Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2028232
Veerle-scrappyToo schreef: Ik denkd at het dit topic was:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,87390.0.html

Het is even een tegenvaller als er iets een slechte reactie geeft maar anderzijds wel iets om blij voor te zijn want je heb een boosdoener gevonden.  Zo zie je dat het inderdaad niet voor niets is geweest.  Het lijkt wel even een stapje terug maar dat is het zeker niet.
Hoewel ik je gevoel ken hoor.  Gaat het net lekker en wordt het terug overhoop gegooid  >:(
Maar eens Jasco er weer door is is dat allemaal vergeten  ;)

Ik vind hert een goede volgende stap...mocht dit lukken heb je toch al voldoende diersoorten om een mooi menu mee uit te bouwen.  Haas is misschien ook een mogelijkheid?
Bedankt om de link te posten veerle had ookal aan hert gedacht maar ook aan een menu met iets meer vis ik ga even het topic doorlezen om de meningen hier eens te zien.

Effe off-topic : Gizmo ziet er fantastisch uit! Wat een prachtige kop!  :biggrin2:
#2028250
Patj88 schreef: Effe off-topic : Gizmo ziet er fantastisch uit! Wat een prachtige kop!  :biggrin2:
Helemaal mee eens  ;D  En hij wordt nog maar 6 maand...zit dus nog vollop in de groei en ontwikkeling.  Ik ben benieuwd hoe hij nog verder uitgroeit  :D

Wat je DA zei over kip-lam-rund die de meest risicohoudende vleessoorten zijn.  Het is de eerste keer dat ik dat hoor van lam maar hij kan natuurlijk gelijk hebben.  Nena is voor de eerste keer schilfers beginnen krijgen toen ze meer lam kreeg om te eten... Maar dat is mijn ervaring natuurlijk.
Je gaat alleen pas zekerheid hebben als je het echt test.  Maar aangezien hij nu wel reageerde op rund zou ik eerst een diersoort proberen zoals hert of haas en als het een ganse tijd beter gaat pas terug een van de risicohouders. Er is ook nog geit, parelhoen,...?
Of je zou inderdaad moeten beslissen om naar meer vis te gaan maar dat moet je zelf afwegen natuurlijk.
#2036594
Hallo iedereen,

Hoelang kunnen die reacties op rund blijven duren  :-\
Jascp kreeg 1.5kg rund maar staat nu al bijna 2 weken weer op en oude menu.
Op zen rug heeft hij schilfers en talg he voelt wat vettig aan als je erover wrijft.
Kan ik hem met iets wassen om dit te doen stoppen of is het echt een reactie op het rund.
Ik ben even weer helemaal aant twijfelen of ik wel goed bezig ben hoor.
#2036695
Hoe snel een hondje van zo een reactie herstelt hangt volgens mij echt af van hond tot hond en hoe hard die reageert op een foute indringer. 
Ik zou nog niet te snel beginnen twijfelen, het ging heel goed tot het rund er bij kwam dus ik denk dat rund toch één van de triggers zal zijn.  Je zou kunnen proberen om hem eens te wassen met een shampoo maar dan eentje die goed gekozen is en de huid niet nog verder uitdroogt.  Ik gebruik er altijd eentje met tea tree maar of dit de juiste zou zijn in deze situatie dat weet ik niet.  Misschien dat anderen betere shampoo's kunnen aanraden. Misschien helpt het als hij eens door een wasbeurt de reeds aanwezige talg en schilfers kwijt kan geraken.  En dan daarna zien wat er nog gebeurt.
Heeft hij jeuk, slechte stoelgang ?? Of waren het alleen de schilfers en de talg die opspelen.
Vooral niet opgeven nu hoor!
#2036722
Veerle-scrappyToo schreef: Hoe snel een hondje van zo een reactie herstelt hangt volgens mij echt af van hond tot hond en hoe hard die reageert op een foute indringer. 
Ik zou nog niet te snel beginnen twijfelen, het ging heel goed tot het rund er bij kwam dus ik denk dat rund toch één van de triggers zal zijn.  Je zou kunnen proberen om hem eens te wassen met een shampoo maar dan eentje die goed gekozen is en de huid niet nog verder uitdroogt.  Ik gebruik er altijd eentje met tea tree maar of dit de juiste zou zijn in deze situatie dat weet ik niet.  Misschien dat anderen betere shampoo's kunnen aanraden. Misschien helpt het als hij eens door een wasbeurt de reeds aanwezige talg en schilfers kwijt kan geraken.  En dan daarna zien wat er nog gebeurt.
Heeft hij jeuk, slechte stoelgang ?? Of waren het alleen de schilfers en de talg die opspelen.
Vooral niet opgeven nu hoor!
Alleen problemen met vacht en huid. Deze zijn ook nog nooit volledig van de baan geweest... Zen darmen gaat het goed mee. Nu wat minder maar dat is omdat hij kersen eet die van de boom vallen. Geeft soms een wat rare stoelgang maar voor de rest alles ok.
#2036726
oh nee hoor, inderdaad  niet opgeven! je bent hartstikke goed op weg en het is nu gewoon nog te vroeg om te kunnen oordelen of er misschien andere dingen dan het rundvlees mee spelen. ik zou het nog een tijdje aan kijken.

