Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#226848
geer schreef: Even een aanvullende vraag over de combi Carnibets/Barf op dezelfde dag... We gaan er hier vanuit dat CB compleet is, toch? Dan zou je in feite een maaltijd CB kunnen geven, dat gewicht haal je van het totale daggewicht af, en wat overblijft balanceer je uit met Barf... Zo doe ik het nu tenminste... Als ik het idee heb dat Sophie even iets meer nodig heeft, geef ik haar een extra CB maaltijd (ze krijgt normaal 2 keer per dag eten, 's ochtens vlees, orgaan + groente & rest, 's avonds vleesbotten...als ik haar even wat extra's wil geven, geef ik haar meestal 's middags wat CB)... Misschien kan je op zo'n dag het orgaanvlees in je eigen barfmix iets verminderen, maar echt zwaar weegt het niet volgens mij...

Of zeg ik nu iets geks?
Nee hoor, ik vind het niet gek. Ik heb zelf altijd moeite gehad met versvlees te combineren met zelf samengestelde maaltijden maar dat is waarschijnlijk erg persoonlijk.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#226852
Lizzy schreef: Nee hoor, ik vind het niet gek. Ik heb zelf altijd moeite gehad met versvlees te combineren met zelf samengestelde maaltijden maar dat is waarschijnlijk erg persoonlijk.
Waarom vond je dat moeilijk te combineren?
Door Lizzy
#226861
sylvia schreef: Waarom vond je dat moeilijk te combineren?
Omdat je niet exact weet wat er in de producten zit. En als je dus een beetje gecalculeerd met zelf samenstellen aan de slag wilt, dan vind ik dat moeilijk combineren. Zeker als het om dagelijks samenstellen in combinatie met een kant-en-klaar product gaat. Geef je bijv. wel of geen orgaanvlees? En als je het niet geeft, krijgen ze dan uiteindelijk voldoende binnen? En qua percentage bot: als je niet weet hoeveel bot de versvleesfabrikant erin doet, dan weet je dus in theorie ook niet hoeveel je zelf moet geven. En dus kun je alleen een calculatie maken van je eigen zelf samengestelde gedeelte maar blijft het (in mijn ogen) dus een beetje 'on best effort'. Weet je dus (aan het eind van de dag) nog steeds niet precies wat je pup binnen krijgt en of het voldoende is (of teveel misschien).
Door geer
#226871
Lizzy schreef: Omdat je niet exact weet wat er in de producten zit. En als je dus een beetje gecalculeerd met zelf samenstellen aan de slag wilt, dan vind ik dat moeilijk combineren. Zeker als het om dagelijks samenstellen in combinatie met een kant-en-klaar product gaat. Geef je bijv. wel of geen orgaanvlees? En als je het niet geeft, krijgen ze dan uiteindelijk voldoende binnen? En qua percentage bot: als je niet weet hoeveel bot de versvleesfabrikant erin doet, dan weet je dus in theorie ook niet hoeveel je zelf moet geven. En dus kun je alleen een calculatie maken van je eigen zelf samengestelde gedeelte maar blijft het (in mijn ogen) dus een beetje 'on best effort'. Weet je dus (aan het eind van de dag) nog steeds niet precies wat je pup binnen krijgt en of het voldoende is (of teveel misschien).
Ja maar...

als je de Barf richtlijnen nou in de gaten houdt..en gevarieerd voert, misschien de ene keer wat meer van het een, de keer daarop weer wat meer van het ander... Denk je dan echt dat het zo snel falicant uit balans zal zijn?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#226874
geer schreef: Ja maar...

als je de Barf richtlijnen nou in de gaten houdt..en gevarieerd voert, misschien de ene keer wat meer van het een, de keer daarop weer wat meer van het ander... Denk je dan echt dat het zo snel falicant uit balans zal zijn?
ik zopu er ook niet zo'n probleem mee hebben omdat het volgens mij nu ook weer zo nauw niet luisterd
Door Lizzy
#226877
Nee, waarschijnlijk niet. Maar daarom schrijf ik ook al dat het erg persoonlijk ligt. Ik ben iemand die dus exact wil weten wat mijn honden eten. Daarom stel ik zelf samen.

