Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door millyckk
#1916854
N.a.v. wat ik onlangs van iemand hoorde, vraag ik me het volgende af:

als je alleen kipkarkas als bot voert, rund en paard als spiervlees en als orgaan lamslever- en nier en eendenhart, voer je dan compleet genoeg?
Je geeft dan wel  5 diersoorten, maar gevoelsmatig twijfel ik  toch aan dit menu.  Kun je  b.v. volstaan met 1 soort bot?
Gebruikersavatar
Door choopy
#1916876
Vind zelf 1 soort wel erg weinig. Het is wel meteen 40-50% van je totaal voert.
Ik zou er minimaal 1 soort bij geven. Dan heb je bijvoorbeeld kip en konijn als vleesbot, paard en rund als spier en lam als orgaan.
Door millyckk
#1916895
Vond het zelf ook weinig hoor ( voer zelf 9 soorten waarvan 4 verschillende botsoorten) maar had eigenlijk geen weerwoord toen diegene waarmee ik in gesprek was,  aangaf dat het toch 5 soorten waren  in totaal  :-\
Door 202Spots
#1917019
Bij KVV word voor zover ik weet alleen maar kippenbot gebruikt als calcium bron.
Ik denk dat calcium in kippen bot hetzelfde is als de calcium in lams of runderbotten, calcium is calcium..
Het vlees heeft wel verschillende waardes, en is 't is belangrijker om variatie van vlees soort te hebben dan de bot zelf.
Door 202Spots
#1917037
TMG1961 schreef: Ik tel orgaan niet mee als het om aparte diersoorten gaat. Ik geef zelf 6 a 7 verschillende soorten bot.
kippenbot, kalkoenbot, lamsbot ,eendbot, patrijsbot, konijn bot,vis graat is ook bot ja zo kom je al gauw aan verschillende botten
maar het gaat er geloof ik om wat het verschil is tussen bot en bot...calcum en calcium..
Ik denk dat er meer verschil in 't orgaanvlees van verschillende dieren is dan in bot.
Door millyckk
#1917041
202Spots schreef: Bij KVV word voor zover ik weet alleen maar kippenbot gebruikt als calcium bron.
Ik denk dat calcium in kippen bot hetzelfde is als de calcium in lams of runderbotten, calcium is calcium..
Het vlees heeft wel verschillende waardes, en is 't is belangrijker om variatie van vlees soort te hebben dan de bot zelf.
Dat is dus waar ik erg over twijfel, als dat zo is dan zou het wel heel erg veel voordeliger zijn als wat ik nu voer?? Kan goedkoop aan kipkarkas komen nml. :-\

@ Theo: waarom tel je orgaan niet mee als zijnde aparte diersoorten?
Door BubbaBling
#1917049
Ik tel ALLES als diersoort mee, maar probeer zowel in de bot als orgaan als spier te varieren (ookal gaat dat wat lastig bij veel allergieen)
Door millyckk
#1917050
202Spots schreef: kippenbot, kalkoenbot, lamsbot ,eendbot, patrijsbot, konijn bot,vis graat is ook bot ja zo kom je al gauw aan verschillende botten
maar het gaat er geloof ik om wat het verschil is tussen bot en bot...calcum en calcium..
Ik denk dat er meer verschil in 't orgaanvlees van verschillende dieren is dan in bot.
Dus je zou b.v. alleen kipkarkas kunnen geven en de afwisseling zoeken in orgaan en spier? Als je uitgaat van calcium is calcium  dan zou je de afwisseling in botsoorten dus niet mee hoeven tellen in de variatie van diersoorten?
Door wijkje
#1917052
Er is volgens mij ook hier op het forum wel nodige over geschreven...Heeft ook te maken wat je voert ivm verhoudingen calcium/fosfor.Ian Billinghurst zal wel niets voor niets schrijven :

Geef nooit botten van slechts één diersoort zoals kip, tenzij er goede redenen zijn.

Te eenzijdige voeding kan zorgen voor problemen. Voer naast kippenbotten ook lamsribben, nekken en flanken.

Kleinere varkensbotten, ossenstaart en runderribben zijn ook prima.

