Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Patj88
#1916807
HannekeKjell schreef: Begrijp ik goed dat je in België woont?
Maar Lupa levert ook in België, Lupus zit in België en Orinake (hier van Barfplaats) ook en misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden.

Orinake heeft volgens mij de beste prijzen voor konijn, maar bij Lupa kost 10 kg rug bv € 15,00, 5 kilo spiervlees voor € 17,50 enz.
Dat is toch een stuk goedkoper dan € 5,90.

Ik snap niet helemaal waarom de eerste periode 12 weken zou moeten duren maar wat is dan de bedoeling na die 12 weken?
Een eliminatiedieet stopt niet na de eerste periode van 1 diersoort voeren.
Als je na 12 weken namelijk weer gewoon alles gaat voeren, dan weet je nog niks behalve dan dat het wel of niet goed ging toen hij alleen konijn kreeg.

Kjell heeft een week of 7-8 alleen konijn gehad, daarna 2 weken konijn en haas, toen 2 weken konijn, haas en nog wat enz.
Elke 2 weken 1 diersoort toevoegen dus en kijken of er geen reactie komt.
Als er een reactie komt, die diersoort weglaten, wachten tot alles weer rustig is en weer 1 andere diersoort erbij.
Al die tijd mogen ze geen andere dingen hebben dan hun eigen eten en eventueel wat gedroogde snackjes van dezelfde diersoort.
Het is een enorme klus, maar uiteindelijk zal je precies weten waar hij niet tegen kan.

Eigenlijk vraag ik me ook een beetje af of het niet voldoende zou zijn om 'm gewoon alleen over te zetten op 100% vers,
in plaats van een eliminatiedieet te doen. Hij heeft huidschilfers en krabt regelmatig en dat is het wel zo'n beetje toch?
Geen korsten, geen wondjes van 't vele krabben, geen haaruitval, geen rode of zwarte huid enz.
En hij kreeg tot nu toe ff brok en 1 dag pens en daarvoor ff brok en wat barfhapjes.
Ik denk echt dat het heel goed kan zijn dat het voldoende is om over te schakelen naar 100% vers zonder eliminatiedieet.
En als ik terug lees hebben meer mensen dat aangeraden, maar dat heb je nog niet geprobeerd toch?

Ik denk dat ik dat toch eerst zou proberen als ik in jouw schoenen stond en dan voor de zekerheid 1 diersoort
(bijvoorbeeld konijn dus) niet geven.
Mocht een eliminatiedieet achteraf dan toch nodig zijn, dan kan je daarmee alsnog elimineren.
Omdat je eerder schreef dat je dacht dat het aan de kip zou kunnen liggen zou ik dan voorlopig de kip even weglaten.
Pens zou ik ook even weglaten omdat je dat nu geeft en het gaat nu ook niet zo lekker (zou aan de voedselresten gras, graan enz. kunnen liggen die achterblijven in de pens).
En als je dan toch bezig bent, zou ik rund in het begin ook weglaten omdat dat ook veel in brok zit.
Dus kort samengevat beginnen met BARF waarbij je alles voert behalve konijn (om achter de hand te houden voor evt. elimineren)
kip en rund (inclusief pens).

Zoals ik al zei heb ik met Kjell ook een eliminatiedieet gedaan en ik heb dat als behoorlijk heftig ervaren.
Het was echt super veel puzzelen en altijd waakzaam zijn dat hij maar niks anders binnen kon krijgen dan dat wat hij mocht hebben op dat moment.

En weet je wat er uiteindelijk uitgekomen is?
Hij is niet allergisch voor welke diersoort dan ook!! (En ik heb er aardig wat getest: kip, rund, konijn, haas, parelhoen, hert, paard, lama, geit, lam, kalkoen, eend en kwartel.)
Hij kan niet tegen granen, rijst en olie-tjes die in de kvv zaten die hij daarvoor kreeg.
(Op Carnibest Diabetes (geen rijst & granen) ging het al beter dan op Duck, maar de huid bleef heel onrustig vandaar dat ik de toegevoegde oliën ook sterk verdenk.)
Verder kon hij niet tegen het Glucosamine-complex van De Groene Os wat hij kreeg voor zijn artrose en hij reageert op kaas.
Wat hij dus voor het eliminatiedieet af en toe een plakje kreeg als ik brood stond te smeren.

Eigenlijk kan ik dus achteraf stellen dat ik het eliminatiedieet "voor niks" heb gedaan.
Als ik meteen overgestapt was op 100% BARF zonder toevoegingen, supplementen en ongezonde snacks was het ook goedgekomen.