Ik vind het zelf ook niet prettig om 'het compleet' concept te combineren met het 'uitgebalanceerd, mijn honden eten in 1 week alles wat ze nodig hebben' concept.

In feite gooi je twee verschillende manieren van benadering door elkaar. En ik persoonlijk vind dat niet prettig. En voor mij werkte het dus ook niet.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 20 dec 2004, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door evds
#227137
Hallo,

Even een korte update Dwan (onze pup). Gister 2 maaltijden CB en nog 1 puppenpap. Vandaaag 3 *CB waar ik een beetje kokend water over heb gegooid en gestrart met dat homeopatiche middel tegen diarree (van VSM) weet de naam even niet.
Ik heb ook probiotica besteld bij de veearts maar dat duurt nog een aantal dagen voordat ik dat in huis heb.

En vanmorgen redelijke ontlasting :) :) :) :). Nog een beetje "vet" (ben bij mijn volwassen honder drogere ontlasting gewend). Maar geen diarree meer en ook niet meer s'nachtes eruit ;).

Ik ben weer opgelucht en blij en blijf eerst een tijdje CB voeren en ga dan laagzaam weer wat BARF introduceren (zo over een weekje of zo denk ik).

In ieder geval reuze bedankt voor jullie reacties.
Door Lizzy
#227267
evds schreef: Hallo,

Even een korte update Dwan (onze pup). Gister 2 maaltijden CB en nog 1 puppenpap. Vandaaag 3 *CB waar ik een beetje kokend water over heb gegooid en gestrart met dat homeopatiche middel tegen diarree (van VSM) weet de naam even niet.
Ik heb ook probiotica besteld bij de veearts maar dat duurt nog een aantal dagen voordat ik dat in huis heb.

En vanmorgen redelijke ontlasting :) :) :) :). Nog een beetje "vet" (ben bij mijn volwassen honder drogere ontlasting gewend). Maar geen diarree meer en ook niet meer s'nachtes eruit ;).

Ik ben weer opgelucht en blij en blijf eerst een tijdje CB voeren en ga dan laagzaam weer wat BARF introduceren (zo over een weekje of zo denk ik).

In ieder geval reuze bedankt voor jullie reacties.
Hee, fijn om te lezen dat het de betere kant op gaat met je pup! De ontlasting komt vanzelf goed hoor, ik heb daar alle vertrouwen in. Heb je Okugest gegeven? Bedoel je dat middel? Wereldspul! Maar goed, als hij het nou lekker doet op CB, dan denk ik dat het inderdaad een goed idee is om dan maar langzaam nieuwe dingen te gaan introduceren. Zijn darmen hebben een brokken-achterstand in te halen en blijkbaar schakelt niet iedere pup makkelijk over (misschien toch teveel nieuwe dingen tegelijk dus geweest. Of een virus, kan ook nog steeds).
Door evds
#227518
Ja het is inderdaad Okugest! De ontlasting was vanmorgen prima. Maar tussen de middag weer prut??!!. Maar ik maak me niet meer zoveel zorgen. Hij heeft vanmorgen een poos in de tuin gespeeld met de ander honden en hapt aan van alles en nog wat. Ik kan me voorstellen dat ook daar zijn buikje een beetje van in de war raakt plus het spelen dan wel op je hoeden zijn voor de andere honden is behoorlijk enerverend. Na een half uurtje gaat hij dan ook weer lekker slapen in zijn hok en blijft de rest van de gang buiten rennen...
Ik kan me ook goed voorstellen dat hij door de opwinding aan de dunnen gaat. (gister is hij de hele dag rusig behouden, vanwegen zijn dunnen ontlasting).

Een van mijn oudere honden ging, toen ze net begon met schapendrijven (ook Heeel er generverend voor ze) , ook altijd even aan de dunne en dat herstelde zich zo weer.

Ik wacht even af en geeft alleen CB met een beetje kopend water erover en elke voeding (3/dag) een tabletje Okugest.

Groet,
Erica.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door