Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202Spots
#1918525
wijkje schreef: Er is vast en zeker wel lijst met samenstelling per diersoort..
Als je kijkt naar verschillende onderdelen van kip..Dan zie je al verschillen....
http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html
Ja natuurlijk is er verschil in de verschillende onderdelen van de kip en deze link heeft het dan ook over the VLEES/botten.
Poultry Raw Meaty Bones
Net zoals de kip of konijn of eend onderdelen, hebben b.v de lamsribben('t vlees met BOT) OOK 'n andere analyses dan de lam nek vlees, of de lam vlees wat van de poot af komt .
En ja Anne... je zou wel gek zijn als je de merg uit de bot gaat schrapen voordat je het geeft, maar daar gaat het helemaal niet om,
en als je goed leest wat ik schrijf dan zeg ik dat ook niet.
Het gaat helemaal niet om vlees dat samen MET 't bot word gegeten,en dat er verschil is waar het vleesbot vandaan komt.
Maar als iemand 'n analyse heeft voor alleen de BOT, zonder vlees, dan zou ik dat graag lezen.
Door flin
#1918577
Ik denk dat Dory helemaal gelijk heeft,;

't calcium  in bot is gewoon 't zelfde dierlijke calcium,

wat wèl verschilt zijn de volumes in dieren onderling:

  muis: 12 weken  -      1-dagskuiken:                rat:11 weken      kwartel:
         
calcium:  32.1 mg/kg      24.5 mg/kg                22.9 mg/kg          38.1 mg/kg


zo'n hele muis met maar 5 % kaal bot, bevat in verhouding zo'n 1.5 tot 2.4 calcium : 1 fosfor,

itt tot 'n kip, met zo'n 15 à 20 % kaal bot: die zit tegen de 1.1 calcium : 1 fosfor

  en da's precies ook mijn reden om niet klakkeloos 15 % kaal bot te voeren
Door Anne in Zweden
#1918753
*milik* schreef: N.a.v. wat ik onlangs van iemand hoorde, vraag ik me het volgende af:

als je alleen kipkarkas als bot voert, rund en paard als spiervlees en als orgaan lamslever- en nier en eendenhart, voer je dan compleet genoeg?
Je geeft dan wel  5 diersoorten, maar gevoelsmatig twijfel ik   toch aan dit menu.  Kun je  b.v. volstaan met 1 soort bot?
Dat was de vraag.
Bij KVV word voor zover ik weet alleen maar kippenbot gebruikt als calcium bron.
Ik denk dat calcium in kippen bot hetzelfde is als de calcium in lams of runderbotten, calcium is calcium..
Het vlees heeft wel verschillende waardes, en is 't is belangrijker om variatie van vlees soort te hebben dan de bot zelf.
En dat was jouw antwoord. Waar ik mijn vraagtekens bij had, want bot bestaat dus niet alleen uit calcium. En hoewel bot zonder merg misschien allemaal hetzelfde dierlijke calcium is, heeft het geen zin zo te redeneren, want bot wordt nu eenmaal met merg gevoerd, en dus kun je niet stellen dat 1 soort bot volstaat "omdat het toch allemaal hetzelfde dierlijke calcium is". De calcium is misschien identiek, maar de rest van het bot dus niet. Dus lijkt mij 1 soort bot niet volstaan.