Wat je ook doet, in ieder geval succes! Hopelijk komt ie van de jeuk en schilfers af.
Hey,

Ik ga met Jasco niet naar 1 DA het is een kleine kliniek waar 4 DA's werken.
Daarnet belde er een DA van daar.
Ze wilde met me praten over de mails die ik gestuurd had.
Eerst gaf ze uitleg over de hypoallergeen brokken en hoe het komt dat honden hier niet op reageren.
Daarna ging het over vlees geven.
Doordat jasco 2 problemen heeft huidproblemen en problemen met de stoelgang is hij bijna 100% zeker dat hij reageert op iets in de voeding.
Ze legde uit dat de meeste honden reageren op eiwitten van dieren zoals kip en rund.
Mijn optie 12 weken elimineren met hert,zalm,eend of konijn.
Ze raadde me wel aan om er groenten bij te geven en rijst. Als barfer zeggen we naturlijk nee tegen rijst maar wat denken jullie van de groenten?
Heb vandaag koppen en long gratis gekregen en heb ook een hel konijn gekocht.
Verder da ik wel mixen van kiezebrink bij geven om de prijs te drukken.
Wat vinden jullie van all animal ???

Men ouders is een heel ander verhaal :d deze waren niet te spreken over de beslissing die ik genomen heb.
Het zal zeker een kostelijke bedoening worden.
Mams zei : " en wat gaat je toekomstig liefje van zoiets vinden!!"
ze vindt me te extreem.
Door Veerle-scrappyToo
#1916845
Ik kan begrijpen dat je de prijs wat wil drukken door de mixen te gebruiken maar hou er idd rekening mee dat er altijd een toevoeging in kan zitten waar je hond toch op reageert.  Het eliminatiedieet lijkt dan niet te werken, je denkt dat hij ook niet op konijn kan terwijl hij geen problemen heeft met konijn maar wel met de olie of...die ze er bij voegen.  En er zijn echt mogelijkheden om ook rauw konijn te vinden aan een prijs die bijna dezelfde is als de mixen denk ik ( zou het eens goed moeten nakijken)

Tja, die ouders...maar wat dat toekomstig liefje vind...als ze echt voor je valt neemt ze er je "rare  :D " ideeën ook wel bij hoor  ;D
Door Patj88
#1917332
Hmm inderdaad lupa heeft goede prijzen.
Is de kwaliteit er ook ok?
Vanmorgen kreeg Jasco zen eerst maaltijd met konijn het was precies even wennen aan de smaak.
Ik heb alles fijn gemalen in men kleine hakmolen een heel werk.
Hier zat de lever long hart en nieren bij heel compleet dus.
De 4 kilo koppen die ik gekregen heb hen ik platgeslagen met een voorhamer en dan dan ook door de keukenrobot gehaald tot het een smurrie werd.
Wat geef ik nu het beste bij zo'n kop? Spiervlees?
De organen die ik kreeg waren long met hart aan en de niertjes van konijn.
Iemand een mening over het voeren van groenten tijdens het elimineren wat men da voorstelde? zij had wel geen ervaring met barf of nrv.
Maar volgt mij wel in men beslissing om met rauwe voeding te gaan elimineren.
Hoe lang zou ik het gemalen moeten geven? hoelang duurt het voor het maagzuur weer op punt is na 2 weken enkel brok te hebben gehad?

Hopenlijk is deze dag het begin van een nieuwe toekomst voor Jasco en moet ik het me nooit beklagen.
Ik hoop ook dat hij niet te hevig gaat ontgiften...

Groeten Peter
Door nienk
#1917385
misschien heb je het wel verteld, maar hoe oud is de hond nu, en hoelang heeft hij vers en brok gehad?

Van mijn DA mag ik Reus tijdens zijn dieet wel wat groentes e.d. geven, ook om mee te trainen. je zou het altijd bijvoorbeeld de eerste paar weken niet kunnen doen, en pas bij geven als je begint te merken dat het beter gaat.
Door Patj88
#1917407
nienk schreef: misschien heb je het wel verteld, maar hoe oud is de hond nu, en hoelang heeft hij vers en brok gehad?

Van mijn DA mag ik Reus tijdens zijn dieet wel wat groentes e.d. geven, ook om mee te trainen. je zou het altijd bijvoorbeeld de eerste paar weken niet kunnen doen, en pas bij geven als je begint te merken dat het beter gaat.

Jasco is nu 1jaar en 2 weken hij heeft tot zen 8maand hills geexpandeerde brok gehad en vanaf 8-10 enkel farmfood daarna farmfood + vers
Dat wordt dus een maand ontgiften dacht ik he?
Juist gaan wandelen wat opviel was dat hij wat gas in de darmen had.
Waarschijnlijk een reactie op de omschakeling.
Door Patj88
#1917877
Patj88 schreef: Jasco is nu 1jaar en 2 weken hij heeft tot zen 8maand hills geexpandeerde brok gehad en vanaf 8-10 enkel farmfood daarna farmfood + vers
Dat wordt dus een maand ontgiften dacht ik he?
Juist gaan wandelen wat opviel was dat hij wat gas in de darmen had.
Waarschijnlijk een reactie op de omschakeling.
Iemand van op de hondenschool zei me dat je iets van vezels moet geven voor de goede werking van de darmen.
Vacht van het konijn zou ideaal zijn maar daar zijn we hier nog niet aan toe.
Vanavond gaf ik dus wat wortel in stukjes gesneden bij de avondmaaltijd.
Welke groenten zouden jullie geven?
Groenten die goed zijn voor de darmen aangezien hij ook slechte ontlasting had of toch maar enkele weken zonder groenten om te starten?
Is het erg als ik enkele dagen geen lever kan voeren? Ik voer wel long hart en nier op die dagen.
Veel vragen ik wet het maar het is het begin he ;)
Door Patj88
#1917986
Veerle-scrappyToo schreef: Ik kan begrijpen dat je de prijs wat wil drukken door de mixen te gebruiken maar hou er idd rekening mee dat er altijd een toevoeging in kan zitten waar je hond toch op reageert.  Het eliminatiedieet lijkt dan niet te werken, je denkt dat hij ook niet op konijn kan terwijl hij geen problemen heeft met konijn maar wel met de olie of...die ze er bij voegen.  En er zijn echt mogelijkheden om ook rauw konijn te vinden aan een prijs die bijna dezelfde is als de mixen denk ik ( zou het eens goed moeten nakijken)