Dat Reus 1 (1!!) gewoon hondenkoekje had gehad, duurde het een week voordat de jeuk voorbij was, en nog een week totdat zijn oortjes e.d. weer heel waren.

Ik heb, toen Reus ook schilfers en zo'n raar vettige vacht had, van mijn holistisch DA de shampoo van Vet Gold Cream aangeraden gekregen. die werkt voor Reus erg goed. heb hem toen hij die rare vacht had er geloof ik iedere week mee gewasssen, en dan ook echt goed: nat maken, inzepen, 5 minuutjes in laten trekken, uit spoelen, en nog een keer inzepen en gelijk weer uitspoelen. Nu doe ik hem er eens in de maand ofzo mee, en dan gewoon alleen wassen en gelijk uitspoelen. zijn huid knapt er altijd enorm van op, vacht is mooi en hij heeft dan ook gelijk een paar dagen minder jeuk. Het ruikt ook wel ok, niet heel erg naar shampoo zegmaar. als ik hem eerst wel eens waste met gewone hondenshampoo, wou ie gelijk in de eerste beste viezigheid rollen, met deze heeft hij dat niet.

geef je Jasco pro-biotica, of iets anders voor zijn weerstand? misschien is dat nu wel even fijn voor hem, om de reactie en allergie ellende zijn lijf uit te werken.
#2036752
Patj88 schreef: Alleen problemen met vacht en huid. Deze zijn ook nog nooit volledig van de baan geweest... Zen darmen gaat het goed mee. Nu wat minder maar dat is omdat hij kersen eet die van de boom vallen. Geeft soms een wat rare stoelgang maar voor de rest alles ok.
Dat die problemen nog nooit hélemaal van de baan zijn geweest...kan goed zijn dat hij nog vollop bezig is van herstellen, misschien beetje ontgiften er bij.  Hoe langer hij in contact is geweest met de triggers hoe langer zijn lijfje nu eenmaal nodig heeft om het buiten te werken.  Ik zou hem toch even goed wassen maar niet te veel ( met shampoo).  Tussendoor misschien even spelen met de tuinslang.  Nena vind dit zalig...ik maar proberen mikken op haar probleemplekjes en zij maar proberen om me te snel af te zijn en in de straal te happen.  Voor haar is zo een speelbeurt goed om weer een stralende zachte vacht te hebben.

En misschien is er toch nog iets buiten te voeding die OOK voor reactie zorgt naast de voeding.  Soms heeft een hond nu eenmaal een probleem met voeding én iets van buitenaf  :'(  Tja, hoe kom je daar met 100% achter...ik denk dat je dan niet onder een allergietest uit geraakt.  Maar daar zou je nog even mee kunnen wachten aangezien je het nu toch vrij goed onder controle hebt.  Misschien even kijken wat de winter brengt terwijl hij rauw krijgt.
#2044251
Jasco heeft vandaag zen eerste niet gemalen konijn gekregen.
Maar het was geen succes.
Hij heeft het enkel wat verplaatst en afgelikt maar begon er niet van te eten of aan te knagen  :-\
1 van men katten ushi toonde wel belangstelling.
Heb hem alles terug afgenomen een voorpoot afgesneden en aan de kat gegeven en nu staat alles te wachten tot vanavond.
Maar ik vrees ervoor dat hij zal eten.
Volgens mijn wordt meneer wat teveel verwent door elke dag wat sterk smakende zalm bij zen menu te hebben.
Ik had wel al gezien dat hij niet echt verzot was op de eendennekken als hij deze zelf moet knagen.
De kiezebrink-mixen vliegen erin.
Ik denk dat ik het ook hierbij zal houden en hem dus mixen en kvv zal gaan geven in de toekomst.
Maar vanavond doe ik nog een poging met het konijn.

