beginnen met rauw

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Re: beginnen met rauw

Berichtdoor Barfplaats

old school
1-ster

Berichtdoor old school » Di 11 Jan 2011, 20:20

heb nu reeds hart binnen en vleessnijdsel van rund (1.5euro/kilo, leek mij niet zoveel of ben ik hier al in de fout gegaan), mijn vraag is nu, mag het wit aan het hart ook gevoerd worden? of moet dit verwijderd worden.
en moeten groentjes gekookt ingevroren worden of rauw?
Nynke
5-sterren

Berichtdoor Nynke » Di 11 Jan 2011, 20:44

groenten kun je rauw geven, heb je ze gepureerd? Honden kunnen moeilijk rauwe groenten verteren die nog heel zijn  :-\

1,50 voor een kilo rundvleessnijdsels vind ik wel een redelijke rijs, als het niet alleen maar vliezen zijn tenminste  :) :)

het wit aan het hart kan vet zijn, dat zou ik grotendeels wegsnijden. Het kunnen ook de aders of slagaders zijn  :) dan kun je ze geven  :)
Angela_Bodhi
3-sterren

Berichtdoor Angela_Bodhi » Wo 19 Jan 2011, 21:45

Heb je wel een menu? Hier zou ik eerst voor gaan zitten, voordat je vlees geeft.
Eerst een menu en vlees verzamelen, dan pas voeren. Anders krijgt je hond waarschijnlijk niet genoeg voedingsstoffen binnen omdat je niet alles in huis hebt.

Pens, hart, lever, nier (orgaanvlees)
Verschillende soorten spiervlees
Nekken, vleugels/poten en karkas van gevogelte of konijn... Als je hond verder is eventueel rib van jonge geit of lam

Voer minimaal 4 diersoorten per 2-3 weken, exclusief vis. Vis kan 1x per week gegeven worden. Verse vis altijd eerst invriezen i.v.m. parasieten. Het is handig om bij het vleesbot orgaanvlees te geven, omdat bot de ontlasting verhard en orgaanvlees laxeert.
old school
1-ster

Berichtdoor old school » Wo 19 Jan 2011, 21:56

ik ben inderdaad nog aan het wachten tot ik een volledig menu heb, ben nog op zoek naar de kip enzo, maar dit zou ik zaterdag moeten hebben, (is dan pas open wanneer ik niet werk)
verdeel dit dan in porties (dagporties) en dan kan ik gewoon dagelijks een menutje uit vriezer halen om te ontdooien en dan te geven,
heb nu al rundhart en spiersnijdsel kunnen bemachtiging, dit weekend al zeker kip (misschien ook konijn)
kan ik van kip ook snijdsel verkrijgen? of wordt hiervan alles gebruikt,
en hoe weet ik hoeveel vlees er aan het bot hangt?
kan witloof, en kool (bloem-,witte-,rodekool en andere) als groente en moet ik die dan rauw pureren?
welke vis mag ik niet geven, of mag alles van vis?
waar kan ik in de buurt van Koekelare /roeselare/ diksmuide extra barf ingredienten vinden, voor een redelijke prijs (en wat zijn redelijke prijzen?)
kan er anders iemand helpen een winkellijstje samenstellen (alsook winkels waar wat te vinden is?)
Laatst gewijzigd door old school op Wo 19 Jan 2011, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Angela_Bodhi
3-sterren

Berichtdoor Angela_Bodhi » Do 20 Jan 2011, 22:44

Kip kun je vaak wel op de markt krijgen. Poeliers hebben daar meestal wel organen (hart, lever en maagjes), sowieso botvlees en kipfilet natuurlijk. Je kunt vragen of ze snijlingen hebben, ook bij andere slagers. Soms hebben ze ook nekken of karkas, of kunnen ze daar aan komen. Er moet wel wat vlees aan de karkas zitten. Verder is het kijken in de buurt of via internet bestellen (herby, lupa o.i.d.). Dagporties kun je maken, maar je kunt ook bijvoorbeeld op een dag wat vleesbot met orgaanvlees geven en de volgende dag wat spiervlees. Je hoeft zeg maar niet elke dag alles te voeren.

Qua bot reken ik meestal bij nekken (kip en eend) de helft bot en de helft spiervlees, bij poten/bouten/vleugels reken ik meestal 1/3 bot en 2/3 vlees en bij karkas reken ik meestal 2/3 bot en 1/3 vlees. Maar het kan soms verschillen, als een karkas wat meer of minder bevleesd is.

Groente kun je bijna alles wel van geven, behalve prei en ui. Sommige honden zijn ook gevoelig voor groenten uit de nachtschadefamilie (zoals tomaat en paprika), dus dat is een kwestie van uitproberen. De groente kun je rauw pureren. Bij een groenteboer kun je misschien aan restjes komen, dat is weer goedkoper. Of je koopt van alles een klein beetje, eventueel met een diepvrieszak groente erbij.

Honden zijn vleeseters en geen viseters van nature (hoewel sommige rassen ook wel meer zijn gevoed met vis vroeger). Vis geven is met name gezond vanwege de omega 3 vetzuren. Dus vooral vette vis is waardevol voor de hond (zalm, sardines, makreel, kabeljauw, tonijn e.d.). Magere vis kun je ook geven, maar bevat weinig omega 3, dus dat is wel zonde. Je kunt ook vissenkoppen gratis of goedkoop krijgen bij de vishandel of op de markt. Zorg wel dat je geen koppen met scherpe uitsteeksels meekrijgt.

Ik betaal ongeveer 1.50-2 euro per kilo aan vlees. Rond de 2 euro per kilo is wel een redelijke prijs. Bepaalde dingen zijn wat duurder (voor orgaan betaal ik bijvoorbeeld 2.50 of 3 euro per kilo en voor spiervlees betaal ik tussen de 2.50 en 5 euro), maar andere dingen zijn weer goedkoper (pens is vaak goedkoop, bepaald botvlees zoals nekken en vleugels zijn vaak ook goedkoop). Zo druk je de prijs naar beneden.

Ik woon niet in België, dus ik heb geen idee wat er te krijgen is bij jou in de buurt. Er zijn wel bestelsites die in België leveren, maar dan moet je wel groot inslaan.
old school
1-ster

Berichtdoor old school » Do 20 Jan 2011, 22:56

wat is het vrschil tss spiervlees en vlees?
HannekeKjell
5-sterren

Berichtdoor HannekeKjell » Do 20 Jan 2011, 23:30

Dat is hetzelfde  :)
Angela_Bodhi
3-sterren

Berichtdoor Angela_Bodhi » Zo 23 Jan 2011, 22:36

Met vlees wordt doorgaans spiervlees bedoeld, maar vlees kan ook orgaanvlees zijn natuurlijk. Je hebt vlees en bot (ook wel vleesbot genoemd, omdat je altijd bot met spiervlees eraan moet geven).
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”