Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sinaxy
#1918977
Ons pupsel is naar mijn smaak te mager...
Hij is 2 dagen nadat ie bij ons kwam op Barf overgestapt en smult iedere dag weer  ;D
Hij krijgt tussen de 5 en 7 % van lichaamsgewicht per dag.
Nu zit ik met het volgende...... Hij groeit mooi en komt gemiddeld een kilo per week aan, echter zie ik voorlopig nog niet iets van bet op de ribben verschijnen. Ik snap wel dat ie natuurlijk zn voeding gebruikt om normaal te groeien waardoor hij niet direct een reserve kan aanleggen tenzij ik hem misschien nog meer ga voeren, maar omdat hij onder reuzeras valt moet je ook weer oppassen met te zwaar worden.......... wat is belangrijker,levendig,goed aankomen en normale groei met schraal uiterlijk of moet er toch echt vlees op de botten?(dus grotere hoeveelheid)
:D :D :D :D
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1919055
Dat vlees op de botten komt echt wel goed, als hij nu goed groeit en actief is hoef je je volgens mij geen zorgen te maken. Hij kan pas gaan uitdijen als hij is uitgegroeid.
Door Liz
#1919077
Grote rassen kunnen beter wat magerder zijn wanneer ze in de groei zijn. Ga je meer voeren, heb je ook kans dat hij harder gaat groeien, met alle vervelende problemen die daarbij kunnen komen.
Door TMG1961
#1919079
Sluit me helemaal aan bij Liz. Hoe oud is ie nu en wat is zijn gewicht?
Door Patj88
#1919095
Een pup groeit snel en komt snel bij in spiermassa.
Botten en gewrichten hebben echter meer tijd nodig om te ontwikkelen.
1kg per week bijkomen is ok als hij meer bij komt belast je hiermee de gewrichten wat vroeg of laat voor problemen zal zorgen.
Beperk ook het wandelen en zorg dat je pup voldoende rust heeft om ze energie te gebruiken om te groeien.
Dit was bij men beaueron belangrijk en is bij een ras als het jouwe nog belangrijker.
Er is een regel die zegt dat je per maand ouderdom van je pup 5 min aan 1 stuk aangelijn mag wandelen.
Een pup van 3 maand mag dus 15 min wandelen.
Ik heb bij jasco deze regel gevolgd  en ga sinds hij 8 weken is 2 maal per dag wandelen met hem.
Nooit problemen gehad met groeipijnen of overbelasting.
Door sinaxy
#1919097
Hij is ongeveer 15 kg en 14 weken oud.
Ik heb nergens echt een overzichtje kunnen vinden wat een duitse dog ongeveer moet wegen op welke leeftijd.
Ik heb de fokker nog gevraagd hoe hij at toen hij nog bij haar was aangezien ik em nogal mager vond en hij letterlijk zo happig is op eten....
antwoord was: je moet je hond niet voeren naar een maatbeker maar op het oog,het is een levend wezen als hij mager is voer je blijkbaar te weinig..... >:(
Door Patj88
#1919113
sinaxy schreef: Hij is ongeveer 15 kg en 14 weken oud.
Ik heb nergens echt een overzichtje kunnen vinden wat een duitse dog ongeveer moet wegen op welke leeftijd.
Ik heb de fokker nog gevraagd hoe hij at toen hij nog bij haar was aangezien ik em nogal mager vond en hij letterlijk zo happig is op eten....
antwoord was: je moet je hond niet voeren naar een maatbeker maar op het oog,het is een levend wezen als hij mager is voer je blijkbaar te weinig..... >:(
De fokker van jasco zei me ook dat je zoveel mocht voeren als de pup wil.
Maar men da zei dat ik me moest baseren op 1 kilo per week bijkomen.
Om de redenen die ik hierboven heb geschreven :)
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1919130
Ik wil niemand hiermee aanvallen, maar ik snap niet zo goed waarom een pup absoluut niet meer dan 1 kg per week zou mogen groeien  :-\
Tuurlijk snap ik dat hij niet te dik mag worden, maar het hoeft toch ook geen vel over been te zijn omdat hij anders volgens een lijstje te veel aankomt per week?
Hij heeft toch ook gewoon genoeg voedingsstoffen nodig om goed op te kunnen groeien.