Tja, die ouders...maar wat dat toekomstig liefje vind...als ze echt voor je valt neemt ze er je "rare  :D " ideeën ook wel bij hoor   ;D
Ik heb nu voor een week konijn in geslagen.
Vandaag en morgen krijgt hij konijn van de makro met alle organen er bij.
De volgende dagen krijgt hij konijn van de colruyt met hart long en nier.
Heb naar topdog gebeld vandaag maar die zat door zen voorraad konijn heen.
Vanaf maandag kan ik hier ook weer konijn kopen hij raade me aan om af en toe kiezebrink mix te geven tijdens het elimineren.
Naar lupus in dessel heb ik gemaild met de vraag of lupa uit nederland bij hun leverd en of ik bij haar barf-spullen van konijn kan kopen.
Ook vroeg ik hier naar all animal.
Ik zal het gebruikt van mixen tot het minimum proberen te beperken maar ik heb de komende 3 maand maar liefst minimum 84 kg konijn nodig he.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1918040
tja ik zou gewoon die brokken de deur uit doen. Hele grote kans dat die hond een graanallergie heeft.
Huid en haar van een volledig prooi heeft al vezels genoeg.
Maar goed als je dat niet wilt geven.. Geef gewoon bot met vlees en orgaan in diverse diersoorten. Vuile pens. (zit vol met halfverteerde natuurlijke vezels) of vul het dieet aan met psyliumvezels (hoewel ik dit volstrekt onnodig vindt).
http://www.spiruella.nl/Psyllium-vezels ... DgodOwyO0Q

En over het ontgiften.  Een maand? Tel daar maar rustig het drievoudige bij op. En voordat je hond op een goede condititie is, mag je de tijd dat die brokken heeft gegeten ook nog eens dubbel rekenen. Verwacht dus geen wonderen van een maandje barf. En zeker niet van een maandje kvv waar ook nog eens graan of rijst aan toegevoegd is.
Laatst gewijzigd door Aquillo op zo 30 jan 2011, 04:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Veerle-scrappyToo
#1918057
Patj88 schreef: Ik heb nu voor een week konijn in geslagen.
Vandaag en morgen krijgt hij konijn van de makro met alle organen er bij.
De volgende dagen krijgt hij konijn van de colruyt met hart long en nier.
Heb naar topdog gebeld vandaag maar die zat door zen voorraad konijn heen.
Vanaf maandag kan ik hier ook weer konijn kopen hij raade me aan om af en toe kiezebrink mix te geven tijdens het elimineren.
Naar lupus in dessel heb ik gemaild met de vraag of lupa uit nederland bij hun leverd en of ik bij haar barf-spullen van konijn kan kopen.
Ook vroeg ik hier naar all animal.
Ik zal het gebruikt van mixen tot het minimum proberen te beperken maar ik heb de komende 3 maand maar liefst minimum 84 kg konijn nodig he.
Ik ben best wel benieuwd wat lupus geantwoord heeft.  Levert Lupa bij hun? En zij hebben toch geen konijn lupus of wel?
Als je bij Kiezebrink rechtstreeks kijkt ( even op de Nederlandse site) zie je hun prijzen voor de rauwe konijnen.  Misschien dat je ze gewoon kan bestellen via een winkelier die bij kiezebrink bestelt ( zoals topdog bvb)
Door Patj88
#1918392
[quote="Aquillo"]
tja ik zou gewoon die brokken de deur uit doen. Hele grote kans dat die hond een graanallergie heeft.
Huid en haar van een volledig prooi heeft al vezels genoeg.
Maar goed als je dat niet wilt geven.. Geef gewoon bot met vlees en orgaan in diverse diersoorten. Vuile pens. (zit vol met halfverteerde natuurlijke vezels) of vul het dieet aan met psyliumvezels (hoewel ik dit volstrekt onnodig vindt).
http://www.spiruella.nl/Psyllium-vezels ... DgodOwyO0Q

En over het ontgiften.  Een maand? Tel daar maar rustig het drievoudige bij op. En voordat je hond op een goede condititie is, mag je de tijd dat die brokken heeft gegeten ook nog eens dubbel rekenen. Verwacht dus geen wonderen van een maandje barf. En zeker niet van een maandje kvv waar ook nog eens graan of rijst aan toegevoegd is.
[/quote]

Als ik je goed begijp zou jij niet elimineren? en gwn barf geven...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door