Geef jonge, zachte botten met gezond vlees van elke diersoort, die in uw omgeving verkocht worden tegen redelijke prijzen.

Misschien kunt u aan hele kippen komen. Prima, maar geef ze niet continu: te weinig bot en te veel vlees, vooral voor opgroeiende honden.


Maar Lizzy kan het vast en zeker veel beter uitleggen... :biggrin2:
Laatst gewijzigd door wijkje op vr 28 jan 2011, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door TMG1961
#1917058
*milik* schreef: @ Theo: waarom tel je orgaan niet mee als zijnde aparte diersoorten?
Ze krijgt best weinig orgaan, het is in totaal voor lever, nier en hart net 8,5%. En om dan te zeggen dat de 70 gram lamsnier die ze krijgt als een aparte diersoort te laten tellen vindt ik een beetje overdreven, daar is het in mijn ogen echt te weinig voor. 
Door millyckk
#1917061
wijkje schreef: Er is volgens mij ook hier op het forum wel nodige over geschreven...Heeft ook te maken wat je voert ivm verhoudingen calcium/fosfor.Ian Billinghurst zal wel niets voor niets schrijven :

Geef nooit botten van slechts één diersoort zoals kip, tenzij er goede redenen zijn.

Te eenzijdige voeding kan zorgen voor problemen. Voer naast kippenbotten ook lamsribben, nekken en flanken.

Kleinere varkensbotten, ossenstaart en runderribben zijn ook prima.

Geef jonge, zachte botten met gezond vlees van elke diersoort, die in uw omgeving verkocht worden tegen redelijke prijzen.

Misschien kunt u aan hele kippen komen. Prima, maar geef ze niet continu: te weinig bot en te veel vlees, vooral voor opgroeiende honden.


Maar Lizzy kan het vast en zeker veel beter uitleggen... :biggrin2:

Dit lijkt me zeker achterhaalt :-\   Ik zou dat iig niet voeren. Voor de duidelijkheid: mij lijkt afwisseling in bot ook beter, maar als calcium,calcium is dan gaat dat niet op! (op voorwaarde dat je andere diersoorten erbij voert ?)
Door BubbaBling
#1917062
wijkje schreef: Er is volgens mij ook hier op het forum wel nodige over geschreven...Heeft ook te maken wat je voert ivm verhoudingen calcium/fosfor.Ian Billinghurst zal wel niets voor niets schrijven :

Geef nooit botten van slechts één diersoort zoals kip, tenzij er goede redenen zijn.

Te eenzijdige voeding kan zorgen voor problemen. Voer naast kippenbotten ook lamsribben, nekken en flanken.

Kleinere varkensbotten, ossenstaart en runderribben zijn ook prima.

Geef jonge, zachte botten met gezond vlees van elke diersoort, die in uw omgeving verkocht worden tegen redelijke prijzen.

Misschien kunt u aan hele kippen komen. Prima, maar geef ze niet continu: te weinig bot en te veel vlees, vooral voor opgroeiende honden.


Maar Lizzy kan het vast en zeker veel beter uitleggen... :biggrin2:

Maar die meneer zegt ook dat varkensbotten goed zijn  :-X
Door BubbaBling
#1917064
*milik* schreef: Dit lijkt me zeker achterhaalt :-\   Ik zou dat iig niet voeren. Voor de duidelijkheid: mij lijkt afwisseling in bot ook beter, maar als calcium,calcium is dan gaat dat niet op! (op voorwaarde dat je andere diersoorten erbij voert ?)
Aan de botten zit ook weer vlees toch, dus je krijgt dan sowieso niet alleen calcium van die diersoort.
Door millyckk
#1917069
TMG1961 schreef: Ze krijgt best weinig orgaan, het is in totaal voor lever, nier en hart net 8,5%. En om dan te zeggen dat de 70 gram lamsnier die ze krijgt als een aparte diersoort te laten tellen vindt ik een beetje overdreven, daar is het in mijn ogen echt te weinig voor. 

Oke,duidelijk, Milik krijgt 15 % orgaan dat is wel ietsje meer. Toch heb je wel een punt: tel je gewoon soorten vlees op of laat je de soorten waarvan ze het meest krijgen de doorslag geven?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door