Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1895700
Ik heb net een Sabatier van het kruidvat gehaald. Hier hadden ze steakmessen, klein koksmes, schilmes, broodmes en groot koksmes. Ik heb een groot koksmes genomen.
Ik vond het er niet heel spectaculair uitzien en het leek ook niet geweldig geslepen (leken mini-braampjes op te zitten).
#1896215
Ik heb er 4 gekocht. Ze hadden niet alles. Een groot koksmes, vleesmes, broodmes en steakmes heb ik gekocht. Het broodmes doet het echt super. De anderen heb ik nog niet gebruikt. Ik kan niet vergelijken met een duurdere Sabatier omdat ik deze niet heb maar ik denk echt wel dat er verschil zal zitten tussen een 30,- en een 100,- mes!
#1896227
zeker, maar dan nog, als je gewend bent aan ikea of hema messen van minder dan een tientje, dan snijden die messen natuurlijk super fijn!

gebruiken jullie je (dure of iets minder dure) messen voor het snijden van bevroren/beetje ontdooid vlees?
#1896467
Ik had een schilmes gekocht bij Kruidvat en die zijn dus toch behoorlijk scherp, vanavond bij het 2de spruitje schoonmaken had ik al "prijs"  :biggrin2:
Een uitbeenmes had ik ook nog gekocht, maar dat heb ik nog niet gebruikt.

Verder heb ik een flink vleesmes van WMF en een hakmes van Global en daar kom ik behoorlijk makkelijk mee door bevroren vlees en karkassen.
Heb ze beide nu ongeveer een jaar en heb ze nog niet hoeven te laten slijpen, dus kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
#1896639
nienk schreef: zeker, maar dan nog, als je gewend bent aan ikea of hema messen van minder dan een tientje, dan snijden die messen natuurlijk super fijn!

gebruiken jullie je (dure of iets minder dure) messen voor het snijden van bevroren/beetje ontdooid vlees?
Zelf snij ik niks bevroren. Wel knip ik long half ontdooit in stukjes nadat ik met een elektrisch mes plakken ervan heb gemaakt.

HannekeKjell schreef: Ik had een schilmes gekocht bij Kruidvat en die zijn dus toch behoorlijk scherp, vanavond bij het 2de spruitje schoonmaken had ik al "prijs"  :biggrin2:
Een uitbeenmes had ik ook nog gekocht, maar dat heb ik nog niet gebruikt.

Verder heb ik een flink vleesmes van WMF en een hakmes van Global en daar kom ik behoorlijk makkelijk mee door bevroren vlees en karkassen.
Heb ze beide nu ongeveer een jaar en heb ze nog niet hoeven te laten slijpen, dus kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Beterschap met je snijwond. Manlief overkwam hetzelfde met het steakmes. Helaas hadden ze hier geen uitbeenmessen en ook geen aanzetstaal met het gevolg dat de messenblokken slecht verkocht werden.

Met het Wusthof hakmes maken we de grotere karkassen op maat zodat ik de juiste hoeveelheid kan voeren. Dit hakmes heeft zo'n €40,- gekost maar zoals eerder vermeld een heel goed hakmes dat altijd nog scherper kan.

Mijn wildschaar is van Zwillingen. Een goede schaar, zeker wanneer je grote handen hebt. Heeft € 35,- gekost en is lekker scherp, ook voor pens. Ik denk zeker dat je kwaliteit betaalt.
#1896867
koekje schreef: Ik heb net een Sabatier van het kruidvat gehaald. Hier hadden ze steakmessen, klein koksmes, schilmes, broodmes en groot koksmes. Ik heb een groot koksmes genomen.
Ik vond het er niet heel spectaculair uitzien en het leek ook niet geweldig geslepen (leken mini-braampjes op te zitten).
Messen komen vaak ruw uit de fabriek. Je zou ze even opeen aanzetstaal kunnen slijpen als je die hebt.

Ik slijp al mijn messen zelf met een aanzetstaal en de Globals heb ik nu na 6 jaar pas een keer door een speciale keramische slijper gehaald.
Deze link over het slijpen van messen is handig:


en deze
#1897262
Gewoon veel oefenen. Bijvoorbeeld op oude messen waar eigenlijk niet makkelijk iets meer mee te verknallen valt omdat die toch al bot zijn. :-XEn met een beetje geluk kun je die meteen weer gebruiken.. zo scherp  :rotflmao:
Laatst gewijzigd door Aquillo op do 13 jan 2011, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#1897442
Gisteren hebben we vergeleken (de visite heeft gewerkt waar ze sabatiers hadden) en online wat opgezocht en die dingen van het kruidvat zijn dus geen echte Sabatiers. Dat was natuurlijk te verwachten voor 7,50 voor een groot koksmes en ik vond ze er in de winkel al niet geweldig uitzien (braampjes op een nieuw mes hoort echt niet).
Ik denk dat je de kwaliteit kan vergelijken met de goedkoopste range koksmessen van de hema en ikea; leuk voor de beginnende amateurkok.
#1897507
Aquillo schreef: Gewoon veel oefenen. Bijvoorbeeld op oude messen waar eigenlijk niet makkelijk iets meer mee te verknallen valt omdat die toch al bot zijn. :-XEn met een beetje geluk kun je die meteen weer gebruiken.. zo scherp  :rotflmao:
;D De beste tip sinds tijden! ;D ;D
koekje schreef: Gisteren hebben we vergeleken (de visite heeft gewerkt waar ze sabatiers hadden) en online wat opgezocht en die dingen van het kruidvat zijn dus geen echte Sabatiers. Dat was natuurlijk te verwachten voor 7,50 voor een groot koksmes en ik vond ze er in de winkel al niet geweldig uitzien (braampjes op een nieuw mes hoort echt niet).
Ik denk dat je de kwaliteit kan vergelijken met de goedkoopste range koksmessen van de hema en ikea; leuk voor de beginnende amateurkok.
Wanneer het dus echt geen echte Sabatiers zijn (het prijsje doet dit vermoeden natuurlijk wel bevestigen) dan is het dus gewoon oplichterij! Het zou gewoon niet mogen zoiets.  >:( >:( >:( >:( Wat ik me wel af vraag hoe je dit dan hebt kunnen zien. Is het merkje anders of zo?

Het zijn toch aardige messen voor deze prijs maar zoals gezegd kun je voor deze prijs gewoon ook niet hetzelfde verwachten als een 100,- mes van welk merk dan ook.

Braampjes heb ik zelf niet kunnen ontdekken op de messen die ik heb gekocht. Ik heb vooral het grote koksmes nog eens goed bekeken maar echt niks kunnen vinden. Misschien zitten er missers tussen en zijn ze daarom ook goedkoop.  :-\

In de winkel heb ik trouwens ook een koksmes gezien met braampjes. Deze heb ik gelijk aan de kant gelegd.
Laatst gewijzigd door Benjy en Misty op do 13 jan 2011, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#1897748
Het logo is oa anders, ook de vormgeving van het mes en het land van fabricatie. En ja, dat is fraude in de zin van een copycat. Hier lagen echt wel wat messen met braampjes ertussen, het was even zoeken naar 1 die dat het minste had. Hij is ook niet heel zwaar voor het formaat van het mes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door