet hoor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door