En ik kan me zo voorstellen dat het nogal verschil uitmaakt of het te verwachten volwassen gewicht van je hond 25 kilo of 80 kilo is.
Als ik een pup zou hebben die ik te mager vind, dan krijgt ie meer te eten en dan heb ik geen boodschap aan "wat wel of niet zou mogen volgens een overzicht of lijstje".
Misschien komt ie dan de ene week wel 1½ kg aan en de week erop "maar" 800 gram. Ze groeien toch niet op volgens een strak schema?
sinaxy schreef: Hij is ongeveer 15 kg en 14 weken oud.
Ik heb nergens echt een overzichtje kunnen vinden wat een duitse dog ongeveer moet wegen op welke leeftijd.
Ik heb de fokker nog gevraagd hoe hij at toen hij nog bij haar was aangezien ik em nogal mager vond en hij letterlijk zo happig is op eten....
antwoord was: je moet je hond niet voeren naar een maatbeker maar op het oog,het is een levend wezen als hij mager is voer je blijkbaar te weinig..... >:(
Waarom wordt je boos door zo'n antwoord van de fokker? Hij zegt dus wat hier ook vaak gezegd wordt, voeren op het oog.
Ik heb zelf heel weinig met overzichtjes en lijstjes. De ene pup is toch de andere niet?
Ook binnen hetzelfde ras en waarschijnlijk ook nog wel binnen hetzelfde nest komen gewoon verschillen voor.
Als jij vind dat ie te mager is, zou ik ook adviseren om gewoon wat meer te voeren.
Door Liz
#1919131
Zeker met hele grote rassen, is dit gewoon gevaarlijk. Ik heb het helaas vaak genoeg in de kliniek gezien. Wanneer je meer gaat voeren, komen die honden namelijk niet aan, maar gaan gewoon sneller groeien. Dit houden de botten niet bij, waardoor je vergroeiingen kunt krijgen en dit gaat gepaard met veel pijn. De enige manier om dan de hond weer in orde te krijgen, is door extreem weinig te gaan voeren, waardoor ie pas echt verschrikkelijk mager gaat worden. Liever dus mooi slank en een gematigde groei, dan proberen dik te krijgen, met fysieke problemen als gevolg, is mijn mening.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1919133
Maar aten die pups brokken of vers? Dat lijkt me namelijk nogal een groot verschil uitmaken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1919138
sinaxy schreef: Hij is ongeveer 15 kg en 14 weken oud.
Ik heb nergens echt een overzichtje kunnen vinden wat een duitse dog ongeveer moet wegen op welke leeftijd.
Ik heb de fokker nog gevraagd hoe hij at toen hij nog bij haar was aangezien ik em nogal mager vond en hij letterlijk zo happig is op eten....
antwoord was: je moet je hond niet voeren naar een maatbeker maar op het oog,het is een levend wezen als hij mager is voer je blijkbaar te weinig..... >:(
Prima antwoord hoor, die geven we hier ook met regelmaat. :) Het lijkt misschien een antwoord waar je niks aan hebt, maar juist aan tabelletjes en schemaatjes heb je helemaal niets. Voeren doe je op het oog of gevoel (als woef wat meer haar heeft) en dan kan een richtlijn zeggen....een grote hond eet meestal iets van 6%, maar als jouw hond daar te mager op is, of dat hij er te  dik van wordt dan moet jij dat percentage gewoon naar boven of naar beneden aanpassen.