Zo had ik het opgevat. Sorry als ik je verkeerd had begrepen - twas ook al laat... :D
Door Barf
#1918882
202Spots schreef: Ik begrijp echt niet waarom er zo'n probleem van word gemaakt hoor, mijn honden krijgen niet meer dan 4 of 5 bot soorten
waarvan trouwens 't grootste gedeelte van de kippenbotten is,en ze doen het prima zonder 10-12  andere soorten bot waar ik niet aan kan komen.
Ik zie het verschil ook niet zo, hier krijgen ze kip, kalkoen, hertenribben, lamsribben, lamskop, geitenribben en bot, eenderuggen en nekke, kwartel, paardenribben en bot, parelhoen, konijn, kwartel, zalmkop met staart en panharing, kalfsbotten.
Ik varieer zo veel mogelijk omdat ik het zelf leuk vind om mijn honden van alles voor te zetten en ik ook merk dat ze het zelf ook lekker vinden.
Door Anne in Zweden
#1918904
Barf schreef: Ik zie het verschil ook niet zo, hier krijgen ze kip, kalkoen, hertenribben, lamsribben, lamskop, geitenribben en bot, eenderuggen en nekke, kwartel, paardenribben en bot, parelhoen, konijn, kwartel, zalmkop met staart en panharing, kalfsbotten.
Ik varieer zo veel mogelijk omdat ik het zelf leuk vind om mijn honden van alles voor te zetten en ik ook merk dat ze het zelf ook lekker vinden.
Echt? Paardenribben? En wat voor kalfsbotten en geitenbot? En wat is je ervaring daarmee? (In Duitsland worden hele dragende onderdelen gevoerd "omdat het de tanden zo mooi schoonhoudt", vandaar mijn geïnteresseerde vraag. Ik word altijd wat vreemd aangekeken als ik vertel hoe wij NLers barfen).

Overigens, Dory, als je 4-5 botsoorten voert, ís er ook geen probleem! Maar de vraag is of alleen kipkarkas (wat de hond van de kennis van TS dus bijna uitsluitend krijgt) wel voldoende is. Maar daarop heeft Lizzy een paar pagina's terug al antwoord gegeven. 8)
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op zo 30 jan 2011, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Barf
#1919091
Anne in Duitsland schreef: Echt? Paardenribben? En wat voor kalfsbotten en geitenbot? En wat is je ervaring daarmee? (In Duitsland worden hele dragende onderdelen gevoerd "omdat het de tanden zo mooi schoonhoudt", vandaar mijn geïnteresseerde vraag. Ik word altijd wat vreemd aangekeken als ik vertel hoe wij NLers barfen).
Ja Herby heeft sinds kort paardenribben en die zijn echt heel erg goed bevleesd, mijn honden zijn er gek op, de kalfsbotten kwamen van Lupa, erg zacht en ze hadden ze zo op, daar heb ik wel spiervlees apart bijgedaan.
Mijn honden hebben hagelwitte tanden en helemaal gaaf, niks afgesleten of afgebroken ;)
Door Francisca
#1919099
Heb vol interesse de voorgaande pagina's gelezen. Want ook ik durf nog niet zo  :-\ goed.... tot nu toe voer ik alleen maar kippenkarkas, kippenrug, ganzenkarkas en zalmkop als botvlees. Veel te éénzijdig als ik alles goed gelezen heb. Maar ik ben zo bang dat ander bot te hard is en dat het ergens blijft hangen of zelfs schade geeft. Ik ben hierin echt een angst  :rabbit: ! Bij de gans haal ik zelfs de vleugelbotjes er nog uit omdat ik bang ben dat deze ergens in zijn keel blijven hangen.

Maar nu ik dit allemaal weer lees moet ik er misschien toch aan geloven om ook andere botsoorten te gaan voeren. Help  :-[ !!!!

Paardenribben? Is dat niet veel te groot en hard?
Door Anne in Zweden
#1919123
Barf schreef: Ja Herby heeft sinds kort paardenribben en die zijn echt heel erg goed bevleesd, mijn honden zijn er gek op, de kalfsbotten kwamen van Lupa, erg zacht en ze hadden ze zo op, daar heb ik wel spiervlees apart bijgedaan.
Mijn honden hebben hagelwitte tanden en helemaal gaaf, niks afgesleten of afgebroken ;)
Het bevleesd zijn van de paardenribben is geloof ik niet het probleem, eerder de hardheid en dus de megahoeveelheid calcium die je hond in één keer binnenkrijgt, en dus de kans op verstopping.

@Francisca: als je kip, gans en zalm als bot geeft, en daarnaast spiervlees en orgaan van nog een paar andere diersoorten, dan komt het best goed hoor! Maar uitbreiden is natuurlijk altijd prima - heeft je hondje ook niets tegen ;D! Gans is trouwens best hard, dan zou je, als je met name bang bent voor de hardheid, beter bv. eendennekken kunnen geven. Die at zelfs mijn vermiste kater! Kalkoennekken zijn al weer wat harder dan eendennekken, maar meestal zo verschrikkelijk goed bevleesd dat er niets mis kan gaan. Een kleine kalkoennek is volgens mij ook minder scherp dan ganskarkas.
En haas? Konijn? Konijn is ook geen hard bot!

