Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Souris
#1883117
Owwwwjeeee een probleempje....
Ons hondje is wel errug fel op zijn rauwe maaltjes, logisch want het is natuurlijk ook erg lekker maar wel een probleem soms. Baknijd is niet helemaal het goede woord, in zn bak kunnen we bij wijze van spreken gewoon roeren, het is meer BARFnijd.
Wat ik bedoel vroeger in het brokken-tijdperk en KVV periode waren hier geen problemen mee en was bovendien de noodzaak om af en toe iets uit een bek te vissen niet groot.Soms blijft er een karkasje om zijn kaak zitten en probeer het dan maar eens af te pakken, dat is verdraaid lastig als ik hem dan gevangen heb moet het nog tussen die haaien-kaken weg....
Meer mensen bekend met dit fenomeen, ik weet dat onze vorige cairn het ook veel meer had met rauw voer vs brokjes.
Door ollybeausteffy
#1883181
Onze oude beagle heeft het ook alleen bij botten, de rest maakt hem niet zoveel uit.
Als hij een bot heeft en ik wil het afpakken moet 1 hem vasthouden en kan de ander het bot afpakken.
Erg lasig idd!!! Misschien kun je, als je iets van hem wil afpakken ruilen voor iets anders wat ie erg lekker
vind?? Bot voor een plakje ham oid??
Door Limpy
#1883211
Mijn 2 jongste katers (nu 3 en 1½ jr oud) hadden dit zo´n 10-11 mnd geleden ook toen ik met prooidieren en karkassen begon.

De jongste heeft dit nu alleen soms nog maar bij een rat, de andere heeft het helemaal niet meer tenzij het extreem lekker is.
Door tessa
#1883253
Tanja, mijn boxer is de liefste hond van de wereld maar ik kan ook bijna niet aan haar botten komen, kvv en orgaan oid is geen probleem.
Daarom geef ik alleen nog maar echt zachte botten zodat het risico  het kleinst is dat ik het af moet pakken.
Door nienk
#1883283
Reus heeft het ook met botjes, bij zijn vlees kan ik gewoon in de buurt komen en als hij iets te knagen heeft ook, maar met rauwe botten gaat ie weg rennen en t heel snel proberen op t eten zodra ik in de buurt kom om bijvoorbeeld te zorgen dat hij met zijn eten op de handdoek blijft. (en niet, zoals laatst, vloerbedekking van vakantiehuisje ondersmeert met konijnenbloed. toen hem uiteindelijk opgetild en met half konijn en al in de wc gezet. volgende dag toch maar buiten eten gegeven.. beginnersfoutje!)
Door Esther Q
#1883601
Boef is enorm bezitterig over zijn eten en ook over andere dingen trouwens. Ruilen is soms te doen, maar het ruilobject moet wel erg interessant zijn. Ik kan wel uit de hand voeren, als ik er van het begin afaan bij blijf. Misschien kun je je hond aan de lijn ergens vastzetten met eten, zodat hij iig niet weg kan lopen.
Door Parelridder
#1883605
Ik zou in dat geval heel regelmatig oefenen als er niks aan de had is dat als de baas op 'm af sjeest, ze wat giga-lekkers komt brengen. Dus het aller lekkerste / iets mega-lekkers achter houden en terwijl hij al aan het eten is, met ferme stappen - of hoe je dat doet wanneer er nood is - op 'm af lopen en 'het' in de bak toevoegen. Dat uitbouwen met dat je 'm voor je het neer legt even aanraakt, etc. Net zo lang tot hij blij ontspannen is over dit merkwaardige gedrag van de baas, omdat het allemaal voorbode is van het komen brnegen van 'de kers op de taart'.
Door **Jolanda**
#1883920
Ik zou ook indd oefenen gaan.
Er word dan wel regelmatig geroepen dat als je eenmaal iets gegeven hebt het niet meer moet afpakken of dat je de hond met rust moet laten als hij aan het eten is, maar ik vind het wel noodzaak dat ik zonder veel problemen bij mijn honden (en in hun mond) moet kunnen komen aangezien we toch iets voeren wat net iets meer risico met zich mee brengt.

Hier heb ik Duster geleerd zijn eten los te laten door een stukje heerlijk vlees voor zijn neus te houden, los te zeggen en het vlees te geven nadat hij zijn andere eten (iets te hard bot) had uitgespuugd. Na 1x wist meneer genoeg en laat hij zijn eten al los als ik in de buurt kom.

Deels herken ik wel wat je zegt. Kyra liet eerder alles toe en Duster kon gewoon met haar mee-eten uit 1 bak. Maar met vers is het toch anders en trekt Kyra haar lip op als Duster te lang om haar (en haar voerbak) heen blijft dralen. Verder is het nog niet gekomen want Duster druipt dan al af. Ook Duster is fel tegen Tanja als er eten in 'het spel' is.