Verder gaat alles goed met hem. :)
#2044255
was het nog een heel konijn in de vacht, of een karkas?

niet iedere hond begrijpt direct wat ie met zo'n ding aan moet, ik heb Reus ook moeten leren knagen.

als je nou zelf even het konijn zo bewerkt dat hij een makkelijk beginnetje heeft? als het een heel konijn is dus even de buik open snijden en/of her en der wat in knippen en snijden zodat er losse fliebertjes die hij er makkelijk vanaf krijgt.

Reus begreep er in het begin helemaal niks van, heb toen een paar keer het vlees op de vleesbotten in gesneden, zodat er makkelijk hapjes afkwamen. toen had hij het al snel door en nu doet hij niets liever dan knagen!

ik zou dus even doorzetten, als je hem wel aan het knagen krijgt gaan zowel hij als jij daar vast enorm veel plezier aan beleven!

als het komt door de zalm, dan dat er gewoon niet bijgeven. eet hij niet? na minuut of 5 eten weg halen, niets anders geven, en volgende eetmoment pas weer aan bieden. dat herhalen tot dat hij wel eet. op een gegeven moment krijgt hij echt wel door dat het zonder zalm ook best te eten is!
#2044292
Ik denk ook dat het een kwestie is van het leren knagen.  De eerste keer dat Gizmo hier bvb zijn penslap kreeg heeft hij er bijna een half uur over gedaan.  En hij zat in het begin ook zo te kijken van zijn vlees naar ond en weer terug  :biggrin2:  Nu gaat het knaag knaag,sleur trek slik  ;D
MEt karkas was het net hetzelfde.
Wat betreft de zalm...gewoon me in zijn pot leggen, kan hij eerst wat zalm eten als hij echt wil en dan daarna aan zijn konijn beginnen.  Misschien even vast houden en hem wat helpen en aanmoedigen.  Bij Nena gaat hier bvb ook soms een konijnenkop +zalm + spiervlees in de pot dus geen probleem hoor om te mengen ook al isniet alles gemalen.  Ze kiest maar met wat ze wil beginnen maar op het eind is de pot altijd mooi leeg.
En ja, zoals Nienk zegt..misschien zorgen dat hij ergens makkelijk eens tukje vanaf kan scheuren zodat hij de smaak te pakken krijgt van het konijn en dan meer wil.  Nou vanavond heeft hij in elk geval dan toch al wat meer honger als hij nu niet gegeten heeft...helpt misschien ook wat.

Hoe gaat het met de reacties na het rund?  Zijn die al wat beter weg getrokken of niet?
Door Patj88
#2044339
Alle tips die jullie geven heb ik geprobeerd.
Vasthouden en aanmoedigen lukt niet het is echt alsof hij geen zin had in eten vandaag.
zen groenten met spiervlees van paard hefet hij wel opgegeten.
Maar met de gehakte konijnenkop deed hij ook moeilijk.
Zal wel zien vanavond maar als ik de indruk krijg dat hij liever gemalen heeft ga ik geen moeite blijven doen om hem hele barf stukken te geven.

Zen reactie op het rund ebt langzaam weg.
Veerle bij topdog hebben ze nu een assortiment natuurlijke shampoos met leisteenolie enzo volgende keer ga ik deze kopen en hem daarmee is wassen.
Door nienk
#2044391
ik zou hem echt nog even wat tijd geven om te leren knagen hoor, vrijwel iedere hond vind knagen heerlijk! daarnaast is het ook enorm gezond voor zowel zijn gebit, de spijsvertering (dat denk ik zelf) en zijn kop.

fijn dat de reactie op het rund langzaam over gaat!
Door Patj88
#2044425
de maaltijd van vandaag ga ik allemaal malen.
heb gezien dat hij wat overgegeven heeft op wat hij vanmorgen heeft gegeten.
ik wil zeker zijn dus ga ik maar voor de gemalen prakjes.
Door Patj88
#2044718
Hij heeft vandaag 4 keer overgeven. :(
De lever de gemalen kop en het spiervlees van paard en de groenten zijn er allemaal uit gekomen.
Heb ook in de tuin een hoopje uitgebraakt gras gevonden met hierin een tak.
Dit is volgens mij wat hem ziek heeft gemaakt.
Morge krijgt hij gwn weer zen kiezebrink met zalm paard en groenten.
Vandaag heb ik ook beslist dak ik het barfen opgeef.
Ik ga verder met mixen en kvv.
Ik hoop dat hij morge weer de oude is en weer op zen voederbak vliegt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door