Paardenribben zou ik persoonlijk niet aan beginnen, maar ook alleen maar omdat dat hier op bp wordt afgeraden. Zoals gezegd: barfend Duitsland voert dat soort harde botten zonder met de ogen te knipperen. Maar dat zijn sowieso rare jongens, qua barfen, dus die nemen we niet als voorbeeld! :P :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1919125
@Francisca, je voert 3 soorten vleesbot, dat is echt geen probleem hoor!
En ik vind dat je zeker niet moet doen wat je eng vind.
Ik weet niet hoe lang je barft, maar over het algemeen groei je langzamerhand vanzelf in dat soort dingen.
En zo niet, geen paniek hoor, er is echt niks mis met 3 soorten vleesbot.

Paardenribben lijken mij ook (te) hard.
Door tieneke
#1919128
Barf schreef: Ja Herby heeft sinds kort paardenribben en die zijn echt heel erg goed bevleesd, mijn honden zijn er gek op, de kalfsbotten kwamen van Lupa, erg zacht en ze hadden ze zo op, daar heb ik wel spiervlees apart bijgedaan.
Mijn honden hebben hagelwitte tanden en helemaal gaaf, niks afgesleten of afgebroken ;)
Hoelang geef je dit soort zeer gevaarlijke veel te harde botten al?
Tandenslijtage kun je op wachten net als de rest.
Door Barf
#1919192
tieneke schreef: Hoelang geef je dit soort zeer gevaarlijke veel te harde botten al?
Tandenslijtage kun je op wachten net als de rest.
Tennisballen zijn erger 8)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1919196
Francisca schreef: Heb vol interesse de voorgaande pagina's gelezen. Want ook ik durf nog niet zo :-\ goed.... tot nu toe voer ik alleen maar kippenkarkas, kippenrug, ganzenkarkas en zalmkop als botvlees. Veel te éénzijdig als ik alles goed gelezen heb. Maar ik ben zo bang dat ander bot te hard is en dat het ergens blijft hangen of zelfs schade geeft. Ik ben hierin echt een angst :rabbit: ! Bij de gans haal ik zelfs de vleugelbotjes er nog uit omdat ik bang ben dat deze ergens in zijn keel blijven hangen.

Maar nu ik dit allemaal weer lees moet ik er misschien toch aan geloven om ook andere botsoorten te gaan voeren. Help :-[ !!!!

Paardenribben? Is dat niet veel te groot en hard?
Je hoeft je geen zorgen te maken, je voet genoeg variatie  :)
4-5 diersoorten is goed, waarvan het liefst 2 vleesbotsoorten, nou dat klopt is jou menu.

Wat Anne in Duitsland al zegt Gans is niet zo heel zacht, gemiddelt zeg maar.
Dus als die hardheid goed te doen is voor jou en je hond, zou je ook eend, konijn, kwartel of parelhoen kunnen voeren, mag wel hoeft niet  ;)

Paardenribben vind ik ook te hard, tenzij het van het zeer jong veulen is, maar dat betwijfel ik al bij de naam paard.
Ik zoek het zelf toch liever in het zekere dan het onzekere, vandaar dat mijn honden ook niet spelen met tennisballen  8)
Door Barf
#1919245
Die paardenribben waren bijzonder zacht, ze hadden ze zo op, probleemloos.
Het is niet zo dat ze ze dagelijks krijgen dus ik ga niet moeilijk doen over een of twee keer in de maand.
Hun gebitten zien er perfekt uit.
Door Esther Q
#1919275
Barf schreef: Die paardenribben waren bijzonder zacht, ze hadden ze zo op, probleemloos.
Het is niet zo dat ze ze dagelijks krijgen dus ik ga niet moeilijk doen over een of twee keer in de maand.
Hun gebitten zien er perfekt uit.
Zolang je aan de gebitten geen slijtage ziet en de ontlasting goed is kun je die botten best voeren, denk ik. Maar bedenk wel dat sommige dingen pas op de wat langere termijn zichtbaar worden :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door