Ik denk dat het vers vlees wel iets 'oers' naar boven haalt. Ik heb er hier geen problemen mee, want ik kan makkelijk iets van de borders afpakken en als het écht moet ook van Tanja zonder dat ik daarna een vinger mis ;) Verder krijgen ze altijd gescheiden hun eten, dus nooit ruzie onderling ;)
Door _Sandra_
#1885231
Helemaal van voor af aan beginnen en RUILEN met je hond.

Een hond staat in zijn recht om zijn eten te verdedigen tegen alles en iedereen, dus het is normaal gedrag. Het is in feite niet normaal en ronduit onbeschoft dat wij wel iets af zouden willen pakken. Maar voor de veiligheid moet het soms.

Dus, ruilen tegen iets supers! Het moet er wel tegenop kunnen wegen natuurlijk. Niet uit zijn bek grijpen, hij moet het zelf los willen laten. Commando los als hij los laat en met de stem belonen. Geef dan datgeen waarmee je wilde ruilen (beloning) en als het kan (veilig is en dergelijke) ook datgeen wat de hond los liet terug geven.
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op wo 05 jan 2011, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1885257
Ik leer ze hier ook het commando los, maar dat is niet alleen een verzoek.
Ik leer het aan idd met ruilen van lekkers.
Of/en wat lekkers in mijn hand en als de hond dan wegkijkt los zeggen en belonen.
Later bouw ik dit uit naar iets op de grond leggen, en nog later naar iets op de grond laten vallen.
Zodra ze goed snappen wat los is (laten vallen, stoppen met kauwen, stoppen met snuffelen), dan verwacht ik ook dat ze dat doen.
Want dan is het in mijn ogen een commando die ze goed kennen (dat moet je dus wel zeker weten) en niet opvolgen en dat kan ik dan ook corrigeren met stem.
Belangrijk hierin is wel dat je hond je goed vertrouwd en weet dat je hem juist helpt als dat nodig is.
Door *Flip*
#1885265
Misschien maakt het ook verschil hoe je het eten geeft. Ik zie wel eens (dan wel br*kken)mensen waar de hond de bak al bijna leeg heeft, baasje zowat omgetrokken, voordat de bak op de grond staat. Zolang jij de bak nog vast hebt is het eten nog van jou. Zoals Sandra al zegt: dan heb je een onbeschofte hond ;)
Wij zorgden altijd dat de bak op zijn plaats stond en pas als wij zeiden dat ze mochten eten gingen ze eten. Natuurlijk niet expres minuten laten wachten, das ook weer zielig!
Verder is het zoals iedereen al zegt: oefenen oefenen en oefenen...
Gebruikersavatar
Door Kaio
#1887140
Oo hier heel erg bekend met dit fenomeen.
Brokken was da?
Maar kvv dat kunnen ze hier naast elkaar eten in alle rust en ook wij kunnen er dan zo bij.

Barf, tja, dat is toch echt de moeite waard om te verdedigen. En ook hier doen ze dat. Wat ik merk met 2 honden is dat ze ten opzichte van elkaar hun eten meer verdedigen, maar ook daardoor meer naar de bazen toe. Ondanks dat het normaal gedrag is is dit ongewenst.
Het enige wat je kunt is het gedrag trainen en dit opbouwen. Ik zou dus beginnen met dat de hond jou in de buurt duldt zonder spanning, en telkens een stap dichterbij uitbouwen en tot aanraken van de hond overgaan en tot aanraken van voer over kunnen gaan. Dat zal echt niet zo overnacht gepiept zijn.
Dus trainen.

Onze jongste had zowieso wat meer "bezitsagressie", dus ook met eten was ie iets minder leuk zeg maar.
Wat ik ook merk is dat we het moeten blijven herhalen, te lang niet gedaan, is terugval in oud gedrag, maar wel makkelijker weer daaruit te halen.
En eerlijkheid dient mij te zeggen dat er hoe dan ook wat spanning blijft bij ze als ze eten, ook als wij eraan komen lopen. maar door nu 'nee rustig' te zeggen is het al meestal over.
Overigens is het bij ons wel zo dat als ze een probleem hebben (zoals laatst onze oudste) dat we er zonder meer bijkunnen en dat ze zonder meer weten dat we het doen om hun te helpen.
Door My Border Collies
#1887588
May Linn schreef: Ik leer ze hier ook het commando los, maar dat is niet alleen een verzoek.
Ik leer het aan idd met ruilen van lekkers.
Of/en wat lekkers in mijn hand en als de hond dan wegkijkt los zeggen en belonen.
Later bouw ik dit uit naar iets op de grond leggen, en nog later naar iets op de grond laten vallen.
Zodra ze goed snappen wat los is (laten vallen, stoppen met kauwen, stoppen met snuffelen), dan verwacht ik ook dat ze dat doen.
Want dan is het in mijn ogen een commando die ze goed kennen (dat moet je dus wel zeker weten) en niet opvolgen en dat kan ik dan ook corrigeren met stem.
Belangrijk hierin is wel dat je hond je goed vertrouwd en weet dat je hem juist helpt als dat nodig is.
Bij ons is Los ook echt Los.......met alles. Dus ook iets van bot laten ze gewoon los zelfs al staat er een andere hond naast.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door