Honden van dezelfde leeftijd en hetzelfde gewicht kunnen onderling zo'n groot verschil in voedingsbehoefte laten zien dat voelen of kijken echt de beste methode is om te bekijken in hoeverre je van de gemiddelde richtlijn moet afwijken.

Dus voor nu, als jij je pup aan de erg schrale kant vind, dan mag je gerust wat meer voeren en zodra je denkt...hé, zo voelt die lekker aan, dikker moet hij niet worden, dan geef je weer wat minder.
Door **Jolanda**
#1919231
Ik ben het met Hanneke, Angelique en je fokker eens.
Voor jouw gevoel heb je niks aan het antwoord van je fokker, waarschijnlijk omdat je cijfertjes verwachtte. ;) Maar toch is dat het beste advies.
Wat heb je er aan om je aan de richtlijn te houden terwijl je hond daar heel mager of juist heel dik van word?
Ik zou hem gewoon eens 1% meer gaan voeren, kijken hoe dat gaat.
Door sinaxy
#1919306
Het feit dat ik boos werd om die opmerking was meer omdat de fokker aangaf dat ie mager was geworden door mij en dat ik blijkbaar alleen de verpakking van de brokken las ipv zelf over mn hond na te denken. Dit overigens nadat ik al had aangegeven dat ik vers ging voeren.... Dat je op het oog en niet volgens een tabel moet voeren snap ik wel degelijk, ik doe dit ook met mijn andere hond. Het dillemma is bij gewoon dat ik geen richtlijn heb waardoor ik een beetje weet of hij voldoende/ te weinig of te hard groeit.
Liz schreef: Zeker met hele grote rassen, is dit gewoon gevaarlijk. Ik heb het helaas vaak genoeg in de kliniek gezien. Wanneer je meer gaat voeren, komen die honden namelijk niet aan, maar gaan gewoon sneller groeien. Dit houden de botten niet bij, waardoor je vergroeiingen kunt krijgen en dit gaat gepaard met veel pijn. De enige manier om dan de hond weer in orde te krijgen, is door extreem weinig te gaan voeren, waardoor ie pas echt verschrikkelijk mager gaat worden. Liever dus mooi slank en een gematigde groei, dan proberen dik te krijgen, met fysieke problemen als gevolg, is mijn mening.
Dit is precies waar ik dus schuchter voor ben, wil namelijk gewoon het allerbeste voor mn moppie...
Door **Jolanda**
#1919408
sinaxy schreef: Het feit dat ik boos werd om die opmerking was meer omdat de fokker aangaf dat ie mager was geworden door mij en dat ik blijkbaar alleen de verpakking van de brokken las ipv zelf over mn hond na te denken. Dit overigens nadat ik al had aangegeven dat ik vers ging voeren.... Dat je op het oog en niet volgens een tabel moet voeren snap ik wel degelijk, ik doe dit ook met mijn andere hond. Het dillemma is bij gewoon dat ik geen richtlijn heb waardoor ik een beetje weet of hij voldoende/ te weinig of te hard groeit.

Dit is precies waar ik dus schuchter voor ben, wil namelijk gewoon het allerbeste voor mn moppie...

Je hebt toch richtlijnen ??? Je hebt de richtlijn van hoeveel procent je moet voeren aan een pup. ;)
Vergelijken met andere pups heeft totaal geen zin, want iedere hond is anders. ;)
Door Boez
#1919475
Ik snap best dat je hier onzeker over bent :)
Kan je anders een plaatje van je beessie plaatsen hier? Puppeplaatjes zijn toch altijd welkom...:)
Ik heb trouwens altijd begrepen dat het beter is om je pup aan de schrale kant te houden dan aan de dikke kant. Binnen het redelijke natuurlijk, schraal is niet hetzelfde als ondervoed.
Globaal zou ik zeggen dat het prima is als je niet echt een vetlaagje op de ribben voelt, maar als de ribben echt uitsteken issie te mager.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door